Måste nog hålla med dom flesta andra att du/ni gick förlångt i att kolla i sonens mobil.
Min dotter är 11 år och jag skulle inte tänka tanken på att gå över den gränsen att rota igenom hennes telefon.
En mobil är privat,likaså datorn.
Däremot om man inte vill att sina barn ska kunna surfa på vissa sidor så kan man ju sätta in en spärr för vissa sidor.
Tyvärr så blockas mer sidor än behövligt oftast då.
Du gjorde sonen generad o de e självklart han inte vill diskutera detta med dej.
De här snacket skulle ni som föräldrar redan haft och på en nivå som han kännt sej bekväm i.
Du skrev du uppfattar din son som blyg..troligtvis så har du ju lite fel bedömning.
Och blygheten kan oxå vara charm för många tjejer.
så mkt har inte förälrarts på 20 år...Det är bara mer öppet nu.
Det är därför snacket om blommor o bin ska komma tidigt och man berättar va skydda sej är och riskerna för graviditet o sjukdommar är.
Min dotter är 11 år ooch vi har gått igenom de.
Hon är en väldigt lugn o sansad tjej o båda fötterna på jorden,vet va som är rätt o fel och vi har knappt aldrig behövt säga till henne.
Va ska man säga..en riktigt "fin och ordentlig" flicka.
MEEEEEEN detta gör ju inte att vi inte pratat med henne om allt.
Allt kan ändras snabbt,o jag va precis likadan som min dotter i hennes ålder o jag vet ju sj att de vände på mej,så varför skulle de inte kunna de för henne.
MEN jag litar på henne o vi pratar öppet om allt och hon vet att jag är ett samtal bort om de är nånting...dygnet runt även när hon blir äldre o är ute längre me vänner o sen kommer alcoholen in i bilden.
Har gjort väldigt klart för henne när vi pratat att RING hem så hämtar jag henne,varesej vart de är lr hur mkt klockan är.
Va aldrig rädd för att ringa hem vare sej du är alcoholpåverkad,stuuupfull eller de är bråk lr hänt nått annat..ring alltid hem så kommer vi.
Detta betyder inte att vi accepterar att hon kommer hem stupfull som 13 åring utan att hon just ska veta att hon kan ringa hem till oss och vi finns där för henen.
Jag kunde alltid ringa min mamma dygnet runt och hon ställde upp.
Men jag växte oxå upp fort,
festade tidigt men hade tröttnat redan som 17 åring.
Hade 3 regäla fyllor så ja knappt stod upp på flera dar för ja va så bakis,men sen gjorde jag aldrig om de.
Mamma berättade allt om hembränt,o hon sa att va jag än gör så drick aldrig nått du inte vet vad det är om du inte känner personen och håll dej ifrån hembränt.
Jag har vänner än idag som är ute o super skallen i småbitar medans jag växte upp tidigt,började jobba tidigt för ja hoppa av skolan,fick barn tidigt (förhållande på 8 år med pappan så inget snabb ligg),fick tvillingar för 5 år sedan och är idag gift o bor i hus.
Många tonåringar hamnar på sniskan,och föräldrar tacklar oftast problemen på fel sätt.
De enda du/ni kan göra nu är att försöka lösa de så gott de går..förtroendet har ni redan förstört när ni titta i hans tlf.
Tänk om ditt barn hade pratat i förtroende med en av sina vänner o du sitter o läser de.
Tänk va illa de kunde gått om du hittat nått i den tlf som gjorde dej orolig som barnets kompis bara skrev när den va arg besviken lr lessen.
Att röta i barnens telefon kan ställa till fruktansvärt mkt.
å man gör bara inte de...du måste lära dej våga lita på ditt barn.
Dom barn man litar på är oxå oftast dom barnen som sköter sej.
När barnen börjar växa upp så är de striktare regler att vara förälder.
Gå aldrig in på barnens rum UTAN att knacka och dom svarar KOM IN!
Gå absolut ALDRIG igenom dina barns mobiler OM ni inte har kommit överens om annat.
Samma sak gällande dator!
Å prata om blommor o bin skulle ni gjort för längesen...Att dom utforskar o sms om sex borde inte vara överraskande ens..dom börjar växa upp..nu kanske din son aldrig vågar öppna sej o anförtro sej till er överhuvudtaget.
be er son om ursäkt...ni trampa över ordentligt.