Vad är bäst mot feber, alvedon eller ipren?
Sonen har hög feber. Alvedon verkar hjälpa så där. Är ipren bättre? Eller är det sak samma? Är det bättre med suppar än flytande?
Sonen har hög feber. Alvedon verkar hjälpa så där. Är ipren bättre? Eller är det sak samma? Är det bättre med suppar än flytande?
Ipren har bäst effekt och är numer förstahandspreparat för barn med feber, enligt rekommendationen vi fick på jobbet precis innan jag gick hem i väntan på bebis. Jobbar med telefonrådgivning på vårdcentral.
Tidigare var Alvedon och snabb nedkylning rekommendationen, men det har man frångått. Studier har visat att nedkylning i form av blöta handdukar och svala duschar orsakar större obehag än önskad effekt. Bättre att öppna ett fönster och se till att rummet är lite svalt. Samma studier har också visat att Ipren tar ned febern mer effektivt än Alvedon, samt att feberkramper inte går att förebygga med vare sig Alvedon eller Ipren.
Tjatte - kan du ngt om varför de tror de får feberkramper? Sonen tycks krampa när febern stiger för fört. Sedan kan han krampa vid 38 också om den stiger fort så behöver inte vara 41 grader. Men vi tycker han krampar otroligt mkt färre ggr då vi gett Ipren i tid och hunnit klä av honom. Kyla med vatten sa 1177 första gången vi ringde och fet gjorde ju typ att han krampa igen av chocken el ngt! Eller kanske är annat då som gör det.
Tjatte - Tack för svar. Det var ungefär de som vi fått höra från läkaren också tror jag. Ja varje gång han krampar kör jag det som ett mantra i huvudet "inget farligt inget farligt", men svårt när han vissa ggr hinner börja bli blå runt munnen innan krampen släpper och han börjar andas för att sedan krampa igen och igen. Usch
Det är många i min omkrets som råkat ut för samma som jag.
"När ska läkemedlet inte användas?
Ska inte användas av dem som är överkänsliga (allergiska) mot aktivt innehållsämne eller övriga innehållsämnen. Ska inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation. Detsamma gäller personer med ökad risk för blödningar, magsår eller tolvfingertarmsår eller som tidigare haft återkommande magsår eller blödningar. Svår hjärt-, lever- eller njursjukdom."
Ipren hjälpte mot kuksmärta och nu har jag en god smakrik och lyxkuk i deluxformat!
Ipren äger och Alvedon är sämst då jag fick bajsa löst i en vecka,
Ipren= STÅFRÄS
Alvedon= Limp Dick
Det är många i min omkrets som råkat ut för samma som jag.
"När ska läkemedlet inte användas?
Ska inte användas av dem som är överkänsliga (allergiska) mot aktivt innehållsämne eller övriga innehållsämnen. Ska inte användas av dem som fått överkänslighetsreaktion såsom astma, andningssvårigheter, hösnuva eller nässelfeber av ibuprofen, acetylsalicylsyra eller vissa andra medel mot inflammation. Detsamma gäller personer med ökad risk för blödningar, magsår eller tolvfingertarmsår eller som tidigare haft återkommande magsår eller blödningar. Svår hjärt-, lever- eller njursjukdom."
Om barnet lider av hög feber så går det utmärkt att ge både Ipren och alvedon. Oralt ger INTE snabbare verkan än en supp, skillnaden är minimal. Man ska dock inte ha som vana att ge Ipren då den har många biverkningar och alvedon har i stort sett inga.