Hur får jag min 3-åring att förstå att man inte får förstöra böcker?
Jag blir galen på min lilla tjej. Hon fullkomligt älskar böcker och har en diger samling hemma. Dessutom går vi på biblioteket varje vecka och lånar böcker. Problemet är att hon river sönder sidorna. Jag vet inte hur många böcker hon har rivit sönder. Vanligast är att det råkat blivit en liten reva mågonstans på nån sida och då är det som att hon måste dra sönder hela sidan. Jag måste alltid lägga biblioteksböckerna där hon inte når dem när hon ska sova (det är då hon river i böckerna.) Igårkväll glömde jag lägga undan dem och imorse hade hon rivit ur tre sidor i en bok. Hon kom till mig med sidan i boken.
Jag blev arg, satte mig på knä och sa att "mamma har ju sagt att du inte får riva sönder böcker, nu går inte den här att läsa längre" Hon vet mycket väl vad man får göra och inte göra och hon skämdes jättemycket och började storgråta. Proplemet är att hon kommer göra samma sak igen.
jag vet inte hur vi ska göra för att få henne att lägga av med det här beteendet. Jag upplever inte att hon gör så här med något annat, det är bara med böckerna och jag tycker att hon lyssnar på oss i andra situationer och följer dem regler vi har här hemma. Någon som har ett förslag?