• Skehamn2012

Ett barn (12 år) klättrar över ett ganska högt staket in på en tomt, därinne finns en vanlig familjehund som ser barnet som en "inkräktare" och biter det ganska illa i benet. Vem anser du bär ansvaret för det som hänt?

Det är alltså en olycka. Hunden försvarar sitt revir mot denna "inkränktare" Alltså ingen aggressiv hund. Hunden biter barnet ganska illa i benet så att det krävs sjukhusvård.

Motivera ditt svar också

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett barn (12 år) klättrar över ett ganska högt staket in på en tomt, därinne finns en vanlig familjehund som ser barnet som en "inkräktare" och biter det ganska illa i benet. Vem anser du bär ansvaret för det som hänt?
  • TheCoopers
    Auctoritas skrev 2011-03-02 14:17:06 följande:
    Ja det behöver du. Hävdar man att någonting är lögn, så får man ange källa för sitt påstående. Vad du tror eller tycker är inte varken källa eller sanning. Nej, jag hade inte heller hört talas om vakthästar före den här tråden, men avfärdar det inte som lögn, bara för att jag inte vet bättre.
    Nej men det är du . Jag tror det när jag ser det  dvs aldrig . Det stämmer inte helt enkelt .

Kossor används ofta som vaktkossor och hamstrar som vakhamstrar ... det tror du på alltså ? Bara för att jag säger det ? Du använder dig inte alls av kritiskt och logiskt tänkande ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Auctoritas
    TheCoopers skrev 2011-03-02 14:20:00 följande:
    Nej men det är du . Jag tror det när jag ser det  dvs aldrig . Det stämmer inte helt enkelt .

Kossor används ofta som vaktkossor och hamstrar som vakhamstrar ... det tror du på alltså ? Bara för att jag säger det ? Du använder dig inte alls av kritiskt och logiskt tänkande ?
    Vad är jag?
    Argumentum ad rem
  • TheCoopers
    Auctoritas skrev 2011-03-02 14:26:50 följande:
    Vad är jag?
    Du avfärdar det inte som lögn .
  • Auctoritas
    TheCoopers skrev 2011-03-02 14:28:41 följande:
    Du avfärdar det inte som lögn .
    Nej det gör jag inte. Jag är tillräckligt välutbildad och analytisk till sinnet, för att inse att det finns massor av sanningar där ute, som jag inte hade en aning om. Att avfärda allt man inte känner till är ignorans.
    Argumentum ad rem
  • TheCoopers
    Auctoritas skrev 2011-03-02 14:32:31 följande:
    Nej det gör jag inte. Jag är tillräckligt välutbildad och analytisk till sinnet, för att inse att det finns massor av sanningar där ute, som jag inte hade en aning om. Att avfärda allt man inte känner till är ignorans.
    Ja men då är jag outbildad då . Det stör mig inte . Klart det finns många saker som är sanna som jag inte vet om .
    Självklart !

Men bara för att  man ska spela grekisk filosof så hindrar det ju inte från att faktiskt vara lite kritisk mot det man hör . Chansen är väl kanske inte så stor att det finns vakthamstrar runt om i landet ...eller vakthästar .

Du kallar det för att vara upplyst .. jag kallar det blåögd ..( eller om du föredrar det ; krampaktigt försöker påvisa en poäng som egentligen inte finns ) .
    Alla som inte håller med er är ju såklart tomtar och lider av solklar ignorans ..?

Mycket ödmjukt förövrigt !
  • Auctoritas
    TheCoopers skrev 2011-03-02 14:46:02 följande:
    Ja men då är jag outbildad då . Det stör mig inte . Klart det finns många saker som är sanna som jag inte vet om .
    Självklart !

Men bara för att  man ska spela grekisk filosof så hindrar det ju inte från att faktiskt vara lite kritisk mot det man hör . Chansen är väl kanske inte så stor att det finns vakthamstrar runt om i landet ...eller vakthästar .

Du kallar det för att vara upplyst .. jag kallar det blåögd ..( eller om du föredrar det ; krampaktigt försöker påvisa en poäng som egentligen inte finns ) .
    Alla som inte håller med er är ju såklart tomtar och lider av solklar ignorans ..?

Mycket ödmjukt förövrigt !
    Tack, då vet jag.
    Argumentum ad rem
  • tilving

defentivt barnets fel, (föräldraranas ansvar)  Hade någon inkräktat på mitt område och min hund hade vaktat det så hade jag sagt good boy/girl...  (scenario)  för då gör den dess jobb utmärkt!!

• tilving
    Auctoritas skrev 2011-03-01 19:24:38 följande:
    Nej, men det verkar finnas andra i tråden som besitter denna kunskap, så tomteluvan får du nog behålla på ett tag till.
    ja men då sysslar du med hörsägen? den sa och den sa och tredje parten trodde sig veta? lägg ner!
  • Auctoritas
    tilving skrev 2011-03-02 21:10:03 följande:
    ja men då sysslar du med hörsägen? den sa och den sa och tredje parten trodde sig veta? lägg ner!
    Lägg du ner istället om du inte heller har något att komma med.
    Argumentum ad rem
  • tilving
    Auctoritas skrev 2011-03-02 21:16:11 följande:
    Lägg du ner istället om du inte heller har något att komma med.
    vad vet du om vad jag har att komma med....  det är defentivt barnets fel (föräldrarnas anvar)  som jag sa tidigare, hade min hund (om jag haft) attackerat en inkräktare så gör den sitt jobb...  hade jag vart en inbrottstjuv exempelvis och stött på en hamster så hade jag nog trampat på den...  jag utallar min åsikt och ståndpunkt, vad du jiddrade om var hörsägen...
  • Auctoritas
    tilving skrev 2011-03-02 21:21:40 följande:
    vad vet du om vad jag har att komma med....  det är defentivt barnets fel (föräldrarnas anvar)  som jag sa tidigare, hade min hund (om jag haft) attackerat en inkräktare så gör den sitt jobb...  hade jag vart en inbrottstjuv exempelvis och stött på en hamster så hade jag nog trampat på den...  jag utallar min åsikt och ståndpunkt, vad du jiddrade om var hörsägen...
    Hörsägen? Det här är ett internetforum och inte en rättssal...
    Argumentum ad rem
  • tilving
    Auctoritas skrev 2011-03-02 21:26:05 följande:
    ne men kan bli ilurad om att en hamster vaktar så... ? då ifrågesätter jag var tankegångarna kommer ifrån, eller hur vanligt är det att man har hästvakt??  hmm känner du någon? Nej jag trodde inte det heller, därför ska man står för sin egna åsikt och inte lyssna på andra i forumet som griper efter sista gräs stråt? jag har min bestämda åsikt har du? åsikter e ju till för att diskutteras i internet forum? TRor man blint på vad andra har att säga så är man lite hmm, hur ska jag uttrycka mig? Naiv?
  • tilving
    Auctoritas skrev 2011-03-02 21:26:05 följande:
    nej och det är ingen tidning heller, så.... hade det varit det så hade man kollat upp sanningshalten i sin "KÄLLA" som du tidigare uttrycker, och uppenbarligen så har du inte gjort förjobbet för att ens komma till intervjun (om du fattar symbolik?)
  • TheCoopers
    tilving skrev 2011-03-02 21:31:41 följande:
    ne men kan bli ilurad om att en hamster vaktar så... ? då ifrågesätter jag var tankegångarna kommer ifrån, eller hur vanligt är det att man har hästvakt??  hmm känner du någon? Nej jag trodde inte det heller, därför ska man står för sin egna åsikt och inte lyssna på andra i forumet som griper efter sista gräs stråt? jag har min bestämda åsikt har du? åsikter e ju till för att diskutteras i internet forum? TRor man blint på vad andra har att säga så är man lite hmm, hur ska jag uttrycka mig? Naiv?
  • Auctoritas
    tilving skrev 2011-03-02 21:31:41 följande:
    Sluta skämta nu, du förolämpar ju folks intelligens med sättet du uttrycker dig.
    Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    tilving skrev 2011-03-02 21:34:38 följande:
    nej och det är ingen tidning heller, så.... hade det varit det så hade man kollat upp sanningshalten i sin "KÄLLA" som du tidigare uttrycker, och uppenbarligen så har du inte gjort förjobbet för att ens komma till intervjun (om du fattar symbolik?)

Argumentum ad rem
  • Auctoritas
    tilving skrev 2011-03-02 21:08:22 följande:
    defentivt barnets fel, (föräldraranas ansvar)  Hade någon inkräktat på mitt område och min hund hade vaktat det så hade jag sagt good boy/girl...  (scenario)  för då gör den dess jobb utmärkt!!
    Hade du orkat läsa tråden från början, så hade du sett att det är exakt vad även jag tycker.
    Argumentum ad rem
  • Soffpotaten

Annat: Juridiskt blir det hundägaren i och med att de alltid har ett strikt ägaransvar.
    Moraliskt?
    Tråkigt historia och en 12 åring borde veta bättre än att klättra över ett staket och in på någon annans tomt. Hundägaren kan inte mycket annat göra än det den har gjort nämligen hålla hunden inom ett inhängnat område.

• Auctoritas
    TheCoopers skrev 2011-03-02 21:58:02 följande:
    Ja det var ju verkligen något att göra tummen upp för... 
    Argumentum ad rem
Svar på tråden Ett barn (12 år) klättrar över ett ganska högt staket in på en tomt, därinne finns en vanlig familjehund som ser barnet som en "inkräktare" och biter det ganska illa i benet. Vem anser du bär ansvaret för det som hänt?