• Skehamn2012

Ett barn (12 år) klättrar över ett ganska högt staket in på en tomt, därinne finns en vanlig familjehund som ser barnet som en "inkräktare" och biter det ganska illa i benet. Vem anser du bär ansvaret för det som hänt?

Det är alltså en olycka. Hunden försvarar sitt revir mot denna "inkränktare" Alltså ingen aggressiv hund. Hunden biter barnet ganska illa i benet så att det krävs sjukhusvård.

Motivera ditt svar också

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ett barn (12 år) klättrar över ett ganska högt staket in på en tomt, därinne finns en vanlig familjehund som ser barnet som en "inkräktare" och biter det ganska illa i benet. Vem anser du bär ansvaret för det som hänt?
  • Kinya

Enligt lagen är det hundägarens fel.

Personligen tycker jag att en hund ska tåla att någon kommer in på tomten utan att bita honom/henne. Är det en vakthund så får man sätta upp skyltar som varnar. Föräldern har gjort fel som inte lärt sitt barn att man inte går in på folks tomter utan anledning och barnet har gjort fel eftersom en 12-åring blr vara så stor att han/hon förstår att man inte går in till folk bara så där. 

Men i grunden tycker jag att det är hundägarens fel som inte hindrat sin hund från att skada en människa. Så, nu kan ni hoppa på mig! Flört

• lövet2
    Hundägaren. Jag kan se ganska många anledningar till att en 12-åring skulle kunna göra det som beskrivs, och att ha en så farlig vakthund utanför ett vanligt privathus? Nej, det är vansinnigt ...
  • viseversa

Hundägarens enligt mig. Hundar ska fan itne bitas oavsätt och hade jag varit förälder till det barnet hade jag krävt avlivning av hunden! 

DÄREMOT hade jag även tillrättavisat barnet som enligt mig också gjort fel och klättrat in där han/hon inte hör hemma. men nej hunden ska inte bita mitt barnför det. 

• En till mamma

hade det varit en inbrottstjuv hade hunden fått medalj, men nu när det är ett barn så tycker folk genast illa om hunden.....

sedan framkommer det inte om pojken uppträtt elakt mot familjen eller inte..

• Novemberstjärnan
    En till mamma skrev 2011-02-22 07:46:20 följande:

hade det varit en inbrottstjuv hade hunden fått medalj, men nu när det är ett barn så tycker folk genast illa om hunden.....

Nä, och då får man ju utgå från det som står i ts. Att en 12åring har klättrat över staketet. Punkt.

• Kinya
    En till mamma skrev 2011-02-22 07:46:20 följande:

Så du ser ingen skillnad på en inbrottstjuv som tar sig in någonstans för att skada familjen som bor där (genom att stjäla deras tillhörigheter) och ett barn som går in någonstans pga nyfikenhet/hämta en boll som farit in där av misstag etc??
  • Den allsmäktige

Jag tycker det är pojkens fel.

• Februariflickan

Ungens fel i den åldern bör man ha vett nog i huvudet att veta att man inte har på andras tomter att göra!

• Ramonapettersson

Det är ju inte hundens fel iaf.

Svar på tråden Ett barn (12 år) klättrar över ett ganska högt staket in på en tomt, därinne finns en vanlig familjehund som ser barnet som en "inkräktare" och biter det ganska illa i benet. Vem anser du bär ansvaret för det som hänt?