såffan skrev 2011-02-25 13:39:29 följande:
Jag har också fött upp hamstrar och är utbildad djurvårdade och visst ibland funkar de, men varför sätta en lag på att djur ska gå ihop när det är så ofta det inte funkar bra? Även om man får göra undantag när det finns särskilda skäl så måste man ju först utsätta hamstern för misshandel av sin burkamrat innan man kommer fram till att det inte funkar, är det toppen?.
Om jag själv hade varit en hamster (Efter som att du verkar tycka det är intressant att veta) hade jag nog föredragit att sitta ensam före att bli misshandlad/ihjälslagen av min sambo och "kel" med min ägare hade ja nog föredragit om det inte förekom alls. Även om många hamstrar accepterar att bli plockade med så är det inte speciellt många som njuter av det.
väldigt konstiga hamstrar du haft som inte har njutit utav att bli "kelade" med måste jag säga..
Marioteten utav mina robbar har gått tillsammans, Har haft 2 flockar som jag fick sära på.
Sålänge det finns egna sovplatser mm så brukar det funka. Jag kan tillkomma med att jag hade hand om två GULD hamstrar som till och med gick tillsammans en gång. Passade dem dock bara i 2 veckor. Dessa var mellan 1-2år & lever fortfarande tillsammans.
Så tar man hand om djuren på rätt sätt brukar dem kunan gå tillsammans. Dock inte guldhamstrar det påstår jag inte. Sen är det lite olika från dvärg art, kineserna skulle jag inte haft tillsammans dock, Cambell/vintervit brukar alltid funka. Och robbarna älskar varandra. Mer kan jag inte säga.. Alla innom djurvärlden har olika åsikter så känns meningslöst att vi ska disskuttera, för vi kommer inte komma fram till något :)
Dock kan jag till och med tillkomma med att mina första hamstrar var 3 st, 2 hanar & 1 hona, Dom levde tillsammans i ungefär 6månader, tills honan tyvärr fick ungar. Och hanarna slogs inte om honan en enda gång.
Jag kan även tillkomma med att dem var köpta som 3 hanar utav en uppfödare jag hade varmt om hjärtat, så tänkte inte en enda sekund på att kolla könet.