• Super blondinen

Hur ofta byter ni blöjan?

Vi upptäckte i veckan att våran dotter på snart 3år har en inbyggd ät sov o byt klocka.

Det vi har kommit på utan tänkt på det tidigare att oftast en dag ser det ut så här:
    går upp vid 6 byter natt blöjan
    Sen vid 12 byter vi kiss blöja
    ved 16 blir nästa byte.
    sen vid 20 blir det ett sista byte för natten.
    Sen byter vi ibland blöja på henne 1 gång på natten.

och 6 12 16 20 rutinen har hon haft en längre tid kom vi på jag och min man när vi börja diskutera det.

Kan ju bli nått extra när hon bajsar en en normal ej bajs dag så ser det ut som ovan.

Nå fler som har liknade rutiner eller är det en slump att det blivit så här?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni blöjan?
  • luckyme83

jag byter särskilda tider men det är för att jag inte ska glömma bort...har två blöjbarn..
    det brukar bli byte dessa tider
    5.00
    8.00
    11.30
    15.30
    19.00

• Super blondinen

är vi bara 2 som byter på rutin?

• älskarlivet81
    Super blondinen skrev 2011-02-25 11:35:59 följande:

är vi bara 2 som byter på rutin?

Varför byta på rutin? Idag har jag t.ex. bytt 4 bajsblöjor.. Det går ju inte att byta spå rutin.. sen brukar jag byta när hon sovit, men i övrigt vid behov.
  • luckyme83
    älskarlivet81 skrev 2011-02-25 11:36:56 följande:
    Varför byta på rutin? Idag har jag t.ex. bytt 4 bajsblöjor.. Det går ju inte att byta spå rutin.. sen brukar jag byta när hon sovit, men i övrigt vid behov.
    jo det går byta på rutin =) mina barn bajsar nästan alltid på morgonen runt 8 då jag har andra blöjbytet för dagen..ibland bajsar dom oxå efter lunch lagom till 11.30 bytet
    och så ibland även på kvällen innan läggdags..lagom till sista bytet inför natten !

givetvis händer det att dom bajsar andra tider oxå..men oftast är det samma tid varje dag =)
  • Linda o Danny

Byter såklart alltid på morgonen.. men annars när de behövs! Inga bestämde tider, varken på vår son på snart 3 lr på vår andra son på snart 4 månader, vi byter när de behövs helt enkelt o de kan ju variera... Men ska vi nånstans, tex ut o leka en stund byter ja alltid innan, om den så bara e mindre kissig lr mer kissig..

• älskarlivet81
    luckyme83 skrev 2011-02-25 14:46:57 följande:
    jo det går byta på rutin =) mina barn bajsar nästan alltid på morgonen runt 8 då jag har andra blöjbytet för dagen..ibland bajsar dom oxå efter lunch lagom till 11.30 bytet
    och så ibland även på kvällen innan läggdags..lagom till sista bytet inför natten !

givetvis händer det att dom bajsar andra tider oxå..men oftast är det samma tid varje dag =)
    ok, jag tycker det verkar jobbigt att byta på rutin eftersom min dotter inte har några rutiner.. Hon har inga fasta bajstider etc... Vi byter när det är naturligt, dvs när hon vaknar och innan hon ska sova. Annars är det vid behov.
  • Super blondinen
    älskarlivet81 skrev 2011-02-25 17:31:04 följande:
    ok, jag tycker det verkar jobbigt att byta på rutin eftersom min dotter inte har några rutiner.. Hon har inga fasta bajstider etc... Vi byter när det är naturligt, dvs när hon vaknar och innan hon ska sova. Annars är det vid behov.

Själv klart byter vi om hon bajsat.

• CA81

Vi byter när det behövs, känns på dem samt att sonen på 10 månader säger till när det är dags.

• Zavedos

Behöver ni verkligen byta på natten på en treåring??? Gör jag aaaaldrig.

• Super blondinen
    Zavedos skrev 2011-02-27 11:20:19 följande:
    Behöver ni verkligen byta på natten på en treåring??? Gör jag aaaaldrig.
    Då hon har vaknat och bodyn varit fuktig i grenen men inte sängen så har vi bytet på henne på natten.
    Men nu sover hon med t tröja och det fungerar bättre bara att blöjan är super full på morgonen.
    I morse kröp hon upp o skulle va gullig o blöjan var överfull så blev att tvätta hennes säng mitt täcke men gör inget hon är ju liten.
    Sen var det vårat fel som lät henne få saft i går kväll.
  • Hannnas

Vi har aldrig haft någon direkt rutin mer än att vi har bytt direkt på morgonen och inför nattning... men däremellan har vi bytt när det har behövts...

Nu kan jag iof tänka mig att när de blir så stora som 3 år så har de säkert mer rutin på sitt kissande än vad en 1-åring har t ex... men det är mest en tanke...

Mina har båda blivit blöjfria runt 2 år nämligen (dottern 22 mån knappt och sonen 25 mån)...

En tanke är ju att det kanske borde vara smidigt att sluta med blöjjan om nu er dotter har en bra kissrutin redan? 

• Super blondinen

Hur gör ni nu på sommaren har ni samma rutiner eller har ni andra rutiner?

Vi har unge fär samma,

• Salamina

Jag har 2 blöjbarn. Jag har aldrig haft några "fasta" tider för blöjbyten. På den lilla kan det gå mellan 5 minuter och 3 timmar mellan blöjbytena dagtid. På natten behövs det inget byte, då hon sover hela natten och hon verkar kissa först när hon vaknat till på morgonen.
    Den stora bestämmer oftast själv när det är dags. På morgonen tar vi av den oftast torra blöjan, sen sätter hon sig på pottan för att kissa. Är vi hemma går hon utan blöja och går på pottan vid behov, eller så sker det lite olyckor här och var (potträning pågår). Om hon har blöja på sig vill hon oftast bli av med den så fort hon kissat, likaså om hon har bajsat. Ibland kollar vi i och känner på blöjan om det kommit något bajs eller kiss, men oftast talar hon om när hon vill byta blöja.
    Den lilla är 4 1/2 månad, och den stora är 2 år och 3 månader.

Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128
  • Butterscotch

Jag byter när det behövs (om han bajsat eller blöjan känns tung) och ibland någon gång extra, t ex innan läggdags

• Trolovade
    Butterscotch skrev 2011-06-12 08:10:13 följande:
    Jag byter när det behövs (om han bajsat eller blöjan känns tung) och ibland någon gång extra, t ex innan läggdags
    Precis som oss, har inga rutiner för när jag byter, märker ju när det behövs
Svar på tråden Hur ofta byter ni blöjan?