• villsågärna38

Någon mer som precis startat utredningen?

Idag var vi äntligen på första besöket med vår handläggare för att starta medgivandeutredningen. Vi har försökt få barn i flera år, gjort ivf:er, fått missfall och även gjort äggdonationsbehandlingar men det fungerar inte för oss så nu går vi vidare med adoption istället. Gick föräldrautbildningen innan jul och har stått i kö hos ett par föreningar i snart ett par års tid. Känns jättekul att äntligen vara igång och siktar på att bli klara i maj. FInns det någon mer som precis påbörjat sin utredning eller snart ska börja den? Skriv gärna och berätta så kan vi stötta och hjälpa varandra!

• Svar på tråden Någon mer som precis startat utredningen?
  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-29 17:02:59 följande:
    Hej! ÄR det fortfarande några kvar här som utreds? Eller ha alla fått medgivande nu?
    Vårt hembesök gick jättebra! =) Nu är det djupintervjuer om två veckor........ 
    Vi var ju eg klara i juni med vår utredning men pga semestrar osv (vår handläggare hade väldigt lång semester) så ska den inte upp i nämnden förrän nästa vecka. Det är ju bara en formalitet då det inte finns några hinder mot vårt medgivande men segt att det ska ta sån tid att få det där pappret...
  • Kurreburre

Jag e kvar! Vi gjorde läkarundersökningen förra veckan, hur snabbt o enkelt som helst! Nu inväntar jag bara en referenshistoria från ett vänpar och sen ska läkarintygen och den lämnas in och vår utredare ska sammanställa allt.  Sen ska det upp i nämnden.

Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Hjärtat längtar
    Kurreburre skrev 2011-08-29 21:11:30 följande:
    Jag e kvar! Vi gjorde läkarundersökningen förra veckan, hur snabbt o enkelt som helst! Nu inväntar jag bara en referenshistoria från ett vänpar och sen ska läkarintygen och den lämnas in och vår utredare ska sammanställa allt.  Sen ska det upp i nämnden.
    Skönt att det verkar rulla på och att ni snart är klara!
  • Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-08-30 07:29:55 följande:
    Vi ska börja med vår utredning den 21 september. Så vi är kvar iaf
    Vad roligt, då är det bara tre veckor kvar! Spännande! 
    Och så är vi inte ensamma här i tråden om att inte har gjort färdigt utredningen än... 
  • Jezziie

Ne,det är nu de börjar på riktigt känns de som. När ska ni ha nästa möte?

• Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-08-30 15:47:16 följande:
    Ne,det är nu de börjar på riktigt känns de som. När ska ni ha nästa möte?
    JA så känns det verkligen! Om två veckor har vi djupintervjuerna!! Nervöst, ska bli skönt när dem är över....
  • Jezziie

Okej,men det går nog bra ska du se. Bara o svara som man tycker o vara sig själv

• akita06

Hej allihopa!
    Har haft ett uppehåll från FL, kände att jag behövde det.
    Grattis till alla er som fått era medgivanden sen jag var inne sist o lycka till till er som är på gång nu.
    Vi har vårt första möte med Ffia imorgon och kommer då bestämma oss för vilket land vi vill och passar bäst för att köa i. Spännande!!

Hoppas alla har haft en trevlig sommar trots att den regnade bort ( iaf på västkusten)
    Kram

• Mrs Sunshine

Hej...

Vad ska man förvänta sig/inte förvänta sig av en utredning?
    Vilka steg ingår iden? Jag förstår att det är ca 6 möten man har med kommunen, vad händer under dom 6 mötena?

Jag kontaktade mi kommun men dom sa bara att det handlar om en intervju (gemensam, hembesök och seperata djupintervjuer. Stämmer det?

- just me and my boys -
  • Hjärtat längtar
    akita06 skrev 2011-09-25 11:25:46 följande:
    Hej allihopa!
    Har haft ett uppehåll från FL, kände att jag behövde det.
    Grattis till alla er som fått era medgivanden sen jag var inne sist o lycka till till er som är på gång nu.
    Vi har vårt första möte med Ffia imorgon och kommer då bestämma oss för vilket land vi vill och passar bäst för att köa i. Spännande!!

Hoppas alla har haft en trevlig sommar trots att den regnade bort ( iaf på västkusten)
    Kram
    Vad spännande att ni ska ha möte med FFIA i morgon! =) Lycka till och berätta hur det gick sen! =)
    Vi har djupintervjuer på tisdag!
  • Chimamanda
    Mrs Sunshine skrev 2011-09-25 13:05:39 följande:
    Hej...

Vad ska man förvänta sig/inte förvänta sig av en utredning?
    Vilka steg ingår iden? Jag förstår att det är ca 6 möten man har med kommunen, vad händer under dom 6 mötena?

Jag kontaktade mi kommun men dom sa bara att det handlar om en intervju (gemensam, hembesök och seperata djupintervjuer. Stämmer det?
    Det ser olika ut i olika kommuner och med olika utredare. Prata mer med familjerätten i er kommun, så kommer de att berätta hur det går till just hos er.
  • akita06

Mötet igår gick jättebra. Vi passade in på alla länder utom Thailand o Kenya, Thailand för att jag studerar o Kenya för att vi inte är kristna. Efter lite funderingar blev det Kina (sn-barn) eller Ungern som var mest intressant och jag tror vi har bestämt oss för Ungern och kommer då få starta som pilotfamilj ganska så direkt. Dock är ju väntetiden osäker då det är ett nytt samarbete för Ffia. Det kan ta 1 år och det kan ta 4 år..det vet vi inte. Nästa vecka ska vi ge besked om hur vi vill göra o när vi vill starta!! =) Kulkul!!

Svar på tråden Någon mer som precis startat utredningen?