• crimson

Hur får jag min 3-åring att förstå att man inte får förstöra böcker?

Jag blir galen på min lilla tjej. Hon fullkomligt älskar böcker och har en diger samling hemma. Dessutom går vi på biblioteket varje vecka och lånar böcker. Problemet är att hon river sönder sidorna. Jag vet inte hur många böcker hon har rivit sönder.  Vanligast är att det råkat blivit en liten reva mågonstans på nån sida och då är det som att hon måste dra sönder hela sidan. Jag måste alltid lägga biblioteksböckerna där hon inte når dem när hon ska sova (det är då hon river i böckerna.) Igårkväll glömde jag lägga undan dem och imorse hade hon rivit ur tre sidor i en bok. Hon kom till mig med sidan i boken.

Jag blev arg, satte mig på knä och sa att "mamma har ju sagt att du inte får riva sönder böcker, nu går inte den här att läsa längre" Hon vet mycket väl vad man får göra och inte göra och hon skämdes jättemycket och började storgråta. Proplemet är att hon kommer göra samma sak igen.

jag vet inte hur vi ska göra för att få henne att lägga av med det här beteendet. Jag upplever inte att hon gör så här med något annat, det är bara med böckerna och jag tycker att hon lyssnar på oss i andra situationer och följer dem regler vi har här hemma. Någon som har ett förslag?

• Svar på tråden Hur får jag min 3-åring att förstå att man inte får förstöra böcker?
  • viseversa

Ta bort böckerna helt tills hon slutar med småbarnsbeteendet. Och sluta låna böcker om hon ändå bara har sönder dom. Ska hon promt få riva kan hon göra det i böcker NI köper. Inte så kul att låna sönderivna böcker efter er bara för att ni promt ska låta henne låna fast hon inte kan hantera dom på rätt sett. 

• crimson
    viseversa skrev 2011-02-23 08:08:01 följande:
    Ta bort böckerna helt tills hon slutar med småbarnsbeteendet. Och sluta låna böcker om hon ändå bara har sönder dom. Ska hon promt få riva kan hon göra det i böcker NI köper. Inte så kul att låna sönderivna böcker efter er bara för att ni promt ska låta henne låna fast hon inte kan hantera dom på rätt sett. 

Nej det är inte så kul att låna sönderrivna böcker. Den gången hon rev sönder en biblioteksbok köpte jag en ny.

Jag har tänkt flera gånger att jag ska plocka bort alla böcker. Problemet är väl att varje gång hon har rivit i en bok skäms hon så mycket att hon inte gör det igen på väldigt länge så så luras jag att tro att det inte kommer hända igen. Sen går det någon till några månader och så är vi där igen. Då måste jag isåfall plocka bort böckerna i kanske ett halvår och det tycker jag känns lite grymt. Eller är det så man måste göra? 

• viseversa
    crimson skrev 2011-02-23 08:21:27 följande:

Nej det är inte så kul att låna sönderrivna böcker. Den gången hon rev sönder en biblioteksbok köpte jag en ny.

Jag har tänkt flera gånger att jag ska plocka bort alla böcker. Problemet är väl att varje gång hon har rivit i en bok skäms hon så mycket att hon inte gör det igen på väldigt länge så så luras jag att tro att det inte kommer hända igen. Sen går det någon till några månader och så är vi där igen. Då måste jag isåfall plocka bort böckerna i kanske ett halvår och det tycker jag känns lite grymt. Eller är det så man måste göra? 

ja iallafall sluta låta henne riva i böcker som inte ens är era. Jag har varit väldigt hård med mina ungar vad gäller böckerna och ingen av dom har rivit i en bok. jag har böckerna så jag ser dom och vill dom titta i en bok får dom göra det men jag är VÄLDIGT tydlig med att om dom river i den eller är oförsiktiga så försvinner böckerna på en gång!
  • Maria222
    crimson skrev 2011-02-23 08:21:27 följande:

Köp böcker med tjocka blad till henne som hon kan ha själv. De andra kan ni ju ställa undan sålänge. Hon är ju inte så gammal än och eftersom du skriver att hon skäms jättemycket efteråt så är det ju ett tydligt tecken på bristande impulskontroll, hon vill egentligen inte riva sönder boken, men kan inte hindra sig.

Jag tycker inte att du behöver säga så mycket annat än att "vi har böckerna här nu och du får säga till mamma eller pappa när du vill att vi ska läsa dem så tar vi ner dem". Inte en massa predikningar om att det är pga att hon förstör dem, inte kan hantera dem osv... allt det där vet hon ju redan.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Tygtiiger
    Maria222 skrev 2011-02-23 08:26:37 följande:
    Köp böcker med tjocka blad till henne som hon kan ha själv. De andra kan ni ju ställa undan sålänge. Hon är ju inte så gammal än och eftersom du skriver att hon skäms jättemycket efteråt så är det ju ett tydligt tecken på bristande impulskontroll, hon vill egentligen inte riva sönder boken, men kan inte hindra sig.

Jag tycker inte att du behöver säga så mycket annat än att "vi har böckerna här nu och du får säga till mamma eller pappa när du vill att vi ska läsa dem så tar vi ner dem". Inte en massa predikningar om att det är pga att hon förstör dem, inte kan hantera dem osv... allt det där vet hon ju redan.
    Precis så skulle jag också ha gjort. Vänta tills hon blir äldre och försök att ta bort hela konfliktområdet. Kartongböcker till henne att titta i själv och annars får hon läsa böcker tillsammans med er och inte ta ner dem själv. Ingen som behöver bli arg eller skämmas.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • canmamma

Kanske kan du ge henne några magasin och tidningar med färgglada bilder i som hon får riva sönder? Det är ju rätt härligt att ritsch-ratsch-riva sönder papper.

Vi har bara plockat undan böckerna vi är rädda om under mer destruktiva faser och låtit ungarna ha dem endast under övervakning. Plus kartongböcker då och sådana böcker som vi inte skulle gråta några tårar över ifall de mötte en för tidig död.  

• Dimisi

Alla böcker och leksaker som våra barn har fått ansvarar de själva för. Om de vill ta sönder dem, så får de det. Om vi ser när det håller på att hända, frågar vi om de verkligen vill klippa, riva, pilla isär, och påminner om att de kanske ångrar sig sen, när leksaken inte längre fungerar, och förklarar att vi inte kommer att köpa en ny.

Jag tycker att en del av deras leksaker har blivit väldigt fula, med avklippta delar och tejp kors och tvärs. Men de vill ha dem så. De verkar känna att de har skapat något nytt. Vissa saker väljer de att kasta efter experimenterandet. Vissa saker är de mer rädda om och behåller i ursprungs-skick.

Om jag vore du skulle jag plocka bort de finare, dyrare böckerna, som ni kanske vill spara hela livet. Resten skulle flickan få sköta som hon själv vill. Om hon vill att du ska läsa en trasig bok tycker jag du ska göra det. Läs de sidor som finns kvar, helt enkelt. Hon kanske gillar att höra hur berättelsen ändras om man tar bort en sida här och där. Det kommer hon ha nytta av i livet. Hon kanske till och med blir författare när hon blir stor!

Svar på tråden Hur får jag min 3-åring att förstå att man inte får förstöra böcker?