• silhuett

Hur långt innan mens får du mensvärk?

Ja, som frågan lyder. Brukar du få mensvärk innan mensen kommer igång, och isåfall hur långt innan?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt innan mens får du mensvärk?
  • Morkullan

Naproxen/pronaxen på mig kunde lika gärna vara sockerpiller. Hjälper inte ett dugg tyvärr.

• Lilliss
    Morkullan skrev 2011-02-25 15:56:03 följande:
    Dessutom ska den ej användas om man försöker bli gravid .
    jasså det visste jag inte....den informationen fick jag inte av min gyn!
  • HannaS86
    Morkullan skrev 2011-02-25 15:08:04 följande:
    Jag och så har jag ont tom mensens fjärde dag.  Så jag har ont i närmare tre veckor/månad varav ca 3-4 dagar när jag blir fruktansvärt sjuk och trots morfinpreparat har outhärdliga smärtor.... Och jag har inte endo.
    Du har inte funderat på att testa någon preventivmetod som kan göra att du slipper mens? det borde väl hjälpa? För mig fungerar cerazette, jag har inte haft mens sen slutet på juni förra året då jag började med pillrena förutom att jag blödde lite smått i 4 dagar för ca 2 månader sen. Jag hade p-stav för några år sen och med den slapp jag mens i ett år innan den kom tillbaka. Efter 2 år med p-staven bytte jag ut den mot en ny eftersom jag inte stod ut med mens och tänkte att hormonnivåerna i staven kanske blivit så låga att mensen därför kom tillbaka. Tyvärr kom mensen tillbaka efter bara 3mån med den nya staven. Cerazette innehåller samma hormon som p-staven men i högre dos, antar att det är därför det fungerar bättre för mig :)
  • Morkullan
    HannaS86 skrev 2011-02-25 23:24:43 följande:
    Du har inte funderat på att testa någon preventivmetod som kan göra att du slipper mens? det borde väl hjälpa? För mig fungerar cerazette, jag har inte haft mens sen slutet på juni förra året då jag började med pillrena förutom att jag blödde lite smått i 4 dagar för ca 2 månader sen. Jag hade p-stav för några år sen och med den slapp jag mens i ett år innan den kom tillbaka. Efter 2 år med p-staven bytte jag ut den mot en ny eftersom jag inte stod ut med mens och tänkte att hormonnivåerna i staven kanske blivit så låga att mensen därför kom tillbaka. Tyvärr kom mensen tillbaka efter bara 3mån med den nya staven. Cerazette innehåller samma hormon som p-staven men i högre dos, antar att det är därför det fungerar bättre för mig :)
    Jag tål inte hormonpreparat. Fick livsfarligt högt blodtryck av p-piller i tonåren och ingen läkare vill skriva ut hormonpreventivmedel till mig efter det. För övrigt försöker jag bli gravid sedan 4 1/2 års tid så tyvärr är det dubbelt upp ingen lösning för mig...
  • Morkullan
    Lilliss skrev 2011-02-25 22:38:04 följande:
    jasså det visste jag inte....den informationen fick jag inte av min gyn!
    Det står i bipacksedeln och i FASS. Dåligt av din gyn tycker jag.
  • violatricolor

Lite olika men jag brukar känna ett molande i ryggen och låren ca 4 dagar innan. Varar 1-2 dagar. Sedan ingen värk förrän mensen drar igång.

• violatricolor
    Gurkburk skrev 2011-02-24 12:49:52 följande:
    Jag får vanligtvis mensvärk först på natten när det har kommit igång ordentligt. Då är det fruktansvärt jobbigt och brukar bli en vaknatt då jag vrider och vänder på mig hela natten för att hitta en ställning som fungerar. Vetekudde brukar hjälpa litegrann.
    Så var det för mig innan jag födde mitt första barn. Nu är det bättre. Tar ett par panodil så är det lugnt. Men jag minns hur hemskt ont jag hade! Låg och vred mig som en mask.
  • Eve94

Åh den mensvärken :( Jag brukade få ont ca en vecka innan mens, o den höll i sig även en vecka efter mens. Och min mensvärk var HEMSK jag ville ta livet av mig de veckor jag led av den. Jag kunde knappt röra mig kändes som om någon rotade runt med en kniv i magen min. Nu är jag dock gravid och åh så skönt det är att slippa mensvärken ett tag!
    http://emilyviktoria.blogg.se

• Fru U

Nja, alltså har man mens så kan man ta nsaid och orudis fungerar lite annorlunda. Orudis löser kramper även om den förvisso tillhör kategorin nsaid

Mellan ägglossning och bim bör man ju inte ta orudis eller dylikt om man försöker bli gravid men sen ska det vara helt okej. Så lång tid tar det inte för den att gå ur kroppen

Jag tycker att tramadol inte gör mycket för mensvärk öht eftersom den mest döljer problemet. Kramplösande behandlar problemet

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • violatricolor
    Fru U skrev 2011-02-25 23:52:48 följande:
    Nja, alltså har man mens så kan man ta nsaid och orudis fungerar lite annorlunda. Orudis löser kramper även om den förvisso tillhör kategorin nsaid

Mellan ägglossning och bim bör man ju inte ta orudis eller dylikt om man försöker bli gravid men sen ska det vara helt okej. Så lång tid tar det inte för den att gå ur kroppen

Jag tycker att tramadol inte gör mycket för mensvärk öht eftersom den mest döljer problemet. Kramplösande behandlar problemet
    Mycket bra information! Har misstänkt att det är ok att ta under mensen!
  • Fru U

Om jag tolkar fass rätt så har orudis en halveringstid på 8 timmar och naproxen 10-17 timmar.

Enda grejen är att man ska helst börja ta den sortens medicin 1-2 dagar innan BIM för bästa effekt men det är ju inte så att de är verkningslösa om man tar dem först när mensen väl kommit

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • violatricolor
    Fru U skrev 2011-02-26 00:58:17 följande:
    Om jag tolkar fass rätt så har orudis en halveringstid på 8 timmar och naproxen 10-17 timmar.

Enda grejen är att man ska helst börja ta den sortens medicin 1-2 dagar innan BIM för bästa effekt men det är ju inte så att de är verkningslösa om man tar dem först när mensen väl kommit
    Jag klarar mig med Panodil nu men tog Naproxen tidigare (receptbelagd så jag vet inte om det var mer styrka eller om det bara är tiderna som förändrats). För mig hjälpte de jättebra även när jag inte tig dem 1-2 dagar innan utan först när mensen satte igång. Jag hade sån mensvärk att jag inte kunde göra någonting om jag inte medicinerade. Låg och vred mig eller satt och höll om magen... Men för de som ha ännu värre, för de finns säkert, kanske det är viktigt att ta tidigare.
Svar på tråden Hur långt innan mens får du mensvärk?