• klobert

Normalt men ovanligt ?

Vi har en liten gosse på 2,5 år som hade smygit undan på dagid till toaletten och han hade stoppat en liten plast pinne på 7 cm i rumpan när fröken hitta han och hon hade tagit ut den och förklara att de är jätte farligt att stoppa dit man kan göra sej illa, hon hade frågat vem som stoppa den å han svara att han själv; hon berätta för mej när ja hämta han och vist blev ja chockad och rädd, hon sa att han e så liten ännu att de är inte onormalt men ovanligt för den åldern att han börjat utforska där bak att de brukar börja först vid 4 års åldern , och hon undra vart han kan ha fått iden ifrån men ja sa att de enda ja kan komma på är att vi kollar ju altid temp i rumpan, vad ska man göra ?

Tacksam för svar
    Mvh en orolig mamma,

• Svar på tråden Normalt men ovanligt ?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tror inte ni behöver vara oroliga. Det är inte så att barn börjar bli intresserade av sina kroppar i en viss ålder. Det är de hela tiden, fast på lite olika sätt i olika åldrar.Er lille pojke är intresserad av var saker kommer ut, bajset t ex och testar om man kan stoppa in saker där också. Tidigare har har säkert som de flesta andra använt munnen, som den centrala punkten att lära sig något om omvärlden. Små barn stoppar in det mesta i munnen, mest för att undersöka och lära. Nu är han på nästa nivå i sin utveckling. Den som vi psykologer kallar den anala fasen, dvs den fas då mycket handlar om att ha kontroll över sig och sin kropp och över sin omgivning, dvs det är då trotset brukar dyka upp. Den kallas den anala fasen för att focus har flyttats från munnen, (den orala fasen) till ändan.
    Jag antar att er oro handlar om att han ev skulle ha varit utsatt för något otillbörligt och sådant ska man naturligtvis vara observant på, men jag tror inte att det ni beskriver är ett tecken på det.
    Så fortsätt att betrakta honom som en nyfiken, lärande liten kille, som säkert inte gör om detta om ni förklarar som fröken gjorde varför.
    MVH
    Margit 

Svar på tråden Normalt men ovanligt ?