• hamesa

sex sms

Har en 14 årig kille. Har alltid sett honom som blyg och lite tillbakadragen. Men igår upptäckte jag och hans pappa att han fått sex erbjudande av en tjej på mobilen. Vi konfronterade honom såklart men han kom inte med några konkreta svar. Vi misstänkte först att det var hon som pushade på honom, men ju mer vi läste igenom sms konverationen började vi undra vem som började egentligen. Det står helt klart att min son är helt oerfaren då han frågar henne hur dom ska göra och hennes svar är så detaljerade att man blir helt chockerad. Hon beskriver till honom hur han ska röra henne och frågar tex om han vet vart han ska hålla sina händer när hon gör "vissa saker" på honom. Nu är han som en mussla, säger ingenting. Vet inte hur jag ska tackla situationen.... Dom är ju fortfarande så naiva och unga, börjar det verkligen såhär tidigt nuförtiden. Har vi blivit sååååå gamla? Jag blev helt chockad av alla detaljer hon beskrev, jag visste inte sånt när jag var 14. Hur ska man gå vidare, han pratar inte med oss???

• Svar på tråden sex sms
  • The sea refuses no river
    PCOskruttan skrev 2011-07-14 09:13:49 följande:
    1.  Ska man gå igenom barnens mobil ska de på förhand veta att man gör det emellanåt. (Det kan ju faktiskt finnas förtroende-issues som gör det nödvändigt... )

2. Det är inte konstigt att han inte vill prata om det, han tycker väl det är asskämmigt.
    Angående punkt 1. förtroende-issues

Nödvändigt?

Jag skulle ha sjukt stora problem med att lita på någon som ville kontrollera mitt liv och kolla vad jag sysslar med. Man mår bra av att bli respekterad kort sagt.
  • PCOskruttan

Tja det finns ju lägen där det tonåringen visat att man inte går att lita på, t.ex. med alkohol och droger etc och då måste man som vuxen kliva in. Dock inte utan att i förväg tala om att man tänker göra det...

• Linda01

Hej! Tycker inte att du ska tänka så mycket på det som du såg din son skriva med tjejen, för att han har ju kommit in i pubriteten och då känns sånna här saker väldigt pinsamt att prata om med sina föräldrar, och det är ju helt naturligt att han blir intresserad av sex när han är i pubriteten. Du kanske inte tänkte på sånt när du var 14 år, men det är ju individuellt hur man är, och hur man utvecklas, fråga din man hur han var i din sons ålder han kanske tänkte på sånt. När jag gick i skolan på lågstadiet så var det många killar i klassrummet som pratade högt och tydligt med varandra om sex och snuskiga saker och dem killarna var kanske 10, 11, 12 år. Det är väldigt normalt för både killar och tjejer oavsätt ålder att vara sex intresserade och prata om det med det motsatta könet. Vet att det kan kännas jobbigt som förälder att se sånna saker men om du rotar i hans mobil så kommer han att bli tyst och sluten mot er, för han vill ju såklart inte att hans älskade mamma o pappa ska vara en del av hans sex liv, det känns ju fel. Så skulle jag iallafall känna, skulle känna mig arg o besviken. Var normal, glad när det kommer till sånna saker o reagera inte så mycket, säg till honom ofta om det e något han vill säga så kann han alltid vända sig till dig om han själv vill prata. Lycka till!!

• hamesa

Jag vill bara säga att det finns något som kallas byxmyndig.... och min fråga var ju egentligen hur tidigt börjar ungdomar idag med sådant. Vi har en överenskommelse att vi kontrollerar våra barns mobiler då och då, och detta inte för att snoka i deras privatliv utan för att barn som inte har någon kontroll från föräldrar gör precis som dom vill! Detta säger jag av egen erfarenhet. Man har en skyldighet som förälder att ta hand om sina barn och se till att dom inte hamnar i trubbel, eller hur? Men om man släpper en nyss fylld 14 åring fri för vinden, vad händer då?

Jag kan säga att min son är idag tacksam över att vi vet vad som har hänt och kan numera prata med oss om allt. Även om situationen var olustig och många kanske feltolkade vår avsikt men om man tittar på hur många unga 13-14 åriga tjejer och killar för den delen råkar inte illa ut, där ute i "djungeln". Så jag tycker nog att ni inte ska hacka för mycket på oss för att vi kollar våra barns mobiler (det vet dom om), och hoppas på att fler föräldrar har lite koll på vad deras barn gör där ute.

• hamesa

åh just det, jag glömde bort att säga att min son och den här tjejen INTE var tillsammans utan hon bara erbjöd honom sex. Man förundras hur saker och ting ändras på 20 år..... hmmm

• Csillag

Måste nog hålla med dom flesta andra att du/ni gick förlångt i att kolla i sonens mobil.
    Min dotter är 11 år och jag skulle inte tänka tanken på att gå över den gränsen att rota igenom hennes telefon.

En mobil är privat,likaså datorn.
    Däremot om man inte vill att sina barn ska kunna surfa på vissa sidor så kan man ju sätta in en spärr för vissa sidor.
    Tyvärr så blockas mer sidor än behövligt oftast då.

Du gjorde sonen generad o de e självklart han inte vill diskutera detta med dej.
    De här snacket skulle ni som föräldrar redan haft och på en nivå som han kännt sej bekväm i.

Du skrev du uppfattar din son som blyg..troligtvis så har du ju lite fel bedömning.
    Och blygheten kan oxå vara charm för många tjejer.

så mkt har inte förälrarts på 20 år...Det är bara mer öppet nu.
    Det är därför snacket om blommor o bin ska komma tidigt och man berättar va skydda sej är och riskerna för graviditet o sjukdommar är.

Min dotter är 11 år ooch vi har gått igenom de.
    Hon är en väldigt lugn o sansad tjej o båda fötterna på jorden,vet va som är rätt o fel och vi har knappt aldrig behövt säga till henne.
    Va ska man säga..en riktigt "fin och ordentlig" flicka.

MEEEEEEN  detta gör ju inte att vi inte pratat med henne om allt.
    Allt kan ändras snabbt,o jag va precis likadan som min dotter i hennes ålder o jag vet ju sj att de vände på mej,så varför skulle de inte kunna de för henne.
    MEN jag litar på henne o vi pratar öppet om allt och hon vet att jag är ett samtal bort om de är nånting...dygnet runt även när hon blir äldre o är ute längre me vänner o sen kommer alcoholen in i bilden.

Har gjort väldigt klart för henne när vi pratat att RING hem så hämtar jag henne,varesej vart de är lr hur mkt klockan är.
    Va aldrig rädd för att ringa hem vare sej du är alcoholpåverkad,stuuupfull eller de är bråk lr hänt nått annat..ring alltid hem så kommer vi.

Detta betyder inte att vi accepterar att hon kommer hem stupfull som 13 åring utan att hon just ska veta att hon kan ringa hem till oss och vi finns där för henen.

Jag kunde alltid ringa min mamma dygnet runt och hon ställde upp.
    Men jag växte oxå upp fort,
    festade tidigt men hade tröttnat redan som 17 åring.
    Hade 3 regäla fyllor så ja knappt stod upp på flera dar för ja va så bakis,men sen gjorde jag aldrig om de.

Mamma berättade allt om hembränt,o hon sa att va jag än gör så drick aldrig nått du inte vet vad det är om du inte känner personen och håll dej ifrån hembränt.

Jag har vänner än idag som är ute o super skallen i småbitar medans jag växte upp tidigt,började jobba tidigt för ja hoppa av skolan,fick barn tidigt (förhållande på 8 år med pappan så inget snabb ligg),fick tvillingar för 5 år sedan och är idag gift o bor i hus.

Många tonåringar hamnar på sniskan,och föräldrar tacklar oftast problemen på fel sätt.

De enda du/ni kan göra nu är att försöka lösa de så gott de går..förtroendet har ni redan förstört när ni titta i hans tlf.

Tänk om ditt barn hade pratat i förtroende med en av sina vänner o du sitter o läser de.
    Tänk va illa de kunde gått om du hittat nått i den tlf som gjorde dej orolig som barnets kompis bara skrev när den va arg besviken lr lessen.
    Att röta i barnens telefon kan ställa till fruktansvärt mkt.

å man gör bara inte de...du måste lära dej våga lita på ditt barn.
    Dom barn man litar på är oxå oftast dom barnen som sköter sej.

När barnen börjar växa upp så är de striktare regler att vara förälder.
    Gå aldrig in på barnens rum UTAN att knacka och dom svarar KOM IN!
    Gå absolut ALDRIG igenom dina barns mobiler OM ni inte har kommit överens om annat.
    Samma sak gällande dator!

Å prata om blommor o bin skulle ni gjort för längesen...Att dom utforskar o sms om sex borde inte vara överraskande ens..dom börjar växa upp..nu kanske din son aldrig vågar öppna sej o anförtro sej till er överhuvudtaget.

be er son om ursäkt...ni trampa över ordentligt.

• Emeliie89

Men usch vilket sätt att läsa hans sms!!! Självklart vägrar han prata med er nu! Han är faktiskt i den åldern då många ungdomar börjar nosa lite på sex och sånt och det är helt normalt och något er son också måste få göra!!! Vet inte hur gamla ni är eller vilken värld ni lever i men jag kan säga att det är mer normalt än onormalt med sånna sms när man är i den åldern.

• SaraD

Om era barn vet om att ni kollar mobilerna ska ni inte tro att ni kan luta er tillbaka och tro att ni har koll! Det bästa om man vill ha koll på barnen är enligt mig att bygga upp ett förtroende så de vet att de kan prata med er om allt möjligt, och att de själva vill berätta om något händer. Om ni kollar mobilen sänder ju ni ut en signal om att ni inte litar på dem!

Ni gör helt fel och sänder ut helt fel signaler! Man lär sina barn att man inte läser andras privata saker. Mina föräldrar har varit väldigt tydliga med att inte läsa andras dagböcker, brev osv. Ni lär dem att det är helt ok!

Dessutom är det helt normalt att göra som din son gör, han är ju 14 år!

• Amanda 762

Hej jag är en tjej på 15 och jag höll på att skicka såna sms när jag var 13 och jag skulle bli skitarg ifall jag fått reda på att någon rotat igenom min mobil, men förlorade oskulden en månad innan jag skulle fylla 15 med min underbara pojkvän som jag varit tillsammans med i ett halvår snart, nästan alla ungdomar vet att man ska använda skydd och ha säkert sex.

Det ända ni behöver oroa er över är att er son kanske kommer ha väldigt svårt att kunna lita på er igen..   

• lol

Väldigt kränkande att kolla igenom hans mobil. Jag är 12 år har vetat var sex var sen jag var 7. Har dock inte haft det. Världen är lite öppnare nu än på 60 talet.

• mammis96

Faktiskt så anser jag att ibland kan man kolla läget på tonåringens mobil. Det är inget brott, och jag har faktiskt ansvar över min femtonåring.

• CrazyLady

Varför läser ni hans sms??
    Hans privatliv har ni väl inte med att göra??

De NI ska göra som föräldrar är att prata om säkert sex, INTE snoka i hans mobil..
    Grabben kommer förr eller senare ha sex, och han kan ha sex varsom helst..
    I en skog, hemma hos tjejen, han kan lika gärna förlora oskulden inne på toan på skolan...

Hade ni varit mina föräldrar hade jag INTE litat ett dugg på er efter de...

Jag skickade oxå sex-sms som 14 åring, mina föräldrar vet inte om de, men dem hade respekt nog att inte SNOKA i min mobil..

De ni ska göra nu är att be er son om URSÄKT och sedan prata med han om säkert sex...
    Låt han upptäcka sin sexuella sida...
    varför skall ni förbjuda honom från att upptäcka något så naturligt som sex??

Svar på tråden sex sms