• Safir

Använder/använde ditt/dina barn napp?

Jag är nyfiken på hur vanligt det egentligen är med napp. Skriv gärna hur länge era barn hade napp och hur gamla de var. Ni vars barn inte tog napp, skriv gärna om de använde något annat, t ex tumme eller snuttefilt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder/använde ditt/dina barn napp?
  • brünnhilde

Ja, men bara på natten. Nappen lämnar inte sängen.

• Issa79

Japp hon är 18 månader o har napp men bara när hon ska sova.

• Miss Cee

Sonen använde under en kortare period under första halvåret. de första månaderna egentligen. Enbart på natten och inte ens då var han tvungen att ha den. Den hjälpte vid några tillfällen när han sov oroligt, men vi tog bort den efter några månader när han inte ens använde den varje natt.

• Candra

Dottern hade napp från hon var tre dagar till 14 månader. Hon var galen i sina nappar, men var inga som helst problem när vi plockade bort dem : )

• Tilsan
    Hervor 1 skrev 2011-03-03 18:08:19 följande:
    Har aldrig försökt med napp till någon utav mina. Jag är inte mycket för substitut utan har tyckt att det är bättre att de ammar istället
    Samma här. Min har aldrig använt napp eller liknande. Tycker det är onödigt.
  • FannyGioia
    Hervor 1 skrev 2011-03-03 18:08:19 följande:
    Har aldrig försökt med napp till någon utav mina. Jag är inte mycket för substitut utan har tyckt att det är bättre att de ammar istället
    Vad gör man om barnet inte vill ha bröstet för att det kommer mjölk, men ändå vill suga? Och vad gör man om barnet måste bäras JÄMT och vill suga? Jag undrar verkligen, för jag fick det inte att gå ihop.
  • brünnhilde
    Tilsan skrev 2011-03-05 21:59:10 följande:
    Samma här. Min har aldrig använt napp eller liknande. Tycker det är onödigt.
    Det tyckte vi också. Tills vi hamnade på neo med en 6 dagar gammal bebis som behövde smärtstillande. Nappen funkar tydligen till det, så han fick en av barnläkaren, och sedan gick det inte att bryta.
  • morochmer

De som inte har ammat har använt napp till ca3-4 år. De som har ammats har ...ammats!

• Hervor 1
    FannyGioia skrev 2011-03-05 23:06:52 följande:
    Vad gör man om barnet inte vill ha bröstet för att det kommer mjölk, men ändå vill suga? Och vad gör man om barnet måste bäras JÄMT och vill suga? Jag undrar verkligen, för jag fick det inte att gå ihop.
    Ammande bebisar kan suga utan att få i sig i princip  någon mjölk alls , kallas "non nutritive sucking", sugmönstret skiljer sig då väsentligt från det då de diar för att äta. Låter man bebisen ligga kvar vid bröstet efter avslutad amningsstund då det är mätt och belåtet så brukar de flesta bebisar ägna sig åt just det (eller möjligen gå in i mjölkkoma och somna .
    Jag har haft bägge mina barn i sjal stora delar av det vakna dygnet under deras första månader/halvåret ungefär. Därefter blev det allt mindre i takt med att de blev mer nyfikna på omgivningen.  I sjal har de sovit/legat o kikat eller ammat om vartannat utan att jag har behövt göra särskilt mycket alls förutom att justera läge. Ut ur sjalen dagtid har jag i princip bara haft dem för att byta blöja och amma eller för vissa sovstunder (då har jag ammat dem till sömns i sängen). Jag och min man har tyckt att detta är det bästa för oss eftersom napp för spädbarn är ett substitut för en förälder - och så har inte vi velat ha det.
    Om napp inte skall användas som substitut för en förälders närhet utan "bara" för just bröstet så skall bebisen endast erbjudas napp i en förälders famn och när det vill därifrån (och alltså har tankat närhet tillräckligt) ja då skall ju nappen också väck. Men hur många föräldrar gör så? Inte många tyvärr - vad jag har sett bland vänner och bekanta iaf.
  • YokohamaNr2

Ingen av mina söner har haft napp. Vi bor i England och här är det väldigt ovanligt med napp och till skillnad från Sverige ses det faktiskt lite ner på har jag fått känslan av.

Min stora kille hade absolut inget sugbehov så där hade vi absolut inget behov av napp han hade dock en snuttefilt från några månader som han självmant slutade med när han var 3

Min lilla kille var snuttigare och han hade nog varit ett riktigt nappbarn om han hade fått chansen. Men inga problem med gnällighet eller så utan han ammade längre och oftare och nu är han ganska besatt av sin mjölkflaska

• 010306

Nej 3 barn ingen napp. Minstingen använder tumme tyvärr :S hon e 4 år nu. De andra 2 hade bara varsin snutte

• Eventuellt
    brünnhilde skrev 2011-03-06 18:11:50 följande:
    Det tyckte vi också. Tills vi hamnade på neo med en 6 dagar gammal bebis som behövde smärtstillande. Nappen funkar tydligen till det, så han fick en av barnläkaren, och sedan gick det inte att bryta.
    ska ju också minska risken för PSD..
  • 1969
    Hervor 1 skrev 2011-03-08 10:50:52 följande:
    Jag och min man har tyckt att detta är det bästa för oss eftersom napp för spädbarn är ett substitut för en förälder - och så har inte vi velat ha det. 
    Substitut för förälder Drömmer varför skulle det vara det?

Napp är något att suga på, och bebisar gillar att suga eftersom det stimulerar ett njutningscentra i gommen. Så om man vill frigöra sin bröstvårta lite är det ju bra att det finns något så bra som napp.

Några fler egenskaper hoppas jag att jag har som förälder... och bära i sjal och samsova och alla såna där saker som de allra allra bästa FL-föräldrarna gör, ja det kan man göra även om man erbjuder napp  
  • Hervor 1
    1969 skrev 2011-03-08 21:19:17 följande:
    Substitut för förälder Drömmer varför skulle det vara det?

Napp är något att suga på, och bebisar gillar att suga eftersom det stimulerar ett njutningscentra i gommen. Så om man vill frigöra sin bröstvårta lite är det ju bra att det finns något så bra som napp.

Några fler egenskaper hoppas jag att jag har som förälder... och bära i sjal och samsova och alla såna där saker som de allra allra bästa FL-föräldrarna gör, ja det kan man göra även om man erbjuder napp  
    Nu förstår jag inte, menar du att jag, eftersom jag tog upp mitt sjalbärande, försöker framhäva mig som lite bättre än andra? 

Nappen kan användas som substitut för sig själv som förälder och så är det många som använder den, tyvärr - om du frågar mig. Exempelvis så är det inte ovanligt att förse barnet med napp och snuttefilt eller liknande för att bebisen skall nöja sig med att ligga ensamt istället för i famnen. En del ger barnen nappen för att tysta gråt och därmed också låter barnet trösta sig självt istället för att själva erbjuda trösten som barnet eftersöker. Finns mängder med fler exempel på ett enligt mig felaktigt nappanvändande.
    Att ge ett snuttigt barn napp i famnen en stund är något helt annat, då får ju barnet den närhet och det samspel med föräldern som barnet vanligtvis söker då det vill amma - det handlar ju faktiskt inte bara om själva sugandet.
    Att ge napp behöver absolut inte vara dåligt, har jag aldrig påstått. Däremot är det verkligen inte en nödvändighet och det var mig själv jag tog som exempel då "Fanny Giola" ställde frågan då hon inte tycker att det går ihop. Att du sedan gärna vill få det till något annat, ja det säger nog mer om dig än om mig.
  • KalsongMorsan

Mitt första barn började använda napp i samband med att vi slutade amma, runt 8-9 månader.
    De två barnen som kom efter spottade ut den, hulkade sig & hatade den. De skrek ända tills de fick komma upp om vi tex åkte bil eller dyl. De använde inget annat som snuttefilt eller något. Sista barnet har inte alls lika stort sugbehov som de tre första, äter & somnar - medans de tre första åt & sen skulle de snutta.

• Assis

Började aldrig med napp för det är för jobbigt att sluta. Tror mest jag var snuttefilten . Men det viktigaste var mysig miljö där de skulle sova, en skön filt och en mjuk kudde och höra oss föräldrar och våra ljud. Som tröst i vaket tillstånd så har jag bara kramat, så aldrig stoppat in en napp....

Svar på tråden Använder/använde ditt/dina barn napp?