EC-tips mottages
Hej alla EC-kunniga
Jag har kört någon mini-EC-light på min son i ca 2 månader. Han är nu 7 månader.
Jag använder vanliga blöjor, men rutinpottar honom efter vila och efter mat eller amning.
Han kissar nästan alltid när jag sätter honom på pottan och brukar ofta bajsa på morgonen i pottan.
Så nu till mina funderingar:
1. Kan det hända att jag sätter honom på pottan för ofta? Så att han liksom lär sig att skvätt-kissa?
Ibland blir det ganska tätt mellan pottbesöken. Jag ser inte när han är kissenödig, men bajskrystningarna går ju inte att undvika och då sätter jag ju honom på pottan igen, även om han nyss var där. Sedan kan det vara ganska tätt mellan efter-vilan pottningen och efter-maten-pottningen.
2. Jag kör bara potta hemma. Antar att det är lite lättare om man försöker vänja honom även vid toaletten, men problemet med pojken är att han inte kissar nedåt utan snett uppåt och det funkar i pottan då han sitter framåtlutad med den här pottgrejen emellan benen. Men på en toalett så skulle jag själv bli nerkissad. Några tips?
3. Hur gör ni med spädbarn när ni är "ute på stan", själv tycker jag offentliga toaletter är lite äckliga att använda, eller?
4. Han börjar ofta bajsa en liten stund in i måltiderna. Jag känner mig lite taskig när jag trasslar och torkar av, sliter upp honom ur stolen för att skynda till pottan, ibland hinner jag och ibland är det bajs i blöjan. Men han får ju ofta inte äta en hel måltid i lugn och ro...
Tacksam för tips och funderingar!