• Digestive

Ancient Aliens teorier -vs- den allmänt etablerade historian.

Hejsan!

Jag tänkte fråga vad ni själva anser om dessa teorier samt skapa en diskussion kring ämnet. Personligen så anser jag inte att aliens per se behöver ses som förklaringen på allt man kan hitta här på planeten (det känns snarare som att teorierna om dessa kan bli långt fler än så och med mer eller mindre lika hög sannolikhetshalt) men man börjar verkligen fnysa åt de etablerade och allmänna förklaringarna som skolor och mainstreamhistoriker förmedlar.

För er som inte känner till teorierna eller som har missat den här serien (som började sändas på History Channel 2009) rekommenderar jag att se dessa streams innan de försvinner helt från nätet (programmet har blivit licensierat, så passa på):

Om ni inte känner till dessa teorier sedan tidigare så se gärna åtminstone del 1 av den här serien (som länken ovan leder er till) innan ni svarar.

Då det inte finns något passande forum för det här ämnet (ämnet kan exempelvis inte behandlas med vetenskap) så tänkte jag göra en twist på det hela och även fråga er vad ni anser om vår allmänna skolning; som har och fortfarande förmedlar en totalt och uppenbart osannolik förklaring kring det här och för oss, våra föräldrar samt våra barn.

Nå, vad anser ni själva om allt det här?

Må väl.

• Svar på tråden Ancient Aliens teorier -vs- den allmänt etablerade historian.
  • Popov
    Det finns de som menar att den bibliska historien om Hesekiels syn var en UFO-observation

Han ser en slags farkost, men säger inte att det är änglar. Eftersom änglar står redan brevid honom.
    Keruber är något annat

Att man långt senare blandat ihop keruber med änglar har att göra med att keruber har vingar.

Det vart modernt att avbildade änglar med vingar i tavlor, statyer
    Men det står ingenstans i bibeln att änglar har vingar
    Änglar ser ut som människor och på så sätt smälter in bland oss

Den här keruben var alltså byggd för att färdas i vår atmosfär

Hur kunde någon på stenåldern fantisera ihop något så detaljrikt
    och som närmast liknar dagens stridshelikopter

Läs Hesekiel syn och sen jämför bilden nedanför. Det är skrämmande lika:

www.wallpaperpimper.com/wallpaper/Military/AH_64_Apache/Apache-Longbow-Helicopter-1-SXRL8788AI-1024x768.jpg

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Digestive
    Popov skrev 2011-02-21 18:52:20 följande:
    Det finns de som menar att den bibliska historien om Hesekiels syn var en UFO-observation

Han ser en slags farkost, men säger inte att det är änglar. Eftersom änglar står redan brevid honom.
    Keruber är något annat

Att man långt senare blandat ihop keruber med änglar har att göra med att keruber har vingar.

Det vart modernt att avbildade änglar med vingar i tavlor, statyer
    Men det står ingenstans i bibeln att änglar har vingar
    Änglar ser ut som människor och på så sätt smälter in bland oss

Den här keruben var alltså byggd för att färdas i vår atmosfär

Hur kunde någon på stenåldern fantisera ihop något så detaljrikt
    och som närmast liknar dagens stridshelikopter

Läs Hesekiel syn och sen jämför bilden nedanför. Det är skrämmande lika:

www.wallpaperpimper.com/wallpaper/Military/AH...

De tar faktiskt upp det här i serien och jag håller med att det känns intressant. Som jag har förstått det så beskriver bibelfiguren även farkosten i detalj (som illustreras i del 2 eller 3) som även har återskapats med förvånande resultat på två olika ställen i världen, där resultaten blev identiska helt oberoende av varandra. Det ser absolut ut som en farkost!

Har även för mig att den här bibelhistorian ligger som grund för verket "Chariots of the Gods" som Ancient Alien teorin mer eller mindre grundar sig på.

Väldigt psykiskt utmattad här idag, så du får ha överseende med att jag inte orkar kolla upp om allt stämmer här med exakthet. Ser du dock serien fram till del 3 och igenom den så kan du själv se om jag refererar skevt eller slog huvudet på spiken.

Håller med om att fantasi låter långsökt.
  • Popov
    Digestive skrev 2011-02-21 22:12:30 följande:
    De tar faktiskt upp det här i serien och jag håller med att det känns intressant. Som jag har förstått det så beskriver bibelfiguren även farkosten i detalj (som illustreras i del 2 eller 3) som även har återskapats med förvånande resultat på två olika ställen i världen, där resultaten blev identiska helt oberoende av varandra. Det ser absolut ut som en farkost!

Har även för mig att den här bibelhistorian ligger som grund för verket "Chariots of the Gods" som Ancient Alien teorin mer eller mindre grundar sig på.

Väldigt psykiskt utmattad här idag, så du får ha överseende med att jag inte orkar kolla upp om allt stämmer här med exakthet. Ser du dock serien fram till del 3 och igenom den så kan du själv se om jag refererar skevt eller slog huvudet på spiken.

Håller med om att fantasi låter långsökt.
    Jag har svårigheter att visa youtube klipp på datorn. Men om serien handlar om Dänikens forskning, så är det så att jag har alla hans böcker. Hmm... någonstans på vinden. Men han har inte alltid rätt, eftersom han stirra sig blind och ser utomjordiskt överallt. Man måste acceptera att ibland har man fel också
    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Digestive
    Popov skrev 2011-02-22 08:30:17 följande:
    Jag har svårigheter att visa youtube klipp på datorn. Men om serien handlar om Dänikens forskning, så är det så att jag har alla hans böcker. Hmm... någonstans på vinden. Men han har inte alltid rätt, eftersom han stirra sig blind och ser utomjordiskt överallt. Man måste acceptera att ibland har man fel också
    Ballt att ha alla hans böcker! Hur kommer det sig att du har dem?

Serien grundar sig på nämnd människa mer eller mindre men omfattar betydligt fler och ämnet utvecklas genom allihop.

Tråkigt att du inte kan få igång youtube ordentligt. Har du kollat flash-stöd och sådant (vet inte om det exakt handlar om flash men du förstår nog vad jag menar)?

Ja, många saker kan lätt bli långsökta och det får man såklart medge. Jag tycker dock att serien, så långt som jag har kommit, har sina största kvalitéer i bilderna på byggnader, statyer och så vidare bland det grafiska de presenterar. Genom dessa så kan man om inte enbart bli fascinerad även bilda sig en egen uppfattning och egna tankar.
Svar på tråden Ancient Aliens teorier -vs- den allmänt etablerade historian.