• Alexi

Mens vid helamning

Jag har en son på 3,5 månad och helammar. Tror att jag fick tillbaka mensen efter ca 2 månader men den var oerhört sparsam, knappt ens att det blödde en dag, innan jag blev gravid så blödde det 3-4 dagar. Och så förra veckan samma sak igen, det kommer typ fyra veckor efter förra gången men är så extremt lite. Är det vanligt att mensen blir så här när man helammar eller vad är detta?

• Svar på tråden Mens vid helamning
  • Carisma95

Om det är mens eller inte går nog inte att säga till 100 %, men det är ju oerhört vanligt att mensen är annorlunda (rikligare eller att det blöder mindre) samt att den är väldigt oregelbunden i början. Så det är säkert inget du behöver oroa dig för.

Själv hade jag betydligt rikligare mens första månaderna efter förlossningarna, men det kan säkert vara åt "andra hållet" också.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Flickan och kråkan

Efter första förlossningen tokblödde jag vid inledande mens. Efter andra barnet så kom det minimalt. Det kan vara rätt hattigt och allmänt besynnerligt första cyklerna.

• Lavendela

Här är det likadant...Har en dotter på 5 månader som jag helammar, och jag har haft en mensblödning för 2 månader sedan. Härrom dagen hade jag jätte ont i tjejmagen, misstänkte ägglossning, tog ett test som jag hade kvar hemma som visade positivt. Idag fick jag en liten blödning, men det kan ju inte vara mens eftersom jag hade ÄL i onsdags...Det verkar som att menscykeln kan vara ganska oregelbunden med andra ord. Men man hade ju ändå hoppas att slippa mens så länge man ammar. Men man får väl se det som att kroppen fungerar som den ska iaf  :) Kan ju också vara så att det är kopparspiralen jag har, som ställer till det lite.

• aqua84

är lite orolig här hemma..har en dotter som blir 7 veckor på tisda och har idag fått en blödning, dock ej kraftig. Tror ej att det är avslag då jag har haft som rosa flytningar i ca 2 veckor och tror att det va slutet på avslaget. Har däremot ingen mensvärk eller ont över huvvetaget (om d nu är mens) o jag brukar ha hemska menssmärtor då jag lider av endometerios...kan d va mensen som "redan" kommit igång, trots att jag hel ammars??

stolt mamma till ellie
  • Lavendela
    aqua84 skrev 2011-02-25 21:38:02 följande:
    är lite orolig här hemma..har en dotter som blir 7 veckor på tisda och har idag fått en blödning, dock ej kraftig. Tror ej att det är avslag då jag har haft som rosa flytningar i ca 2 veckor och tror att det va slutet på avslaget. Har däremot ingen mensvärk eller ont över huvvetaget (om d nu är mens) o jag brukar ha hemska menssmärtor då jag lider av endometerios...kan d va mensen som "redan" kommit igång, trots att jag hel ammars??
    Tror nog att det är avslaget ändå...Det kan ta ny fart efter några veckor, trots att man kanske bara haft bruna flytningar i några veckor. Tror att det är lite tidigt att mensen skulle komma tillbaka efter 7 veckor. Kroppen har nog inte riktigt återställt sig efter graviditeten. Men säker kan man förståss inte vara. Men som sag,t tror det är avslaget som spökar.
  • uddevallatjej1

Jag har en dotter på 5 veckor o tror att jag har fått tillbaka min mens är detta möjligt? Hade avslag i 3 v, efter d ingenting. Ammar inte!

• Höstbebis2010

Jag fick tillbaka mensen efter 6 veckor trots helamning. Så visst är det möjligt att den kommer tillbaka fort.

• uddevallatjej1

Ok skönt att höra! Var orolig att det var nåt fel!

Svar på tråden Mens vid helamning