• Bottis

Är ditt husdjur överviktigt?

Lyssnade på Morgonpasset i morse och de pratade om djurfetma. Ett problem som ökar mer och mer, vi göder oss själva och våra djur. Därför undrar jag som det står i rubriken ÄR DITT HUSDJUR ÖVERVIKTIGT?

Om du svarar "Ja", gör du något åt det eller tycker du att det är gulligt? Vad anser ni att man ska göra åt problemet eller anser du det inte vara ett problem?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt husdjur överviktigt?
  • semlorna
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-02-25 18:41:55 följande:
    Så gör jag också, jag håller koll på hur mycket han ska äta och ger mat flera gånger om dagen. Annars äter han ju upp allt å går å är hungrig tills nästa dag, hemskt, så han får 3-4 gånger per dag istället. 
    Testat att ge blötmat? Det överlägset bästa sättet att få katterna att vara lagom i hull utan att gå hungriga.
  • Bottis

Hur gör ni med mat till katterna? Låter ni det stå framme hela dagarna eller har ni fasta mattider? Hunden har vi ju fast rutin morgon och kväll men med katterna så låter vi dem alltid ha torrfoder framme och så får de blötfoder varje morgon.

• WhiteAngels
    semlorna skrev 2011-02-25 15:59:54 följande:
    Är det? Förstår inte hur det kan vara svårt om inte djuret har en konstaterad sjukdom som försvårar. Bara att ge ett bra foder i rätt mängd och se till att djuret rör på sig.
    Han vill varken röra på sig fö mycket eller äter vad som helst dessutom har vi fler katter
  • vikarien

Nej snarare tvärtom här! Har en liten hund som väger ett par kilo för lite. Men vad gör man när hon bara äter när det passar henne? :P

Så länge hon är pigg och glad får man vara nöjd!

• Rigmor Mortis

Annat - en katt är för mager, en är fjorton veckor och en är lite åt det rultiga hållet. Fast hon är ett brittiskt korthår så hon ska vara kraftigare än normalkatten (men nu är det absolut stopp på babycat för henne!)

• Thaleya

Mina katter är smala, ena är mer muskulös än den andra men båda är riktiga smala. De får mat när de vill för de äter så lite redan och är ute och springer så mycket. De brukar bli smalare på vintern då de inte äter massa möss.

Min mammas katter är dock feta båda två, ena rejält fet.
    Men mamma har gjort det mesta, det är utekatter som har flyttat till en ny ägare, och det är då problemen började. För katterna är sociala katter som äter hos olika människor för att andra människor matar dem.

Kan människor sluta mata andras katter?! speciellt om katten redan är fet som ett hus?!

• Thaleya

men mammas föeredetta katter som är feta får iaf galet mkt motion och är inte lata någonstans, så egentligen är det konstigt att de är så tjocka.

Men så går det när man är hela byns gullegrisar och alla ställer ut grädde åt dem.

• UngMorsa

Nej, varken katterna eller hunden. Även om hunden är stor och ligger runt 45 kg så är hon alldeles lagom i kroppen.

• Fru U

En fet (inte tjock utan fet ) och en normal och en på gränsen till att inte vara normal utan mager.

Blötmat är bra men man måste få dem att äta den och man kan inte svälta dem hur länge som helst. Hade jag kunnat låta dem vara i en annan del av huset (vi äger inget hus ) så hade de fått hålla ut i nån dag men nu går inte det och vi behöver sova för att kunna jobba.

Men vi har bytt till ett foder med lägre kalorier och vi försöker aktiva den feta så mycket som det går och vi bara hinner med

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • solskina

Min gamla hund har vinterfet, hon rör sig inte lika mycket på vintern eftersom hon inte kan vara ute lika mycket. Vi har dragit ner på maten men hon ligger några gram för mycket ändå.

Hon är 13år. Pigg och glad ändå.

Vi försöker att hitta en bättre kost åt henne nu, men det är svårt eftersom hon inte äter allt man ger henne.

• semlorna
    Fru U skrev 2011-02-26 12:05:40 följande:
    En fet (inte tjock utan fet ) och en normal och en på gränsen till att inte vara normal utan mager.

Blötmat är bra men man måste få dem att äta den och man kan inte svälta dem hur länge som helst. Hade jag kunnat låta dem vara i en annan del av huset (vi äger inget hus ) så hade de fått hålla ut i nån dag men nu går inte det och vi behöver sova för att kunna jobba.

Men vi har bytt till ett foder med lägre kalorier och vi försöker aktiva den feta så mycket som det går och vi bara hinner med
    Det finns mpnga knep för att få katten att äta blötmat. Mitt tips är att läsa lite på www.kattforum.se för där finns många trådar om hur man får över katten på blötmat. Svarar gärna på frågor men det blir lite väl OT i tråden :)
  • Fru U
    semlorna skrev 2011-02-26 12:20:15 följande:
    Det finns mpnga knep för att få katten att äta blötmat. Mitt tips är att läsa lite på www.kattforum.se för där finns många trådar om hur man får över katten på blötmat. Svarar gärna på frågor men det blir lite väl OT i tråden :)
    Tack men jag behöver inga tips. Jag vet alla tips, har själv gett många av dem. Vi har gjort vad vi kan i nuvarande läge.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • adina01

En katt på 7,5 kg ska bantas ned till 5 kg tyckte veterinären, tidigare om åren har han magrat av under sommaren och lagt på sig resever inför vintern. Får dietfoder nu tycker att det verkar hjälpa.
    En normalstor mot det magra(15 år)
    En lite väl rund på 8 månader, hittekatt som kom hit vid ca 5 veckor,  först nu slutat med sitt okontrollerade ätbeteende.

• Ruggugglan

Vi har tre katter och ingen av dem är överviktig. De får blötmat på bestämda tider. Vi hade torrfoder förr men den yngsta katten tål det inte.

• Pussakaninen

Inga utav mina djur är överviktiga.
    Dock är min pojkvänns Labbe extramt överviktig. Ingenting funkar på honom dock, dem har testat alla möjliga foder som vetten rekomenderat mm men som sagt, inget funkar. Dock hoppas jag att dem löser det snart för går han inte ner kommer han nog inte klara detta året. Han har alltid varit grov och stor, den gammla modellen. Men fet blev han tyvärr efter kastrering. Tycker förbaskat synd om honom.

Jag kan även konstatera att denna hunden är väldigt extrem. Så även om han går ner lite i vikt vet jag tyvärr inte hur han klarar sig. Han är allergisk mot in prencip allting! har ledproblem och efter en helt vanlig kort promenad runt kvarteret börjar han halta. Kan även säga att denna hunden inte ens kan hoppa in i deras bil själv utan man måste bära upp honom!!

Hunden blir 6 i Maj. Hade det varit min hund hade jag däremot försökt hjälpa honom på annat sätt, ex simma. Eventuellt avlivning. För om detta blir en varm sommar kommer denna hunden plågas utav värmen... 

Svar på tråden Är ditt husdjur överviktigt?