• Denebola

**Den stora feta LCHF-bok-tråden**

Här recenserar vi LCHF-böcker, rekommenderar de som är fantastiska och varnar för de som helst borde brännas på bål. Alla LCHF-böcker är välkomna, både teriböcker och kokböcker.

Inga jätteavancerade recensioner är nödvändiga, men en liten kort beskrivning av boken vore bra. Ta gärna upp om den är strikt eller liberal, om en passar för nybörjare eller gamla rävar, etc. Vad som kan vara bra att veta om boken alltså.

Betygsätt från 1 (bränn på bål) till 5 (alla måste köpa)!

Tipsa gärna om någon bok finns till bra pris någonstans!

**Den stora feta LCHF-tråden**

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 19:56
    Men jösses vad jag slarvade.

TEORI-böcker är alltså välkomna, och man får gärna ange vem DEN bok man recenserar passar...

• Svar på tråden **Den stora feta LCHF-bok-tråden**
  • rasajj
    Denebola skrev 2011-02-20 19:51:34 följande:
    Jag kan börja med Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En ganska nyutgiven bok som tar upp skillnaden mellan ”riktig mat” (sådan mat människan ätit länge) och ”ny mat” (stärkelse och socker), genom att studera hur hälsan har förändrats sedan vi började äta mer och mer ”ny” mat”.

En väldigt lättläst och pedagogisk bok med noggranna hänvisningar till vetenskapliga studier. I slutet av boken finns en nybörjarguide och en del recept som väl får ses som ”normalstrikta”.

Betyg: 4,5
    Det enda jag kan tanka mig som negativt var att det var ganska mycket upprepningar. Men ananrs gillade jag boken.

Jag ger Betyg 4
    I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Denebola

Jag har Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt, och tycker att det är en bra bok som går igenom hur det kom sig att västvärlden blev så rädd för fett, och varför det är fel. Nu var det ett tag sedan jag läste den, men jag tycker att den är väl värd 59 kr! Den har en "FAQ" med vanliga frågor, som kan vara bra att ha i bakhuvudet om man får negativ respons från omgivningen. Den har recept och tips, samt en kolhydrattabell i slutet av boken.

Betyg: 4

• Denebola
    rasajj skrev 2011-02-20 20:38:00 följande:
    Det enda jag kan tanka mig som negativt var att det var ganska mycket upprepningar. Men ananrs gillade jag boken.

Jag ger Betyg 4
    Sant, men jag tror att tanken är att man inte ska behöva läsa från pärm till pärm. Så jag valde att ha överseende med det
  • MrsMurphy

Såg sen att 2:an Jones, även skrivit boken "Fettsnåla kokboken". Tungan ute Känns inte som en författare som satsar helhjärtat på LCHF. Det var den som enbart fokuserade på låga kolhydrater. 

Killen jagade mig, Solsidan... Därav stressen att få iväg.  

Dahlqvist har jag varit helt allergisk mot, därav att jag vägrade lyssna på detta om LCHF till en början. Men nu har jag fått omvärdera allt så jag vete sjutton om jag ska försöka höra vad hon säger för en gångs skull. Litsfeldt har jag läst någon bok av och han verkar överlag vettig känner jag. Skaldeman är väl väldigt strikt? Jag läser det jag kommer över men är ju fortfarande nybörjare trots allt.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • linn78
    Denebola skrev 2011-02-20 20:33:32 följande:
    1. Kokbok : GI-noll! : hälsokosten som retar alla läkare av Sten Sture Skaldeman

2. Laga gott med lite kolhydrater : Få kolhydrater - men goda av Anouska Jones

3. Fettskrämd  Lars-Erik Litsfeldt

4. Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok till fest och helg  Annika Dahlqvist, Maria Höglund

5. Doktor Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll  Annika Dahlqvist
    Jag gillar dahlqvist & Airams kokbok, det är dock ingen av de som är länkade men kan lätt tänka mej att köpa fler av dom. Ganska strikta och de recept som är lite mer liberala är lätt att dra ner på kh själv.

Nr 2 har jag, den rekommenderar jag inte för den som är som jag; vill ha ganska strikt och lättlagad mat. Lite invecklade recept, mycket bönor och linser. På bilderna är dessutom alltid med en massa kh mat som bla vanligt bröd, lite trist för då blir det inte samma sak när man sen får plocka bort hälften som visas. 

• MrsMurphy

1, 3 och 4: Taget! Tack för responsen tjejer! Nu ska shoppas.

• Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-02-20 20:44:27 följande:
    Såg sen att 2:an Jones, även skrivit boken "Fettsnåla kokboken". Tungan ute Känns inte som en författare som satsar helhjärtat på LCHF. Det var den som enbart fokuserade på låga kolhydrater. 
    Ja, jag såg det också, lite motsägelse där
    Det är ingen fara Jag tycker bara att det är enklare om man ser namnet direkt, utan att behöva klicka sig in på en ny sida.
  • MrsMurphy
    Denebola skrev 2011-02-20 21:49:08 följande:
    Ja, jag såg det också, lite motsägelse där
    Det är ingen fara Jag tycker bara att det är enklare om man ser namnet direkt, utan att behöva klicka sig in på en ny sida.
    Jag hade sparat länkarna på en sida och klurade och petade. Så började han hetsa på om Solsidan och det ska beställas och bla bla. Ja ni vet... Flört Kände i samma sekund jag sände att, nej, nej, nej, nej... Ser ju för taskigt ut. Men jaja. Jag tycker själv det är skitbökigt och jobbigt men simultankapaciteten sitter inte i efter några dagars magsjuka.
  • trazzlan

Anna Hallén - LCHF husmanskost Jättemycket inspiration och ett bra tänk enligt mig...Betyg 5

Jag har bokat Airams och Dahlqvists kokbok på adlibris för typ 45 :- Bra pris tyckte jag få se om boken är bra också

Fyra fina flickor och en trött mamma
  • MrsMurphy
    trazzlan skrev 2011-02-20 22:05:51 följande:
    Anna Hallén - LCHF husmanskost Jättemycket inspiration och ett bra tänk enligt mig...Betyg 5
    Den har jag också och tycker att den är inspirerande! Sätter en 4.

Dock så gjorde jag fröbrödet i den, urk! Samt att omeletten med fetaost, 4 pers var det sagt. 2-3 ägg står det i recept? Det var det första jag lagade inom LCHF och jag blev präkta konfys av den minimala mängden mat.  
  • trazzlan
    MrsMurphy skrev 2011-02-20 22:41:01 följande:
    Den har jag också och tycker att den är inspirerande! Sätter en 4.

Dock så gjorde jag fröbrödet i den, urk! Samt att omeletten med fetaost, 4 pers var det sagt. 2-3 ägg står det i recept? Det var det första jag lagade inom LCHF och jag blev präkta konfys av den minimala mängden mat.  
    Ha ha det lät ju lite snålt Jag diggar detdär fröbrödet massor....om det nu är samma sort för det finns väl två? Gör en sats och har i frysen, superbra mättnad och gott Dessutom får jag ha det själv för ingen annan är så förtjust i familjen förutom när dte är nybakat
    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • AmmiK82

Ska hoppa på LCHF-tåget igen, efter snart 1 år senaste gången. Varje höst står man stilla i vikt och har ändrat detta genom att börja hårdträna på sommaren och har nu även fortsatt även om hösten knackar på. Känns underbart när musklerna byggs under fettet. Ca 15 kg kvar, andra dagen av striktare LCHF. Trött som få men tränade ändå ett långpass idag. Styrkan är inte samma som för bara 3 dagar sedan, men får bygga upp det igen.

Hoppas det är ok att jag hoppar på här! Inspiration och motivation finns det gott om här.

Mina mål är att:

Bli starkare
    Fastare
    Gå ner i vikt
    Hälsosammare

• AmmiK82
    AmmiK82 skrev 2012-09-10 17:47:49 följande:
    Ska hoppa på LCHF-tåget igen, efter snart 1 år senaste gången. Varje höst står man stilla i vikt och har ändrat detta genom att börja hårdträna på sommaren och har nu även fortsatt även om hösten knackar på. Känns underbart när musklerna byggs under fettet. Ca 15 kg kvar, andra dagen av striktare LCHF. Trött som få men tränade ändå ett långpass idag. Styrkan är inte samma som för bara 3 dagar sedan, men får bygga upp det igen.

Hoppas det är ok att jag hoppar på här! Inspiration och motivation finns det gott om här.

Mina mål är att:

Bli starkare
    Fastare
    Gå ner i vikt
    Hälsosammare
    Ursäkta för mitt ganska stökiga inlägg. :) Har alltså tränat i flera månader, men dagen 2 med striktare LCHF.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-bok-tråden**