• Anonym

Ni familjehem-hur gör vi med saker från bio-föräldrar?

Hej!

Har ett litet barn placerat hos oss för uppväxtplacering.  Bio-föräldrarna kommer med kassvis med kläder åt barnet trots att vi sagt att vi köper kläder till barnet då barnbidraget ju kommer till oss. Självklart förstår vi att dom ibland vill köpa något åt barnet och om det gäller enstaka klädesplagg då och då gör oss inget men nu dränks vi i begagnade kläder som vårt barn ej ens hinner använda innan h*n växt ur dem. Utöver bio-föräldrarna vill ju såväl vår närmsta släkt/familj liksom deras familj köpa kläder till barnet. Detta problem gäller även gamla leksaker som dom kommer med. Trots att vi sagt till att vi inte har plats för den mängden av saker fortsätter dom att komma med prylar. Sen tillkommer ju födelsedagar+julafton uppå det så ni förstår vad jag menar. Hur säger man till på ett bra men förståeligt sätt till biosarna utan att såra dem? Det GÅR helt enkelt inte att dom kommer med massa saker+kläder varje gång vi träffas. Ni som är familjehem - hur har ni gjort? Känns lite fånigt att be soc prata med biosarna om såna här saker.

• Svar på tråden Ni familjehem-hur gör vi med saker från bio-föräldrar?
  • Anonym
    Anonym (fint) skrev 2011-02-17 12:13:04 följande:
    Ok, nu har du propagerat för att man kan göra ett bra jobb även om man inte älskar barnet. Och att folk använder ordet för lättvindigt.

TS älskar sitt barn som hon har placerat hos sig. Och hon kanske inte alls använder ordet lättvindigt utan verkligen menar det. Och hon fick försvara sig med anledning av sitt synsätt. Du bemöter hennes försvar med att man inte måste älska barnet. Nej det kan hända att man inte måste men vad har det att göra med att hon älskar? Låter mer som att du helt opåkallat försvarar dig eller någon du känner.
    Oj vilket behov vissa har av påhopp, spekualationer och förutfattade meningar!
    Ja det är ju så, sen om det är så för just Ts eller inte kan varken du eller jag uttala oss om då vi inte vet! Men kan precis som vi gör spekulera,tycka och tänka....,, 
    Och det ska vi väl i alla få göra obehindrat utan pekpinnar eller då det här ett diskussions forum!
    Inga rätt, inga fel och inget facit i handen... 
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-02-17 12:29:28 följande:
    Varför är det ämnet så laddat? Självklart kan man börja älska någon, det händer ju hela tiden i ens liv!
    Ja, visst skulle jag vilja bli älskad precis som alla andra på denna jord vill men det ska inte sättas något likamedtecken på att man måste älska för att göra ett bra jobb! Jag har träffat barn som jag älskat och vissa precis som om dom va mina egna men jag har också träffat barn som jag inte älskat men ändå haft en underbar relation till och med och har så fortfarande idag. 
    Har själv varit jourhem/familjehem i över 10 år, hade min sista placering förra vintern  och sitter idag med bla handledning åt just jourhem och familjehem! Detta är ett laddat ämne och det är ett känsligt och svårt ämne! Familjehemmen har ett svårare uppdrag/jobb än vad många i vår omgivning inser, förstår och ens kan föreställa sig! Man måste "leva och uppleva" det för att förstå....man måste "känna" det....
    Och har man aldrig varit ett jourhem/familjehem så kan man omöjligt uttala sig om hur det är, hur det fungerar eller vad som händer rent känlsomässigt inom oss som har det i "våran vardag"! 
    Tycker det ärt synd att det finns så mycket förutfattade meningar kring familjehem om hur dom ska vara och inte vara, hurvida dom ska "tjäna på uppdraget eller inte" .... folk runtomkring "tycker" så mycket, "tror sig veta" och påstår så mycket saker utan att ha en endaste aning om hur det fungerar.
    Vi är familjehem och kontaktfamilj sedan många år. Så det handlar inte om fördomar. Men jag känner att du undviker att svara på min fråga (om du är samme anonym).
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-02-17 12:40:27 följande:
    Oj vilket behov vissa har av påhopp, spekualationer och förutfattade meningar!
    Ja det är ju så, sen om det är så för just Ts eller inte kan varken du eller jag uttala oss om då vi inte vet! Men kan precis som vi gör spekulera,tycka och tänka....,, 
    Och det ska vi väl i alla få göra obehindrat utan pekpinnar eller då det här ett diskussions forum!
    Inga rätt, inga fel och inget facit i handen... 
    Är du samme anonym som skrev inlägg nr 37?

Isf får jag be om lite självinsikt från din sida.
  • morochmer
    Skriv gärna en signatur så blir det enklare för alla och färre missförstånd.
  • Anonym (insatt)
    morochmer skrev 2011-02-17 08:49:31 följande:
    Det beror ju på typen av placering. Jag har hört förr att "det finns inte uppväxtplaceringar" men det gör det ju.
    - ja, som en arbetshypotes, men inte som en vedertagen, juridisk sanning - för även barn som "uppväxtplacerades" kan på sikt bli hemtagna ....

Det vet alla vi som från början vetat att det var just uppväxtplacering och det var också det det var.
    - fast ju mer erfarenhet du får desto större är sannolikheten att du får återta/återlämna barn barn från familjehem som lovades "uppväxtplacering"

Våra barn tillhör släkten oavsätt om de bor hos oss för alltid eller bara en kort period eller kanske bara ibland.
    Några av banen har två mammor/pappor (mig och min partner och bio mamma/pappa), några har bara en mamma/pappa och det kan vara vi eller bio. En del har enbart vår släkt som släkt och andra har väldigt mycket släkt. Ingen relation är den andra lik.
    - exakt, ingen relation och situation är den andra lik - och familjehem får ju finna sig i att ge ett ansikte åt att vi alla har våra barn till låns - oavsett hur barnen kommit till oss och hur lång placeringen blir ... som familjehem måste man hantera den situationen/ovissheten och ändå ta till sig barnet, för den tid det visar sig bli!
  • morochmer
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-17 19:56:17 följande:
    Alla barn är bara till låns. Oavsätt om det är bio, adopterade eller placerade.

Så barn vars båda föräldrar är gravt förståndshandikappade och aldrig kommer få den förmåga de saknar kommer en dag flytta hem (om soc gör sitt jobb rätt)?  Tex.

Jag har läst om 2 fall där uppväxtplaceringar flyttat hem och då har det varit allvarliga misstag och de har flyttat tillbaka till familjehemmet igen. Obs. LÄST om! Ingen av våra familjehemsvänner eller någon av deras familjehemsvänner eller någon av deras..... osv osv har råkat ut för det eller hört om det mer än de fall jag talar om.
    Så lika troligt som att våra biologiska barn skulle omhändertas-lika stor är risken att de uppväxtplacerade skulle behöva flytta till bio.

Detta är min erfarenhet. Delge gärna din.
  • Anonym (barnhemsbarn)

jag och min bror har bott på barnhem, fosterhem,jourhem osv under i stort sett hela vår uppväxt, vi har flyttat runt, dock aldrig blivit delade på förutom en kort period när jag rymde mycket och blev inlåst.
    Under den tiden vi var utplacerade fick min mamma tillbaka vårdnaden 3 gånger under sammanlagt 6 år.
    Detta trots att hon var aktiv narkoman och vi hade LVU på oss.
    Första gången jag fick LVU på mig var jag 5 år.

Det här inlägget var tänkt som svar till de som hävdar att uppväxtsplaceringar inte får flytta hem igen.

• morochmer
    Anonym (barnhemsbarn) skrev 2011-02-20 00:00:18 följande:
    jag och min bror har bott på barnhem, fosterhem,jourhem osv under i stort sett hela vår uppväxt, vi har flyttat runt, dock aldrig blivit delade på förutom en kort period när jag rymde mycket och blev inlåst.
    Under den tiden vi var utplacerade fick min mamma tillbaka vårdnaden 3 gånger under sammanlagt 6 år.
    Detta trots att hon var aktiv narkoman och vi hade LVU på oss.
    Första gången jag fick LVU på mig var jag 5 år.

Det här inlägget var tänkt som svar till de som hävdar att uppväxtsplaceringar inte får flytta hem igen.
    Fast du vet inte vad våra uppväxtplaceringar innebär. Det vet bara vi.
    Varför jämför du er med det?

Jag beklara er uppväxt. Har du bearbetat det och mår bra idag?
  • Anonym (barnhemsbarn)

Har aldrig haft behov att bearbeta det, jag hade ingen drömuppväxt, men överlevde och har gått vidare med det.
    Att springa runt och må dåligt ver sånt man inte kan förändra är inte min grej, hellre fokusera på det positiva i livet, både då och nu.

Det finns inget  i lagen som heter "uppväxtsplacering" men det brukar kallas så när socialtjänsten bedömer att mamman/pappan är i såpass dåligt skick att det förmodligen inte kommer bli aktuellt för barnet att få flytta hem igen.
    Självklart kan man inte förutse det till 100% men får man en så kallad uppväxtsplacering får man vara beredd att låta barnet stanna från väldigt tidig ålder tills personen är 18, med andra ord nästan som ens egna barn.

Är jag helt ute och cyklar?

• Anonym

Det är ju inte era bern, det är bara placerat hos er! Inte säkert det varar för evigt! Det är väl jättebra att barnet har föräldrar som bryr sig om det, det kanske är det enda de kan göra för sitt barn just nu?

Säg till era släktingar att sluta köpa saker istället.

• morochmer
    Anonym (barnhemsbarn) skrev 2011-02-20 12:05:11 följande:
    Har aldrig haft behov att bearbeta det, jag hade ingen drömuppväxt, men överlevde och har gått vidare med det.
    Att springa runt och må dåligt ver sånt man inte kan förändra är inte min grej, hellre fokusera på det positiva i livet, både då och nu.

Det finns inget  i lagen som heter "uppväxtsplacering" men det brukar kallas så när socialtjänsten bedömer att mamman/pappan är i såpass dåligt skick att det förmodligen inte kommer bli aktuellt för barnet att få flytta hem igen.
    Självklart kan man inte förutse det till 100% men får man en så kallad uppväxtsplacering får man vara beredd att låta barnet stanna från väldigt tidig ålder tills personen är 18, med andra ord nästan som ens egna barn.

Är jag helt ute och cyklar?
    Ibland Vet man , Då tänker vi på det som en uppväxtplacering. Ibland så kallar vi det för uppväxtplacering men åndå är medvetna om att det kan bli aktuellt med hemflytt.
    Jag tycker du förklarar det väldigt bra, inte allas ute och cyklar

Man kan inte "sopa känslor under mattan" då kommer de upp till ytan en dag. Att ta tag i det är i nte att älta utanatt  reda ut det, släppa ut känslorna. Ta hand om dig!
  • OhDeanna

Har inte orkat läsa hela tråden, den verkar inte handla så mycket om TS fråga... så jag kanske råkar upprepa något.

Vi har samma situation. Det störde mig tills jag insåg att det bara är att låta det vara. När kläderna är urvuxna så packar vi ihop dem i nya kassar och lämnar dem till biofamiljen igen. Saker som barnet inte längre leker med gör vi samma sak med. Vill de inte ha tillbaka grejerna så säger vi glatt att då lämnar vi dem till second hand så att andra barn kan ha glädje av dem.

Att få ge sitt barn saker kanske är det bästa sättet de har att visa att de bryr sig om barnet. Så låt dem göra det. Om någon pryl är absurt stor får ni kanske beklaga att ni inte har plats för dem och föreslå att de har dem hemma hos sig, att lekas med vid umgängen.

Att er släkt också vill köpa saker får ni ta med dem. Konstatera att det här barnet är ovanligt välförsörjt och behöver inte fler kläder. Men kom och fika ändå, liksom! Ni och ert nätverk är trygga och storsinta nog att inte behöva bevisa er kärlek till barnet med prylar.

• Anonym (satmara)

Ts det är ju svårt. Ni har åtagit er ett stort ansvar för ett barn som ska fostra o älska men som ni inte har några biologiska band till. Självklart vi de biologiska föräldrana ge gåvor men ni kan inte ha emot o spara allt. Om ni redan förklarat och bett att få lämna tillbaka det som barnet vuxit ur och ni blivit nekade då får ni göra på annat sätt. Ta emot det de kommer med och tack de menar väl, visa barnet och klä det med de plagg som går beroende på storlek och väder o tillfälle. Säg att det är från xx. När det behövs skänk bort det till nån loppis eller ge bort det. Spara minnessaker och sådant som är av betydelse för barnet.
    Ni vinner mkt på det....

• Anonym (VA?)

Ert barn? Nä ts nu är du ute och cyklar utan hjälm, barnet skall ju arbetas hemmåt. Jag tycker det är jätte bra att bio föräldrarna kommer med kläder och leksaker, det betyder ju bara att de ser till barnets behov. Du kan väl med din släkt köpa mindre saker åt barnet då i stället för att såra föräldrarna.

• Anonym

HEJ  TS

här kommer ett svar på din fråga

Vi hade ett barn placerat som fick massa saker av sin farmor och hon viste att vi inte tillät vapen i våra hus av några slag .. alla vapen barnet fick sparade vi i en låda som barnet fick med sig hem till sin mamma när han flyttade ditt sen .. kläder som vi ansåg var brukliga som barnet fick av släkt och vänner till bio familjen . använde vi och resten sparade vi i lådor. när barnet växt ur det donerade vi det som var helt och resten slängdes sparade själv klart speciella plagg m.m men man kan inte spara allt. det gör man inte till sina bio barn heller ..

barnet hade en låda på vinden precis som våra barn där det sparades kläder som barnet tyckt mycket om och vi tog alltid i mott alla kläder som vi fick och tackade jätte mycket för dom gjorde så gott dom kunde .. med det som dom hade ..

förstår ditt dilemma .. man vill inte att barnet skall gå sämre klädd än sina bio barn men tacka och ta imott använd kläderna vid umgängen för att glädja föräldrarna .. något av alla kläder måste väl vara brukbara ?

spara bara dom kläderna som passar fråga sen om föräldrarna vill ha kläderna åter när dom blivit försmå .för att spara till barnet .. dom kanske vill sprara dom själva så slipper ni förvara massa saker då blir det bara en stl i taget kanske mer överkommligt ?

hoppas det hjälpte lite .. leksaker lika så fick bitringar som var använda vi tackade och la i en låda på vinden eller frågade om dom inte ville ha dom hemma när barnet kom på besök där ..

• Anonym

Först och främst, visst är det bra att de BIOLOGISKA föräldrarna försöker så gott de kan. Jag hade uppmuntrat dem och tackat och sedan ställt överflöd i förrådet eller nått. Däremot så tror jag inte att ni som hakar upp er på uttrycket "vårt barn" tänker innan ni uttalar er heller. Jag vet en liten pojke som fick pendla mellan olika knarkkvarer med sin lätt utvecklingsstörda mamma, som fick bo på instutitioner och tillslut blev apatisk. Den här killen behvde EN FAMILJ att stanna vid FÖRÄLDRAR som orkar ta sig an honom och ge honom massor av kärlek. Han hade varit i 5 olika familjehem när han var tre år men tillslut hittade soc en familj som tog imot honom med hjärtat. Idag är killen 7 år och mår betydligt bättre och ser sina fosterföräldrar som sina föräldrar. Jag tycker inte att man har rätt att kalla sig själv för mamma eller pappa bara för att det står så på ett papper!!!

Svar på tråden Ni familjehem-hur gör vi med saker från bio-föräldrar?