• Äldre 18 Feb 10:43
    14389 visningar
    10 svar
    10
    14389

    sjukskriven pga lågt blodtryck

    Hej!

    Jag undrar om det är någon annan som är sjukskriven pga för lågt blodtryck och allt vad där hör till... ?

    Själv så är jag sjukskriven pga detta och de problem som mitt låga blodtryck medfört bla yrsel och illamående, jag svimmar nästan dagligen och klarar inte av att sitta eller stå upprätt några längre stunder för då ramlar jag ihop. Känner mig allmänt värdelös och opålitlig, eftersom jag inte klarar av enklare sysslor och ibland inte ens kan ta mig uppför trappan utan att svimma här hemma. Känns sisådär när vi har en liten tös sen tidigare att ta hand om.:(  Någon annan som har det eller har haft det likadant? Hoppas det släpper snart, har varit så här i lite över en månad nu och är i vecka 23 idag.

    En annan fråga också: ni som varit sjukskrivna av detta, hur har försäkringskassan ställt sig till detta? Både min barnmorska och de olika läkarna jag träffat har ju direkt sagt att det inte funkar att jobba för mig som det är nu, men det är ju alltid en annan femma när det kommer till hur försäkringskassan resonerar...

  • Svar på tråden sjukskriven pga lågt blodtryck
  • Äldre 18 Feb 13:38
    #1

    puffar...

  • Äldre 18 Feb 22:07
    #2

    ingen? :)

  • Äldre 18 Feb 22:27
    #3

    Hej, är inte sjukskriven för lågt blodtryck (har inga svimmningsanfall) men jag tror att jag har lite lågt blodtryck då jag känner mig precis som dig, yr och orkeslös. Ställer jag mig upp för snabbt efter lek på golvet med min lilla pojk så känns det inte alls bra. Jag kan fixa vardagen hemma med nöd och näppe känns det som (är föräldrarledig med barn nummer 1 och väntar barn nummer 2 ganska snabbt inpå). Är gravid i vecka 17 nu och vill att det ska gå över! Ska det kännas så här under resten av graviditeten kan man ju undra.. suck. Får du någon medicin för det låga trycket eller är det vila som gäller? Får tips från nära och kära att jag ska ta en stärkande promenad dagligen, men när jag är ute och promenerar blir det ju bara ännu värre.

  • Harmon­y W
    Äldre 18 Feb 22:52
    #4

    Jag har fått lågt blodtryck i och med den här graviditeten och har haft exakt samma problem som dig TS! Jag svimmar nästan dagligen och är yrslig och illamående. Det kan t.o.m svartna för ögonen i sittande läge. Men min BM hävdar att det bara är högt bldtryck som kan orsaka dessa "symptom" och såg ingen som helst samband med symptomen och blodtrycket... Hon kunde inte förklara varför jag mådde som jag gjorde, sa hon...

  • Okändg­äst
    Äldre 18 Feb 22:52
    #5

    Jag var sjukskriven för det båda mina graviditeter men även för annat och jag fick igenom det .
    nu väntar jag mitt tredje barn och jag har precis blivit det så jag vet inte hur FK ställer sig till det ännu.

    Vad har du för blodtryck?
    Nej jag fick ingen medicin för det, vet inte ens om det finns för det har aldrig kommit på tal i mitt fall el så är det att man inte kan ta det i samband med graviditet.

    Båda gångerna blev jag sjukskriven frm tills BF men om det berodde på att jag svimmade och ramlade så illa båda gånger som jag blev det vet jag faktiskt inte.

    Hedvig 73: Ja att röra sig är bra men som du säger man orkar ju inte så det är en ond cirkel det är bra med motion men man klarar inte av det.

  • Äldre 19 Feb 13:56
    #6

    Hej! Hemskt att höra att andra har det likadant, fast samtidigt skönt att höra... om ni förstår hur jag menar? :) Känner mig ibland lite ensam om detta då de flesta säger bara att man ska vara tacksam för att man inte har för högt blodtryck. Och ja, det är klart att jag är glad över att det inte är för högt, men samtidigt har jag svårt att se hur det gör min situation med alltför lågt blodtryck bättre just nu.. :)

    Harmony W: Vad märkligt att din BM sagt att det bara är med högt blodtryck man får såna symptom. Jag har aldrig hört att högt blodtryck kan ge symptom som svimning etc, och min bm och alla de läkare jag träffat har sagt att de symptom jag haft med yrsel, trötthet, svartnar för ögonen, svimningar och illamående är väldigt typiskt och helt klart relaterat till för lågt blodtryck, eftersom detär kroppen sätt att reagera på att det får för lite syresatt blod i olika organ. Skulle kanske löna sig att prata med någon annan BM eller läkare, om du har möjlighet till det? Det kanske är så att hon inte stött på någon annan tidigare och därför inte har så mycekt erfarenhet om detta. Hoppas iallafall att du kan få hjälp eller att det lättar snart, för jag håller med, inge roligt att ha det så här...

    Hedvig73: Ja, det finns medicin att ta, men inget som är lämpligt som gravid eftersom de mediciner som min bm och läkare kollat på kan alla orsaka missfall eller är på annat sätt olämpliga att ta under graviditet. Så jag har fått rekommendationer om att leta upp huskurer av alla de slag och tror jag testat de flesta: kaffe (i den mån man kan dricka det som gravid), lakrits och rödbetor är allt som jag fått rekommenderat att köra på och testat, eftersom det lär ha blodtryckshöjande effekt... har dock inte märkt av någon skillnad än, men testa duger ju alltid... Ni andra kanske stött på andra tips/huskurer? Jag är beredd att prova i princip allt för orkar inte med det här tillståndet längre...

    Ja, som någon av er skrev så är det ju bra med motion, eftersom det också höjer blodtrycket, problemet är att man då lätt får blodtrycksfall eftersom ansträngningen på kroppen kan vara för mycket och det är det som händer för mig när jag går snabbare än i "mormors-takt"... Så jag försöker mig på korta, långsamma promenader runt parken, men ofta slutar det med att jag får  sätta mig ner på en bänk eller till och med på marken för att inte åka omkull. Då känner man sig lagom dum... Folk måste tro att man är full som man vinglar på ibland... :) Men kontentan är att jag försöker röra på mig så mycket jag kan och har även fått tips om att göra lite rörelser med benen i sängen innan jag kliver upp, för att minska risken att svimma när jag väl reser mig upp. funkar väl hyfsat men utmaningen är att man lätt glömmer det när lilltjejen väcker en med skrik mitt i natten eller tidigt på morgonen... Då flyger man upp per automatik nästan och då har det hänt att jag bara tippar omkull igen.

    Mitt blodttryck har legat i spannet 70/50-80/60 under de senaste kontrollerna och när övertrycket var nere på 70 så var min bm riktigt orolig då hon sa att det är bättre om det är lite högre så att det kompenserar för undertrycket. Förstod inte riktigt vad hon menade med det, någon annan som förstår bättre?

    Okändgäst: Usch, fy att ha haft det så här i flera graviditeter. Starkt av dig att orka med! Hoppas att FK godkänner sjukskrivningen, det inger ju iallafall hopp att de godkänt dig för det i de tidigare graviditeterna, även om det var i kombination med annat. Det är så trist, men nu har jag börjat oroa mig även för detta, eftersom jag aldrig varit sjukskriven så här länge förut och det känns läskigt att ens ekonomiska situation ska vara så helt i händerna på någon annan och man själv inte kan påverka det på nåt sätt...

  • Harmon­y W
    Äldre 19 Feb 20:58
    #7

    Ja Hopetossan, jag hade nog tänkt att göra ett besök hos en läkare. Kan ju tillägga att jag även har hjärtklappning, enorma vätskeansamlingar i benen och har dessutom fått ytliga proppar i benen. Och även detta är nåt som min bm tar rätt lätt på. "Använd stödstrumpor bara så blir det bättre".  Jag fattar också att det här inte är några livshotande "åkommor" men man vill ju liksom må så bra som möjligt och på så sätt ge bästa boplatsen åt bebis Glad

    Så, jag ringer och bokar läkarbesök på måndag. Jag är absolut inte ute efter nån sjukskrivning (det kunde jag ha fått för min foglossning) utan vill egentligen bara att nån kanske ska ta mig lite mer på allvar...

  • Äldre 19 Feb 21:52
    #8

    Hopetossan tack för tipsen, jag älskar lakrits men har inte ätit det på evigheter! Ska genast köpa en påse imorgon och gotta i mig. Jag dricker kaffe på morgonen och det hjälper, jag klarar mig inte utan mitt morgonkaffe. Sen under dagen klarar jag inte av att dricka kaffe, men just på morgonen är det ett måste! Det dröjer ett tag innan jag har nästa tid hos en barnmorska så jag har ingen aning hur trycket ligger. Förra grav. låg det på normalt iallafall. Då kände jag mig också betydligt piggare, mindre yr , mindre illamående mer matlust osv. I normala fall har jag lågt till normalt blodtryck. Hoppas det går över för er som verkligen svimmar, det kan inte vara kul.

  • Äldre 8 Oct 19:17
    #9

    jag var och kolla blodtryket då låg det på 135 sen  om jag kollar i morgon då har det kott upp till ca 170  man kan ju undra var det kan vara  svar

  • Fri 17 Sep 2021 05:13
    #10

    Lågt blodtryck beror på att man har brist på b12 och folsyra.

    Jag äter b12 med folsyra från Holistic. Har man en gång fått brist ska man äta det hela livet. Slutar man me det så kommer problemet tillbaka. Kan inte vara så lätt att jobba inom vården idag med bakbundna händer. Tog 2 år för vården att konstatera vad mitt låga blodtryck berodde på det.

Svar på tråden sjukskriven pga lågt blodtryck