• Mamacitta

Nu får hon ett eget barn

Min bästa kompis försökte att bli gravid i ett och ett halvt år. Sen adopterade hon och hennes man ett barn från "tredje världen". Som det händer så ofta så är hon gravid nu, blev det direkt efter att adoptionen var slutförd...Jag bara tycker synd om det adopterade barnet för jag har en känsla att de ångrar det...Vad kommer det att få för liv? Förutom att det kommer att vara så annorlunda rent utseendemässigt?...

• Svar på tråden Nu får hon ett eget barn
  • Erkens mamma
    Mamacitta skrev 2011-02-22 21:32:23 följande:
    Min bästa kompis försökte att bli gravid i ett och ett halvt år. Sen adopterade hon och hennes man ett barn från "tredje världen". Som det händer så ofta så är hon gravid nu, blev det direkt efter att adoptionen var slutförd...Jag bara tycker synd om det adopterade barnet för jag har en känsla att de ångrar det...Vad kommer det att få för liv? Förutom att det kommer att vara så annorlunda rent utseendemässigt?...
    Men hallå?!  Usch vilken kommentar! Hur många fördomar kan man få in ett enda inlägg???
  • Nirosha

Man kan ju alltid hoppas att din "bästa" vän ser ditt inlägg. Då behöver du förhoppningvis (för hennes skull)  inte lägga näsan i blöt längre. Tänk innan du pratar/skriver.

• Tuffen

Varför utgår alla ifrån att ts har fel? Tänk om hon har rätt? Vad tycker ni då?

• Nesss
    Tuffen skrev 2011-02-26 17:23:39 följande:
    Då är det ju givetvis jättehemskt.
    Men om det nu är ens bästa kompis så kan man ju fråga henne hur hon tänker och känner inför att bli både adoptivmamma och biologiskmamma, om hon tror att det kommer bli någon skilland etc. Isället för att skriva något så anklagande om sin kompis i ett forum.
  • Thalis
    Tuffen skrev 2011-02-26 17:23:39 följande:
    Därför att vi i forumet får sådana inlägg varje år och sedan så avregistrerar ts sig..... varför tror du att det inte är fler som skrivit?
    Att jag skrev kan jag tacka min hormoner för,annars hade jag gjort som de flesta andra och struntat i detta!
    Göllet skrev 2011-02-26 18:36:16 följande:
    Men om det nu är ens bästa kompis så kan man ju fråga henne hur hon tänker och känner inför att bli både adoptivmamma och biologiskmamma, om hon tror att det kommer bli någon skilland etc. Isället för att skriva något så anklagande om sin kompis i ett forum.
    Och dessutom lägga sina egna värderingar i inlägget,exempel på detta är att ts skriver att hennes vän får ett eget barn,istället på ett biologiskt barn.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Ethi
    Thalis skrev 2011-02-26 20:59:48 följande:
    Därför att vi i forumet får sådana inlägg varje år och sedan så avregistrerar ts sig..... varför tror du att det inte är fler som skrivit?
    Att jag skrev kan jag tacka min hormoner för,annars hade jag gjort som de flesta andra och struntat i detta!
    Precis... Jag tar inte ts på allvar för fem öre för så där är det ju helt enkelt inte. Alla ens egna barn är ens egna barn, och riktiga syskon, oavsett hur de kommit till en. Det är ingen skillnad på känsla - det är skillnad på sättet man fått dem.

Dessutom verkar det otroligt att i dagsläget försöka bli gravid i bara 1,5 år och sen direkt adoptera.
  • Ethi
    Ethi skrev 2011-02-27 10:18:38 följande:
    Dessutom verkar det otroligt att i dagsläget försöka bli gravid i bara 1,5 år och sen direkt adoptera.
    På grund av de långa köerna alltså.
  • MissGrimm
    Mamacitta skrev 2011-02-22 21:32:23 följande:
    Utseendemässigt?
    Vad pågår i ditt huvud egentligen TS? Mina bröder ser ut som halvblattar båda två och själv har jag växt upp med vitblont hår och blå ögon och fräknar. På vilket sätt ska det ha påverkat mitt liv negativt? På vilket sätt skulle UTSEENDET påverka oss och ge oss en dålig familjerelation?

Var inte så jäkla trångsynt. Din kompis kommer snart att ha TVÅ egna barn - syskon som kommer att älska varandra just för att dom är syskon och tillhör samma familj. Biologiskt eller ej.
  • Thalis
    Ethi skrev 2011-02-27 10:18:38 följande:
    Precis... Jag tar inte ts på allvar för fem öre för så där är det ju helt enkelt inte. Alla ens egna barn är ens egna barn, och riktiga syskon, oavsett hur de kommit till en. Det är ingen skillnad på känsla - det är skillnad på sättet man fått dem.

Ethi skrev 2011-02-27 10:36:25 följande:
    På grund av de långa köerna alltså.
    Bingo!
    Mamma till A, A, A och V.
  • KimKatt

Ts säger att HON får en känsla av att kompisarna ångrar sig, jag tror snarare att det är så att det är Ts själv som lagt sina värderingar/inställning till det hela. I hemutredningen läggs det väldigt stor vikt vid den egna inställningen till adoption; men det är klart att det kanske var en dåligt gjorde hemutredning.

• Tuffen

Och nu lägger NI era egna värderingar i det hela. Ni förutsätter att alla som har såväl biologiska som adopterade barn ser på dem på samma sätt. Men människor är skapta på olika sätt, och någonstans i vårt avlånga land skulle det kunna finnas någon som känner så som ts tror att hennes kompis gör. Vad kan man då göra för att hjälpa kompisen och kompisens barn? Är det inte det som är viktigt, istället för att anklaga ts för att fabulera? Tips och råd önskas nog, inte kritik. En tanke, bara...

• Ethi
    Tuffen skrev 2011-02-27 15:27:58 följande:
    Och nu lägger NI era egna värderingar i det hela. Ni förutsätter att alla som har såväl biologiska som adopterade barn ser på dem på samma sätt.
    Känner man inte på samma sätt för sina barn (oavsett hur man fått dem) så förutsätter jag att man söker professionell hjälp för att lösa det! För så ska det inte vara. Oavsett hur man fått sina barn.
    Vad kan man då göra för att hjälpa kompisen och kompisens barn? Är det inte det som är viktigt, istället för att anklaga ts för att fabulera? Tips och råd önskas nog, inte kritik.
    Fast nu är det inte dessa föräldrar som ställt frågan i ts, utan det är en kompis som "har en känsla", i en historia som för övrigt inte verkar hänga ihop... Förlåt, men det är faktiskt inget att ta på allvar.
  • liah86
    Och nu lägger NI era egna värderingar i det hela. Ni förutsätter att alla som har såväl biologiska som adopterade barn ser på dem på samma sätt. Men människor är skapta på olika sätt, och någonstans i vårt avlånga land skulle det kunna finnas någon som känner så som ts tror att hennes kompis gör. Vad kan man då göra för att hjälpa kompisen och kompisens barn? Är det inte det som är viktigt, istället för att anklaga ts för att fabulera? Tips och råd önskas nog, inte kritik. En tanke, bara...
    men snälla du. har du läst ts? ingen har skrivt att alla som har biobarn/aopterade barn ser dem på samma sätt. problemet är att ts kompis inte sagt nått utan det är ts som antar att det kommer bli så.

och snälla du, tips o råd??? det är inte vad ts efterfrågar. dessutom har vissa föreslagit att hon kan fråga kompisen istället för att skriva ett sådant inlägg. en tanke bara ;)
  • Saraband
    Thalis skrev 2011-02-26 20:59:48 följande:
    Det som ts misstänker förekommer. Hur det är i det här fallet kan ingen av oss veta. Jag tycker ts ska prata om sina tankar med sin "bästa kompis". Annars är man ingen bästa kompis.
    Göllet skrev 2011-02-26 18:36:16 följande:
    Och dessutom lägga sina egna värderingar i inlägget,exempel på detta är att ts skriver att hennes vän får ett eget barn,istället på ett biologiskt barn.
    Men herregud..."eget barn", kan vi inte enas om att det är ett olämpligt ordval för oss som är i adoptionsvärlden men att folk utanför använder ordet synonymt med "biologiska barn" utan att lägga några negativa värderingar i det?
    Även vuxna adopterade pratar ibland om "egna barn", min "riktiga mamma" utan att lägga in några värderingar i det.

Man kan vänligt upplysa om det felaktiga i uttrycket men inte utgå från att den som säger det har en negativ syn på adopterade barn och deras adoptivföräldrar.

Svar på tråden Nu får hon ett eget barn