Younes skrev 2011-03-03 19:39:21 följande:
Har inte läst alla inlägg, men jag tycker att den här tråden verkar lite skum, på det sättet att ni diskuterar rökning.
Jag som änglamamma gick in på tråden för att jag känner igen känslan av skuld, för att barnet dött. Dessa känslor har nödvändigtvis inte någon verklighetsförankling alls. Jag, till exempel, tycker att jag borde ha reagerat snabbare och kraftfullarre när jag såg att nogot var fel med min son. Men det gjorde jag inte. Ingen klandrar mig, alla säger att jag gjort så gott jag kunnat och att det var bra nog.
Vad jag vill säga till TS är att:
Du gjorde så gott du kunde! Du är ingen mördare, för du dödade inte ditt barn! Du är en lämplig mamma, för ingen är perfekt, du kunde inte förutse det som hände, du önskade det inte heller.
Jag vet att det är lätt att säga, svårare att känna. Men man får helt enkelt bestämma sig för att tro på det. För vad blir bättre av att du plågar och straffar dig själv. Om du var en mördare, varför sitter du inte i fängelse? Är det någon som sagt att du inte ska bli mamma igen? (Hoppas verkligen inte det)
Nästa gång, om du tänkt ha fler barn, kommer du att använda dig av din erfarenhet. Du kommer att uppskatta och älska och skydda det barnet mer än innan.
Stor kram till dig!
Det var inte din önskan att barnet skulle dö.
PS Jag har en blogg som handlar om min son, bl.a. DS
Det var ett fint inlägg. Du har helt rätt. TS är ingen mördare och hon kommer att använda sig utav sin erfarenhet. Jag tror att TS kommer att bli en alldeles underbar mamma till sitt nästa barn också.
Varför det diskuteras rökning i tråden är för att TS skriver att rökningen kunde haft med detta att göra, och hon vill råda andra att inte röka. Då skriver en del människor i tråden att rökning inte har med PSD att göra, vilket är helt fel. Gerr man sådana budskap finns det större risk att andra mammor hamnar i samma situation som TS.