• Humminggirl

Foglossning/sjukskrivning: barnet kvar hemma?

Jag är gravid med vårt andra barn och har fått ganska stora problem med foglossningssmärtor. Vi har en dotter på snart 2 år som jag varit hemma hittills. Jag har snålat med fp-dagarna men de var på upphällningen i höstas så jag var tvungen att anmäla mig arbetslös.

Än har det inte dykt upp så många jobb som jag kunnat söka eftersom jag är utbildad i den gröna branchen, men nu kommer det ju fler och fler ju längre våren går. Oftast är ju gröna jobb ganska fysiskt krävande och jag skulle inte orka med ett sådant nu när jag har ont. Däremot orkar jag med att vara hemma med dottern.

Om jag skulle bli sjukskriven - får jag ha dottern kvar hemma då för FK? Jag antar att det i så fall blir tal om dagis men det är åtminstone 4 månaders kö till en dagisplats och då har lill-pyret i magen redan kommit ut (beräknad till 13:e juni) och jag är föräldraledig igen... Dessutom skulle det vara bra mycket jobbigare att ta dottern till och från dagis när jag har ont än att vara hemma.

Ska jag försöka söka jobb i gröna branchen på "falska premisser" eftersom jag ändå inte kan jobba med sånt nu och jag har tänkt vara hemma så länge jag kan med ungarna? Ska jag söka andra sorters mer stillasittande jobb? (Vad nu det skulle kunna vara utan erfarenhet..?)

• Svar på tråden Foglossning/sjukskrivning: barnet kvar hemma?
  • Alexi

Men är du ens inskriven på AF? För att vara det måste du ju ha barnomsorgen ordnad. Är du inte inskriven på AF har du ingen SGI och då kan du inte bli sjukskriven...

• Humminggirl

Om jag (mot förmodan) skulle få ett jobb så får maken vara hemma. Han pluggar nu så i så fall skulle han få hoppa av studierna. 

• Alexi
    Humminggirl skrev 2011-02-28 19:15:05 följande:
    Om jag (mot förmodan) skulle få ett jobb så får maken vara hemma. Han pluggar nu så i så fall skulle han få hoppa av studierna. 
    Men är du inskriven på AF alltså och har uppgett maken som möjlig barnomsorg?
  • Humminggirl
    Alexi skrev 2011-02-28 20:26:43 följande:
    Men är du inskriven på AF alltså och har uppgett maken som möjlig barnomsorg?
    Rätt uppfattat.
Svar på tråden Foglossning/sjukskrivning: barnet kvar hemma?