• Juno

Hur ofta har du och din partner barnfri tid tillsammans?

Jag längtar efter barnfri tid där jag och mannen kan göra saker utan barnen, äta ute, gå på bio eller laga lyxig middag hemma och förföra honom i soffan FlörtSkäms 

Vi har inga släktingar/vänner som vill eller kan ta båda barnen samtidigt. Om vi ska på större fest kan de vara hos mina föräldrar över natten, annars inte.

Jag inser så klart att barnen är vårt ansvar och jag älskar dem högt. Blir bara lite trött ibland. Och nyfiken på hur det ser ut i andra familjer.

Så - hur ofta har du och din partner barnfri tid där ni kan göra vad ni vill tillsammans?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta har du och din partner barnfri tid tillsammans?
  • lilla mej

aldrig tyvarr, vi har ingen familj runt oss. men vi far passa pa efter laggning att ha mys...sen hittar vi pa mycket men det far bli med barn eller var och en for sig...det kommer val inte alltid vara sa men just nu de senaste aren har det blivit sa.

• Vaja

Innan vår gemensamma son föddes hade vi ungefär varannan helg för oss själva. Vår son är snart 4 år och vi har inte varit själva någon gång än. Vi har tyvärr inga runt omkring som kan ställa upp. Vi gjorde ett försöka för ca 3 år sedan, när vi skulle byta lägenhet. Men det gick inget vidare. Sonen hann vara hos min kompis (har tyvärr flyttat härifrån) ca 15min, innan han fick tokpanik och bara skrek. Då dög inte ens hans pappa utan jag fick hämta honom. Han var inte van vid att lämnas utan mamma och pappa på samma gång. Hade inte hunnit börja på förskolan. Idag skulle det säkert gå bra, men som sagt, har ingen här som kan ställa upp som barnvakt. Så vi får nog vänta något år till eller så innan vi kan gå ut och äta bara vi två igen.

• JMA84

Jag och sambon var på bröllop då dottern var 16 månader gammal. Då passade mina föräldrar henne från lunchtid fram tills vi kom hem på natten. Det är första och enda gången som vi haft riktig egentid.
    Mina föräldrar bor drygt 30 mil från oss men farmor bor visserligen närmre.
    Tyvärr fungerar det inte alls lika bra när farmor passar henne. Hon är inte sitt vanliga jag under tiden farmor passar utan blir ledsen när vi åker iväg plus att hon (enligt farmor) är väldigt tyst av sig vilket inte alls är hennes vanliga jag. Därför känner jag mig inte lika bekväm med att lämna henne till farmor vilket resulterar i att vi får mindre egentid. Dock brukar vi utnyttja tiden då dottern somnat. Nu när lillebror har kommit till världen blir det väl mindre egentid fram tills dess att han blivit äldre och får mer rutiner...

• myran82

Det är lite olika, har inget direkt snitt på hur ofta.

Min mamma bor tvärs över gården och vill gärna passa sonen, i dag var han tex där när vi åkte och handlade. Han hade somnat när vi var där och istället för att väcka honom fick han stanna kvar.

Annars har vi haft barnvakt kanske 3-4 gånger för att gå på bio & äta på kvällen sen har han sovit hos sin farmor & farfar två nätter. Någon gång har han varit hos mormor/morfar när vi åkt till affären. Han trivs bra med och har en väldigt bra relation med sina mor/farföräldrar och det tycker vi är jättebra. Han är 11 månader.

• marienna

Vi har haft barnvakt till vår dotter 2 nätter,varav en gång på vår bröllopsdag.Hon är 3,5 år och hennes lillebror är 9 mån.Honom har vi aldrig sovit utan.Vi har bara äldre farföräldrar nära oss- och där funkar bara barnvakt ngr timmar i nödlägen när vi har möten där vi båda måste vara med.

• hannis

Vår son sover efter kl 20 varje kväll så då har vi ju barnfri tid men vi har aldrig åkat hemifrån utan honom och haft barnvakt. Han är 12 månader nu. I maj skall vi på bröllop med övernattning och då blir det första gången vi är borta från honom en hel kväll och natt. Min mamma skall bo här med honom.

• Sephiroth

Har inte hänt ännu. Vi hade "barnvakt" för första och hittills enda gången när vi skulle på rutinultraljudet med barn 2. Sonen är 17mån.

• JanaLiiN

Barnets fadder (vi har inga släktingar i närheten) har hand om h*n cirka en gång i veckan i några timmar, har haft så sedan h*n var runt tre månader. Kan vara kväll eller dagtid på helgen. Till nöje för alla inblandade.

• teec

Dottern är ett år och än så länge har det blivit två övernattningar och tre "ej-övernattningar-men-passas-hela-dagen".

Så ca en varannan månad.

• Lakritstrollet75

När vi hade ett barn hände det några ggr per år men nu med 3 har vi aldrig gjort ngt tillsammans bara vi 2. Trist men den tiden kommer när barnen blir äldre.

• goatess82

En gång om året ungefär, mest för sonen har varit svår och varken vi eller nån barnvakt har tyckt det varit bekvämt, nu börjar han lugn sig men då kommer nr 2 snart istället.
    Hade vi verkligen behövt det så hade vi fixat det, men behovet har inte funnit heller!!

• Esmiso

i princip aldrig... Men det är ju vi som skaffat barn och barnen är ju inte vakna dygnet runt Så egentid får man ju iaf.

• Mandi74

Varannan helg, med vissa få undantag.

Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Annsofie82

Varannan vecka är dem stora grabbarna är hos sin pappa. Ibland brukar den stora grabben sova över hos morfar å mormor varannan lördag. Det är helt å hållet hans eget initiativ eftersom jag egentligen tycker att han kan va hemma.
    När deras syskon kommer så kommer morfar och mormor stå här i hallen å stampa å vill passa. Bf i augusti och jag är lite skraj att dem står här redan till nyår haha =) Någon form av tradition dem verkar ha startat för många år sen nu. Nyår=alla barnbarn hemma. Dock inga av oss vuxna barn. (ROA ER! Säger dem....)

Med andra ord: Vi har det förbannat jäkla bra med folk runt omkring som ställer upp. Oavsett om det behövs eller ej. 

• Caranlachiel

Det blir nog lite oftare än en gång i kvartalet, men inte så ofta som en gång i månaden. Oftast har det varit att vi ska på fest, nån gång har vi tagit tid för oss själva att gå på bio. I närtid ska vi få barnvakt över dagen och ligga i sängen och kolla på Dexter hela dagen.

• mapo51

Förföra honom i soffan kan jag göra varje kväll då båda våra barn sover strax efter kl 19 och sover minst till midnatt utan att vakna... det ger i alla fall oss tillräckligt med tid för det ;)

Svar på tråden Hur ofta har du och din partner barnfri tid tillsammans?