• sarsparis

Vad är bäst mot feber, alvedon eller ipren?

Sonen har hög feber. Alvedon verkar hjälpa så där. Är ipren bättre? Eller är det sak samma? Är det bättre med suppar än flytande?

• Svar på tråden Vad är bäst mot feber, alvedon eller ipren?
  • Maggiepuh
    sarsparis skrev 2011-02-16 13:07:07 följande:
    Ja det har han ju, förskylningsastma.....vad är det som gör att man inte får ta ipren då?
    Min son hade förkylningsastma.... När han hade 3 dagars feber och vi inte fick ner den med alvedon sa de på sjukvårdsrådgivningen att han skulle få ipren fast det står på bipacksedeln att de inte ska ta det.... Slutade med ambulans till barnakuten och andnöd.
  • Tjatte

Ipren har bäst effekt och är numer förstahandspreparat för barn med feber, enligt rekommendationen vi fick på jobbet precis innan jag gick hem i väntan på bebis. Jobbar med telefonrådgivning på vårdcentral.

Tidigare var Alvedon och snabb nedkylning rekommendationen, men det har man frångått. Studier har visat att nedkylning i form av blöta handdukar och svala duschar orsakar större obehag än önskad effekt. Bättre att öppna ett fönster och se till att rummet är lite svalt. Samma studier har också visat att Ipren tar ned febern mer effektivt än Alvedon, samt att feberkramper inte går att förebygga med vare sig Alvedon eller Ipren.

FML
  • sarsparis
    Maggiepuh skrev 2011-02-16 13:13:59 följande:
    Min son hade förkylningsastma.... När han hade 3 dagars feber och vi inte fick ner den med alvedon sa de på sjukvårdsrådgivningen att han skulle få ipren fast det står på bipacksedeln att de inte ska ta det.... Slutade med ambulans till barnakuten och andnöd.
    Jag läste på fass.se och kunde inte hitta att det stod något om att barn med astma inte ska ta ipren, kanske står det på något språk jag inte förstår....enklast att ring vår vc kanske....
  • Vickan I

Tjatte - kan du ngt om varför de tror de får feberkramper? Sonen tycks krampa när febern stiger för fört. Sedan kan han krampa vid 38 också om den stiger fort så behöver inte vara 41 grader. Men vi tycker han krampar otroligt mkt färre ggr då vi gett Ipren i tid och hunnit klä av honom. Kyla med vatten sa 1177 första gången vi ringde och fet gjorde ju typ att han krampa igen av chocken el ngt! Eller kanske är annat då som gör det.

• Tjatte
    Vickan I skrev 2011-02-16 13:20:46 följande:
    Tjatte - kan du ngt om varför de tror de får feberkramper? Sonen tycks krampa när febern stiger för fört. Sedan kan han krampa vid 38 också om den stiger fort så behöver inte vara 41 grader. Men vi tycker han krampar otroligt mkt färre ggr då vi gett Ipren i tid och hunnit klä av honom. Kyla med vatten sa 1177 första gången vi ringde och fet gjorde ju typ att han krampa igen av chocken el ngt! Eller kanske är annat då som gör det.
    Mindre barns temperaturcentrum är inte fullständigt utvecklat. Det är därför små barn ofta får hög feber. En del reagerar då med kramper, som visserligen är ofarliga men väldigt läskiga att se. En snabb tempstegring ökar risken för kramper, men för en del barn kommer kramperna vid en för hög temp även fast stegringen kanske inte gått särskilt fort. Det kan variera. Andra barn reagerar genom att kräkas om tempen stiger för fort. Viktigaste är att man känner sitt barn och vet hur det reagerar. Kyla med vatten har man, som sagt, slutat rekommendera. Bättre att gå ut utomhus med ett krampande barn, såvida det inte är varmare ute . Och självklart att medicinera mot febern, dock ej i förväg för det har som sagt ingen vidare effekt och gör bara att man riskerar att överdosera.
    FML
  • Vickan I

Tjatte - Tack för svar. Det var ungefär de som vi fått höra från läkaren också tror jag. Ja varje gång han krampar kör jag det som ett mantra i huvudet "inget farligt inget farligt", men svårt när han vissa ggr hinner börja bli blå runt munnen innan krampen släpper och han börjar andas för att sedan krampa igen och igen. Usch

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Flickan och kråkan
    Maggiepuh skrev 2011-02-16 13:04:31 följande:
    Tänk på att om din som har någon form av astma får han inte ta ipren.
    Hoppsan hejsan.....min yngsta har infektionsastma och vi har gett ipren.....
  • Maggiepuh
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-16 14:38:59 följande:

Det är många i min omkrets som råkat ut för samma som jag.

sarsparis skrev 2011-02-16 13:17:10 följande:
    Jag läste på fass.se och kunde inte hitta att det stod något om att barn med astma inte ska ta ipren, kanske står det på något språk jag inte förstår....enklast att ring vår vc kanske....
    Kopierat från bipacksedel på fass.se, läs sista ordet i andra raden.

"När ska läkemedlet inte användas?

Ska inte användas av dem som är överkänsliga (allergiska) mot aktivt innehållsämne eller övriga innehållsämnen. Ska inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation. Detsamma gäller personer med ökad risk för blödningar, magsår eller tolvfingertarmsår eller som tidigare haft återkommande magsår eller blödningar. Svår hjärt-, lever- eller njursjukdom."

• sarsparis
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-16 14:38:59 följande:
    jag fick precis prata med en barnsjuksköterska på vårdcentralen, hon gick till och med och rådfrågade deras barnläkare, de skulle inte vara några problem att ge ipren så länge barnet inte reagerat på det tidigare eller är känslig mot de substanser som finns i ipren.

Så jag ska köpa ipren och se om det funkar bättre.
  • Maggiepuh
    sarsparis skrev 2011-02-16 14:47:09 följande:
    jag fick precis prata med en barnsjuksköterska på vårdcentralen, hon gick till och med och rådfrågade deras barnläkare, de skulle inte vara några problem att ge ipren så länge barnet inte reagerat på det tidigare eller är känslig mot de substanser som finns i ipren.

Så jag ska köpa ipren och se om det funkar bättre.
    Lycka till..... Var bered att ringa efter ambulans.... Det går snabbt om det visar sig att de inte tål det (med min son tog det 10-15 min).
  • Stålmannen

Ipren hjälpte mot kuksmärta och nu har jag en god smakrik och lyxkuk i deluxformat! 
    Ipren äger och Alvedon är sämst då jag fick bajsa löst i en vecka, 

Ipren= STÅFRÄS

Alvedon= Limp Dick

• modsey
    Maggiepuh skrev 2011-02-16 14:45:09 följande:

Det är många i min omkrets som råkat ut för samma som jag.

Kopierat från bipacksedel på fass.se, läs sista ordet i andra raden.

"När ska läkemedlet inte användas?

Ska inte användas av dem som är överkänsliga (allergiska) mot aktivt innehållsämne eller övriga innehållsämnen. Ska inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation. Detsamma gäller personer med ökad risk för blödningar, magsår eller tolvfingertarmsår eller som tidigare haft återkommande magsår eller blödningar. Svår hjärt-, lever- eller njursjukdom."

som det står; Ska inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation.

Att man har ex förkylningsastma betyder inte att man inte kan ta Ipren. Båda mina barn är riktiga astmabarn, opererade för öron och tonsiller  gånger flera och de tål Ipren helt utmärkt.

TS det går fortare att få ner febern om man får i sig Alvedon oralt än via supp!
  • Blivande sköterska

Om barnet lider av hög feber så går det utmärkt att ge både Ipren och alvedon. Oralt ger INTE snabbare verkan än en supp, skillnaden är minimal. Man ska dock inte ha som vana att ge Ipren då den har många biverkningar och alvedon har i stort sett inga.

• modsey
    Blivande sköterska skrev 2014-01-02 21:01:41 följande:
    Om barnet lider av hög feber så går det utmärkt att ge både Ipren och alvedon. Oralt ger INTE snabbare verkan än en supp, skillnaden är minimal. Man ska dock inte ha som vana att ge Ipren då den har många biverkningar och alvedon har i stort sett inga.
    nja just med paracetamol har man sett ett snabbare tillslag vid oral administrering mot när man ger suppar som har ett osäkrare och långsammare upptag.
  • Blivande sköterska
    modsey skrev 2014-01-02 21:08:15 följande:
    nja just med paracetamol har man sett ett snabbare tillslag vid oral administrering mot när man ger suppar som har ett osäkrare och långsammare upptag.

Det KAN Vara svårt och veta om hela dosen tars upp via ändtarmen men rent administrativt är perenterala snabbare än enterala...
  • modsey
    Blivande sköterska skrev 2014-01-02 21:15:03 följande:

Det KAN Vara svårt och veta om hela dosen tars upp via ändtarmen men rent administrativt är perenterala snabbare än enterala...
    ja i vanliga fall men inte för just Paracetemol
  • modsey
    Blivande sköterska skrev 2014-01-02 21:15:03 följande:

läste noggrannare nu
    perenterala tillförsel av något läkemedel är vare sig oralt eller rektalt utan ett administreringsätt som går direkt in i blodbanan
Svar på tråden Vad är bäst mot feber, alvedon eller ipren?