• Anonym (Ångerfull)

Rökte - mitt barn dog i plötslig spädbarnsdöd!

Jag vill komma i kontakt med andra mammor och familjer som liksom jag rökt under graviditeten och förlorat sitt barn i plötslig spädbarnsdöd.

Jag har inte ord nog att beskriva hur ångerfull jag är och hur jag ifrågasatt min lämplighet som mor åt ett barn när jag inte ens kunde sluta röka fast att jag hade ett barn i magen.

Kanske kan vi tillsammans finna styrka här, tröst och förståelse för varann. Hur tänkte vi? Hur ser våra samvetskval ut och vad hände sedan?

Personligen har jag själv tagit på mig hela skulden för att mitt barn dog, trots att många säger att PSD kan bero på så mycket annat än rökning. Men det hjälps inte, jag känner mig som en mördare.

Finns det fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Rökte - mitt barn dog i plötslig spädbarnsdöd!
  • Anonym (hopp)
    Anonym (Många) skrev 2011-03-03 16:22:26 följande:
    Just detta många menar, det jämförs med döden och de du tar upp har inte med vart annat att göra, oavsett om man röker eller ej så dör man förr eller senare ändå, tänk dom som är över 95 år idag som rökat hela sina liv, medan många många tusen människor dör redan som 65 av cancern t.e.x.
    Men jösses! Ja då kan man proppa barnen fulla med godis och låta dem börja röka vid två års ålder, för man dör förr eller senare? Och som gravid kan man dricka en vinare per dag och röka heroin och cigaretter, för det är ju inte säkert att det händer något?

Risken att barnet dör är större om man röker under graviditeten,det är inte så att alla barn dör, då skulle 10 000 bebisar dö per år i Sverige pga rökningen.
  • Younes

Har inte läst alla inlägg, men jag tycker att den här tråden verkar lite skum, på det sättet att ni diskuterar rökning.

Jag som änglamamma gick in på tråden för att  jag känner igen känslan av skuld, för att barnet dött. Dessa känslor har nödvändigtvis inte någon verklighetsförankling alls. Jag, till exempel, tycker att jag borde ha reagerat snabbare och kraftfullarre när jag såg att nogot var fel med min son. Men det gjorde jag inte. Ingen klandrar mig, alla säger att jag gjort så gott jag kunnat och att det var bra nog.

Vad jag vill säga till TS är att:

Du gjorde så gott du kunde! Du är ingen mördare, för du dödade inte ditt barn! Du är en lämplig mamma, för ingen är perfekt, du kunde inte förutse det som hände, du önskade det inte heller.

Jag vet att det är lätt att säga, svårare att känna. Men man får helt enkelt bestämma sig för att tro på det. För vad blir bättre av att du plågar och straffar dig själv. Om du var en mördare, varför sitter du inte i fängelse? Är det någon som sagt att du inte ska bli mamma igen? (Hoppas verkligen inte det) 
    Nästa gång, om du tänkt ha fler barn, kommer du att använda dig av din erfarenhet. Du kommer att uppskatta och älska och skydda det barnet mer än innan.

Stor kram till dig!
    Det var inte din önskan att barnet skulle dö. 

PS Jag har en blogg som handlar om min son, bl.a. DS 

• Anonym (hopp)
    Younes skrev 2011-03-03 19:39:21 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men jag tycker att den här tråden verkar lite skum, på det sättet att ni diskuterar rökning.

Jag som änglamamma gick in på tråden för att  jag känner igen känslan av skuld, för att barnet dött. Dessa känslor har nödvändigtvis inte någon verklighetsförankling alls. Jag, till exempel, tycker att jag borde ha reagerat snabbare och kraftfullarre när jag såg att nogot var fel med min son. Men det gjorde jag inte. Ingen klandrar mig, alla säger att jag gjort så gott jag kunnat och att det var bra nog.

Vad jag vill säga till TS är att:

Du gjorde så gott du kunde! Du är ingen mördare, för du dödade inte ditt barn! Du är en lämplig mamma, för ingen är perfekt, du kunde inte förutse det som hände, du önskade det inte heller.

Jag vet att det är lätt att säga, svårare att känna. Men man får helt enkelt bestämma sig för att tro på det. För vad blir bättre av att du plågar och straffar dig själv. Om du var en mördare, varför sitter du inte i fängelse? Är det någon som sagt att du inte ska bli mamma igen? (Hoppas verkligen inte det) 
    Nästa gång, om du tänkt ha fler barn, kommer du att använda dig av din erfarenhet. Du kommer att uppskatta och älska och skydda det barnet mer än innan.

Stor kram till dig!
    Det var inte din önskan att barnet skulle dö. 

Det var ett fint inlägg. Du har helt rätt. TS är ingen mördare och hon kommer att använda sig utav sin erfarenhet. Jag tror att TS kommer att bli en alldeles underbar mamma till sitt nästa barn också.

Varför det diskuteras rökning i tråden är för att TS skriver att rökningen kunde haft med detta att göra, och hon vill råda andra att inte röka. Då skriver en del människor i tråden att rökning inte har med PSD att göra, vilket är helt fel. Gerr man sådana budskap finns det större risk att andra mammor hamnar i samma situation som TS.
  • kallesfru
    Anonym (hopp) skrev 2011-02-28 18:03:32 följande:
    Haha nej det är verkligen inte punkt slut! Det är fullständigt vansinnigt att påstå att det inte är större risker för PSD om man röker. Risken att ens barn dör i PSD är fyrdubbelt så stor om man röker som gravid än om man inte röker. Barn riskerar att dö om mammor tror på sådan desinformation som står i dina inlägg. Fakta är det som har seriösa källor, Läkartidningen exempelvis och Socialstyrelsen. Att googla betyder inte att man tror på allt som man får träffar på.

Återigen, läs fakta om PSD. du får givetvis länka till en seriös sida där det står att rökning inte ger ökad risk för barnet att dö i PSD. Lycka till med letandet, men det är dömt att misslyckas.
    Skulle du vilja vara snäll att länka till Socialstyrelsens hemsida och hänvisa till det du skriver här?
  • Kaosmamma

Younes: vad fin ängel du har! Var inne på bloggen... Bröt ihop... Men väldigt fint! När hände detta och vet ni varför?

Mamma till 3, varav ett väldigt sjukt barn

TS, följt denna tråd länge, kram igen!

• ThereseJJ

Uch! Jag beklagar det hemska du varit med om TS, det finns inget som kan ersätta din sorg{#emotions_dlg.flower} jag har inte läst hela tråden, men oerhört starkt av dig att berätta om det som hänt.

Det finns precis som andra skriver en hel del forskning och restriktioner för en gravid kvinna, ett spädbarn och dess omgivning, man ska undvika alkohol, rökning, droger, opastöriserad mjölk osv osv. Tyvärr dör barn och foster trots att man håller alla restriktioner, det har hänt mig! Men risken för detta ökar ju enligt forskning om man röker, dricker osv osv.

Jag beklagar för alla som fått uppleva dettaHjärta

• FuckedForLife
    Anonym (Ångerfull) skrev 2011-02-18 14:36:32 följande:
    Jag vill komma i kontakt med andra mammor och familjer som liksom jag rökt under graviditeten och förlorat sitt barn i plötslig spädbarnsdöd.

Jag har inte ord nog att beskriva hur ångerfull jag är och hur jag ifrågasatt min lämplighet som mor åt ett barn när jag inte ens kunde sluta röka fast att jag hade ett barn i magen.

Kanske kan vi tillsammans finna styrka här, tröst och förståelse för varann. Hur tänkte vi? Hur ser våra samvetskval ut och vad hände sedan?

Personligen har jag själv tagit på mig hela skulden för att mitt barn dog, trots att många säger att PSD kan bero på så mycket annat än rökning. Men det hjälps inte, jag känner mig som en mördare.

Finns det fler som tänker som jag?
    Det kanske inte är så passande för mig att vara här egentligen med tanke på att jag aldrig har varit med barn, men jag känner verkligen att jag inte bara kan bläddra vidare till nästa inlägg, utan att först säga att jag beklagar sorgen TS!  Jag kan förstå att du belastar dig själv men jag som utomstående ser inte dig som mördare. Det vill jag också påpeka!

Samtidigt så måste jag också erkänna att jag nog hade haft liknande känslor och tankar om mig själv - eftersom vi är människor. Och människor i allmänhet har väldigt lätt för att belasta sig själva! Så självklart förstår jag hur du känner, även om jag inte håller med dig!

Jag tror att du kommer att bli en jättebra mamma till erat nästa barn!

ta hand om dig!

MVH FuckedForLife!
  • Anonym

Jag har själv förlorat mitt barn i plötslig spädbarnsdöd. Min ängel blev 13 dagar. Jag rökte emellanåt i graviditeten men det är inte min största ångest. Han sov brevid mig den dagen han dog. Jag har mått så illa över det och jag tror än idag att det var jag som legat ihjäl honom.
    Ångesten är obeskrivlig. Min son dog 2008 och idag så har jag en liten pojke igen, han är nu 4 månader. Han sover inte i min säng utan i sin egen med ett apnelarm.
    När min pojke dött så pratade jag med en läkare och han sa att även de som låg på sjukhus och drabbades av plötslig spädbarnsdöd dog, de hade all kunnig personal runt sig men det hjälpte inte, de somnade in endå.
    Du kommer troligast att ha ångest över detta för alltid och du kommer nog alltid att lägga skulden på dig själv även man som utomstående kan säga att det var inte ditt fel.
    Du älskade ditt barn och önskar att det funnits något du kunde ha gjort för att rädda ditt barn, det är till viss del sunt men då måste även lära dig att leva vidare i din ångest.
    Det är snart tre år sedan min son dog, jag tar fortfarande på mig skulden och känner att jag dödade honom. Under graviditeten och hans få dagar han jag lova honom att jag skulle gå universitetet och skaffa ett bra jobb, det är det jag jobbar med för att urrfylla nu. Det är vad jag känner jag kan göra för honom efter jag inte kunnat räddat hans liv.

Ta hand om dig!
    Livet kommer fortsätta men mest bara för att det måste.

• Anonym (hopp)
    Anonym skrev 2011-05-19 20:16:47 följande:
    Jag har själv förlorat mitt barn i plötslig spädbarnsdöd. Min ängel blev 13 dagar. Jag rökte emellanåt i graviditeten men det är inte min största ångest. Han sov brevid mig den dagen han dog. Jag har mått så illa över det och jag tror än idag att det var jag som legat ihjäl honom.
    Ångesten är obeskrivlig. Min son dog 2008 och idag så har jag en liten pojke igen, han är nu 4 månader. Han sover inte i min säng utan i sin egen med ett apnelarm.
    När min pojke dött så pratade jag med en läkare och han sa att även de som låg på sjukhus och drabbades av plötslig spädbarnsdöd dog, de hade all kunnig personal runt sig men det hjälpte inte, de somnade in endå.
    Du kommer troligast att ha ångest över detta för alltid och du kommer nog alltid att lägga skulden på dig själv även man som utomstående kan säga att det var inte ditt fel.
    Du älskade ditt barn och önskar att det funnits något du kunde ha gjort för att rädda ditt barn, det är till viss del sunt men då måste även lära dig att leva vidare i din ångest.
    Det är snart tre år sedan min son dog, jag tar fortfarande på mig skulden och känner att jag dödade honom. Under graviditeten och hans få dagar han jag lova honom att jag skulle gå universitetet och skaffa ett bra jobb, det är det jag jobbar med för att urrfylla nu. Det är vad jag känner jag kan göra för honom efter jag inte kunnat räddat hans liv.

Ta hand om dig!
    Livet kommer fortsätta men mest bara för att det måste.
    Fast så kan läkarna inte säga. De har ingen aning om vilka barn som räddats på sjukhuset som skulle ha dött i PSD. Det kan de omöjligt veta. För det är ett antal barn som hittas livlösa på sjukhusen och som räddas.

Mitt barn dog på BB bredvid mig, men det gick för lång tid tills jag upptäckte honom. Trots det lyckades läkarna få igång hans hjärta efter en halvtimme, men inte hans andning. Hade mitt barn upptäckts i tid kanske han levt i dag.  Jag är fullständigt övertygad om att jag inte låg ihjäl honom, men det känns tråkigt att han inte hade andningslarm, då chansen hade varit större att han kunde ha räddats, och om inte hade jag fått vara med honom i sin kamp.
  • Evelinas

Tragiskt att det ska gå så långt att ditt barn dör innan du lyckas sluta röka.. Starkt av dig att dela med dig av din hemska situation. Du får hoppas att nått positivt kommer ur detta, du kanske kan få andra att inse att sluta röka innan det är för sent. Alla kan sluta röka och det finns väl inget bättre skäl än ett barn? (har själv rökt i 10 år, slutade för ca 3 år sedan så jag vet att det är tufft! men det går!) Hoppas du mår bättre snart och att du kan lära dig att leva med skulden, och jag hoppas innerligt att du får en ny chans med ett till barn! Stor KRAM!!

• OojespersmammaoO
    Younes skrev 2011-03-03 19:39:21 följande:
    Jättefin och verkligen gripande blogg om ditt hjärtebarn. *Styrkekramar*

Ger även en stärkande kram till TS och håller med många andra...du är ingen mördare...det var inte din önskan att ditt barn skulle dö.   
  • Anonym (Hur mår du?)

hej TS!
    Nu har det gått över ett år sedan du startade tråden. Hur mår du idag? Mår du lite bättre? Hoppas det!
    Min vän förlorade också sin dotter i PSD. Hon rökte också under graviditetenRynkar på näsan, dessutom så åt hon massor av transfetter och chips (akrylamid) vilket kan ha förvärrat sakerna och gick upp ca 40 kg i vikt.

Jag undrar om det är vanligare att flickor dör än pojkar?

• Anonym (änglamamma)
    Anonym (Hur mår du?) skrev 2012-03-18 09:14:43 följande:
    hej TS!
    Nu har det gått över ett år sedan du startade tråden. Hur mår du idag? Mår du lite bättre? Hoppas det!
    Min vän förlorade också sin dotter i PSD. Hon rökte också under graviditetenRynkar på näsan, dessutom så åt hon massor av transfetter och chips (akrylamid) vilket kan ha förvärrat sakerna och gick upp ca 40 kg i vikt.

Det är vanligare att pojkar dör än flickor...
  • Anonym (Ångerfull)
    Anonym (Hur mår du?) skrev 2012-03-18 09:14:43 följande:
    hej TS!

Ja, nu har det gått lång tid sedan jag startade tråden. Men jag mår inte bättre. Jag har slutat röka, det gjorde jag för 1½ år sedan och det var jättelätt. Jag skäms så fruktansvärt inför mig själv och känner nästan ännu mera ånger att jag inte ens försökte (!) sluta röka när jag väntade mitt barn. Det var ju så lätt att sluta! Jag hade bara en enda kris i rökstoppet: morgonen efter jag slutat röka var jag så röksugen att jag nästan grät. Men annars har jag klarat rökstoppet utan nikotinläkemedel och annan hjälp - bara min egen vilja. 

Jag tycker jag är världens största egoist. Barnmorskan berättade ju för mig under graviditeten hur mycket nikotin barnet i magen får i sig för varje cigarett; barnet blir mer påverkat än modern!  Hur kunde jag?
    Hur kunde jag sitta där och klappa magen med ena handen och ha en cigg i den andra? Det är avskyvärt och jag vill spy när jag tänker på det.

Var det verkligen värt att få fortsätta röka när priset var att mitt barn dog, vi fick ordna med begravning, all sorg, välja gravsten?
    Jag hoppas att någon som väntar barn eller planerar att göra det slutar röka med en gång! Ni kommer aldrig förlåta er själva annars om det skulle hända något! 
  • Anonym (Hur mår du?)
    Anonym (Ångerfull) skrev 2012-03-19 14:23:18 följande:
    Ja, nu har det gått lång tid sedan jag startade tråden. Men jag mår inte bättre. Jag har slutat röka, det gjorde jag för 1½ år sedan och det var jättelätt. Jag skäms så fruktansvärt inför mig själv och känner nästan ännu mera ånger att jag inte ens försökte (!) sluta röka när jag väntade mitt barn. Det var ju så lätt att sluta! Jag hade bara en enda kris i rökstoppet: morgonen efter jag slutat röka var jag så röksugen att jag nästan grät. Men annars har jag klarat rökstoppet utan nikotinläkemedel och annan hjälp - bara min egen vilja. 

Jag tycker jag är världens största egoist. Barnmorskan berättade ju för mig under graviditeten hur mycket nikotin barnet i magen får i sig för varje cigarett; barnet blir mer påverkat än modern!  Hur kunde jag?
    Hur kunde jag sitta där och klappa magen med ena handen och ha en cigg i den andra? Det är avskyvärt och jag vill spy när jag tänker på det.

Var det verkligen värt att få fortsätta röka när priset var att mitt barn dog, vi fick ordna med begravning, all sorg, välja gravsten?
    Jag hoppas att någon som väntar barn eller planerar att göra det slutar röka med en gång! Ni kommer aldrig förlåta er själva annars om det skulle hända något! 
    tack för svar! Jag hoppas att du kan förlåta dig själv en dag eftersom vissa saker bara händer utan att vi kan påverka dessa. Meningen med förlusten lär du förstå en dag förr eller senare. Jag tror att det var ditt och ditt partners öde att genomgå en sådan hemskhet, så ärligt tror jag inte att icke rökningen skulle ha ändrat något. Massa kramar till dig!
  • Rådlös

Hej! Även fast denna tråd är gammal så kom ja in på den då ja sökte om PSD. Ja känner verkligen me dig å e själv rädd att hamna i samma sits... Ja e gravid i vecka 33+3 å ja röker ännu... Tyvärr har de varit väldigt mycke under hela graviditeten även fast ja inte vill! Ja vill sluta, ja vill sluta hela tiden å ja vet faktiskt inte va de e som gör att ja fortsätter då ja vet alla risker. Ja e nästan redan inställd på att barnet ja bär e förlorat. Ja kan bara föreställa mig hur dina känslor va när du fick beskedet om PSD. Lillen ja har i magen e en storordigt älskad å efterlängtad krabat, planerad i ett år å när inget hände gick vi å testade oss. När ja äntligen blev gravid va min lycka gjord, ja trappade ner på rökningen enormt å blev rökfri. När ja sedan va i vecka 11 släppte min sambo sedan 3 år bomben- han ville göra slut eftersom han inte va kär i mig längre.. Å barnet ville han ha bort. Han bad mig göra en abort.. Den dagen åkte ja å köpte ett ciggpaket... De har varit en lång å jobbig resa me mycket stress över va ja skulle göra- skulle ja klara av att ta bort min efterlängtade skatt? Ska poängtera att ja inte hadeen aning om att han kände som han gjorde... Efter fyra veckor bestämde ja mig för att ja vill behålla. Trodde då att ja skulle klara av att sluta röka också. Men de gick inte. Ja rökte väldigt mycket just då också, och de fortsatte i samma takt.. Ja mår illa av tanken va ja har gjort och va ja har ställt till me. Att lillen klarat sig här långt e ett mirakel! Med e känns som att ja redan förlorat henne... Hon e annars allt ja har idag. Ja vill inte fortsätta röka, ja vet inte hur ja ska orka tackla mera å gå igenom mer än va ja gjort.. Mitt x flyttade ihop me en tjej från hans jobb 4 månader efter att han gjorde slut... Han satt me mig på lasarettet när ja skulle se om ja kunde/ville göra abort.. Medans ja satt å grät hela dagen å sa att ja inte ville göra de satt han å tröstade mig å sa att de va de enda rätta för oss å för barnet å att de va egoistiskt av mig att behålla henne... Ja skulle inte klara av att ge henne ett bra liv, å de känns som att han har rätt... Ja har redans dömt hennes öde :( Ja försöker göra de så bra som möjligt för henne i magen nu, när ja kan. Pratar me henne, skriver en dagbok för om hon en dag skulle undra om de va hennes fel att pappa inte ville va me mamma ska hon veta att så va inte fallet! Hon va planerad å efterlängtad å aldrig oälskad- men ja röker! Ja vill inte, men ja känna att de redan e försent. Ja läser för henne varje kväll, å spelar musik, men ja röker! Hur går man vidare om man vet me sig själv att de va ens eget val å fel att hon inte fick en chans i livet? Hur kommer man förbi de efter att hela ens värld en gång rasat samma å faller i bitar å man me nöd å näppe klarat sig hit? Mitt x hör sällan av sig å undrar hur allt går.. Vi skulle ses på söndag för att prata om hur de skulle bli om min lilla skatt kommer till mig men han glömde bort de å har planerat in annat.. Han har hotat att byta mob nr för att ja hört av mig för mycke, detta va i början när ja ännu försökte förstå va som hänt, å nu tänker han kämpa om delad vårdnad... Ja vet inte hur ja ska sluta röka :( känns som ja redan dömt henne å ja mår så illa av den tanken va ja gjort... Ja skäms å önskar av hela mitt hjärta att ja hade varit starkare i början å även nu... Ja älskar henne, men va har ja gjort..? :(

Svar på tråden Rökte - mitt barn dog i plötslig spädbarnsdöd!