• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?
  • lilla mej
    Solan skrev 2011-02-21 13:18:44 följande:
    Ja. Och jag tar ansvar för vad jag äter. Gör du?
    Jag kan garantera dig att alla djur jag äter har fötts upp på ett schysst sätt, levt väl och slaktats snabbt, smärtfritt och utan onda aningar. Kan du garantera mig detsamma? Eller sitter du bara här och moraliserar? 
    det jag koper sjalv ja, det jag blir bjuden pa nej....

    men vad har det med saken att gora? det later ju som du skaffar djur for du vill doda dem...det ar ju inte sa att du maaasta ata dina husdjur for att overleva eller? 
  • Solan
    lilla mej skrev 2011-02-21 13:21:18 följande:
    det jag koper sjalv ja, det jag blir bjuden pa nej....

    men vad har det med saken att gora? det later ju som du skaffar djur for du vill doda dem...det ar ju inte sa att du maaasta ata dina husdjur for att overleva eller? 
    Vad köper du för kött då?

    Ja, jag har djur för att döda dem. Jag har nämligen fattat beslutet att jag ska äta kött ibland och jag tycker att det är rättvisast att jag tar hand om deras liv och död själv. Jag vet nämligen att jag behandlar mina djur väl och att många slaktdjur lider och föds upp under ganska tveksamma förhållanden.

    Klart jag äter för att överleva. Först och främst i alla fall. Sedan äter jag ju också för att det är gott, men det är inte det primära skälet. 
  • lilla mej
    Solan skrev 2011-02-21 13:26:03 följande:
    Vad köper du för kött då?

    Ja, jag har djur för att döda dem. Jag har nämligen fattat beslutet att jag ska äta kött ibland och jag tycker att det är rättvisast att jag tar hand om deras liv och död själv. Jag vet nämligen att jag behandlar mina djur väl och att många slaktdjur lider och föds upp under ganska tveksamma förhållanden.

    Klart jag äter för att överleva. Först och främst i alla fall. Sedan äter jag ju också för att det är gott, men det är inte det primära skälet. 
    vi koper direkt fran min sambos jobb ( de har egen slaktare) som endast koper sina djur fran 2 olika gardar, vilka har blivit noga inspekterade av foretaget...( aven min sambo)

    ok du koper husdjur for att dod och ata, det gor ju inte de flesta andra de koper husdjur for att leva med dem... 
  • morochmer

    Nej. Kanin äter vi men inte marsvin. det smakar nog inte så gott. Annars så skulle det finnas till försäljning i det syftet.

  • lokisse
    morochmer skrev 2011-02-21 13:32:03 följande:
    Nej. Kanin äter vi men inte marsvin. det smakar nog inte så gott. Annars så skulle det finnas till försäljning i det syftet.
    är du säker pa det?
    Nej det tror jag inte!
  • Solan
    lilla mej skrev 2011-02-21 13:30:00 följande:
    vi koper direkt fran min sambos jobb ( de har egen slaktare) som endast koper sina djur fran 2 olika gardar, vilka har blivit noga inspekterade av foretaget...( aven min sambo)

    ok du koper husdjur for att dod och ata, det gor ju inte de flesta andra de koper husdjur for att leva med dem... 
    Ja, mina kaniner hoppar ju inte direkt runt i mitt sovrum, men... Visst lever jag med dem. Jag matar dem, vattnar dem och pratar med dem minst två gånger om dagen. Bygger burar, slår gräs, grejar och fixar.
    Men köper jag ganska sällan kaniner. De ynglar av sig som tusan så jag äter naturligtvis ungarna.
     
  • morochmer
    lokisse skrev 2011-02-21 13:33:21 följande:
    är du säker pa det?
    Vilket?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-02-21 13:32:03 följande:
    Nej. Kanin äter vi men inte marsvin. det smakar nog inte så gott. Annars så skulle det finnas till försäljning i det syftet.
    Det finns till försäljning men inte här i Sverige, i sydamerika är det på sina håll en delikatess.

    Att det inte skulle finnas till försäljning för att det inte är gott är ett något konstigt resonemang, det påverkas snarare om utbud och efterfrågan och i det här fallet endast av efterfrågan (eftersom marsvin lätt skulle kunna födas upp för syftet). Det finns ingen efterfrågan för det eftersom vi av tradition inte äter marsvin i Sverige. På samma sätt så var tillgången på kebab eller sashimi mycket begränsad innan den fick en vidare spridning.
    Any truth is better than indefinite doubt
  • morochmer
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-02-21 13:37:34 följande:
    Det finns till försäljning men inte här i Sverige, i sydamerika är det på sina håll en delikatess.

    Att det inte skulle finnas till försäljning för att det inte är gott är ett något konstigt resonemang, det påverkas snarare om utbud och efterfrågan och i det här fallet endast av efterfrågan (eftersom marsvin lätt skulle kunna födas upp för syftet). Det finns ingen efterfrågan för det eftersom vi av tradition inte äter marsvin i Sverige. På samma sätt så var tillgången på kebab eller sashimi mycket begränsad innan den fick en vidare spridning.
    Är det samma sorts marsvin som de vi har som bur-husdjur här?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-02-21 13:48:01 följande:
    Är det samma sorts marsvin som de vi har som bur-husdjur här?
    Mig veterligen finns det bara en art som man kallar marsvin så det bör det vara.
    Any truth is better than indefinite doubt
  • morochmer
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-02-21 13:50:20 följande:
    Mig veterligen finns det bara en art som man kallar marsvin så det bör det vara.
    Men det fins väl olika raser?  Jag kan inget om marsvin, det lät som att du gjorde det. Så jag tänkte passa på att lära mig något nytt.
  • lokisse
    morochmer skrev 2011-02-21 13:36:49 följande:
    Vilket?
    att det inte är gott och att det är anledningen till att det inte säljs i sverige.

    jag tycker att det är jätte gott och skulle inte ha nagot imot att köpa marsvin i kyldisken pa ica
    Nej det tror jag inte!
  • morochmer
    lokisse skrev 2011-02-21 13:58:53 följande:
    att det inte är gott och att det är anledningen till att det inte säljs i sverige.

    jag tycker att det är jätte gott och skulle inte ha nagot imot att köpa marsvin i kyldisken pa ica
    Nej, det vet jag inte därför skrev jag "nog". Det syftar på att det är en fundering .
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-02-21 13:57:23 följande:
    Men det fins väl olika raser?  Jag kan inget om marsvin, det lät som att du gjorde det. Så jag tänkte passa på att lära mig något nytt.
    Ja, det finns olika raser men de är alla en art och rasskillnaderna ligger nog mest i pälsen och andra rent estetiska. Jag vet inte mer om marsvin än jag lärt mig när jag har läst vetenskapshistoria och träffat några marsvin som släkt och vänner har haft.

    Men jag ser inte vilken skillnad raser skulle göra i det här fallet, det bör vara lättare att äta vissa raser (mindre hår) men jag vet inte vilka raser man äter.
    Any truth is better than indefinite doubt
  • morochmer
    Javah skrev 2011-02-21 16:31:05 följande:

    Lika illa vilket djur man än äter tycker jag...


    Värför är det illa att äta djur?
Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?