• HelenaMaria

Tunn mellanvägg -risk vid vaginal förlossning?

Är gravid i v. 25 med mitt andra barn. Har efter första förlossningen fått problem som påminner om ett bakre framfall och ibland har jag svårt att få ut nr 2 om ni förstår vad jag menar. P.g.a. detta var jag hos läkaren i början av december men hon kunde inte se något framfall. Jag sa att jag ville ha ett snitt p.g.a. nuvarande problem men hon såg inga medicinska indikationer för ett snitt. Fick tel.nummer till Amanda-mottagning men jag bestämde mig sedan för att acceptera en vaginal förlossning och hoppas på det bästa..

Idag var jag hos BM och sa att jag inte går vidare med detta utan att jag kan tänka mig en vaginal förlossning. Råkade sedan läsa min journal på BM:s datorskärm att läkaren skrivit "mellanvägg mellan slida och rectum möjligen något tunn"..  Detta var inget läkaren sa till mig och jag vet att det kan vara det som orsakar mina framfallsliknande besvär.

Vad ska jag göra? Det finns dokumenterat att mellanväggen är tunn och troligtvis är det en komplikation av förra förlossningen. Tilläggas kan att sonen vägde över 4 kg och troligtvis blir denna samma eller ännu större, 15 % plus på UL i v. 23+4. Är det värt att jag kämpar för ett snitt i detta läge? Vad kan komplikationerna av en tunn mellanvägg bli efter en vaginal förlossning?

Hjälp!

• Svar på tråden Tunn mellanvägg -risk vid vaginal förlossning?
  • strålöga

Har själv tunn rektal och vaginalvägg. Detta efter en komplicerad förlossning med total sfinkterruptur mm,
    Jag har gjort en vaginalplastik op efter första förlossningen, fick avlastande stomi mm. Trots detta är väggen tunn och får ej genomgå ngn ny vaginal förlossning utan ks.
    Det värsta som kan hända är att det blir ett hål i rektal och vaginalväggen pga påfrestningen i samband med förlossningen. Det som hände för mig, helt krasst man skiter med fel hål.
    Jag håller fortfarande på att få hjälp behandling för mina skador. Det gick lätt att få ens skador men sen är det mer komplicerat att få hjälp efteråt med alla skador.

Det är inte värt att chansa med en vaginal förlossning utan jag skulle garanterat be om ks.
    Lycka till, kram!

• HelenaMaria
    strålöga skrev 2011-03-01 17:45:42 följande:
    Har själv tunn rektal och vaginalvägg. Detta efter en komplicerad förlossning med total sfinkterruptur mm,
    Jag har gjort en vaginalplastik op efter första förlossningen, fick avlastande stomi mm. Trots detta är väggen tunn och får ej genomgå ngn ny vaginal förlossning utan ks.
    Det värsta som kan hända är att det blir ett hål i rektal och vaginalväggen pga påfrestningen i samband med förlossningen. Det som hände för mig, helt krasst man skiter med fel hål.
    Jag håller fortfarande på att få hjälp behandling för mina skador. Det gick lätt att få ens skador men sen är det mer komplicerat att få hjälp efteråt med alla skador.

Det är inte värt att chansa med en vaginal förlossning utan jag skulle garanterat be om ks.
    Lycka till, kram!
    Tack för svaret! Jag fick ingen sfinkterruptur vid min förlossning men slidväggen tänjdes nog ut rejält då sonen stod med sitt huvud på samma ställe under en timme. Jag känner själv att slidväggen är slappare och hur slapp och uttänjd kommer den inte vara efter ännu en förlossning? Min fasa är att den spricker där den är som mest uttänjd..

Jag ska nog vända mig till Amandamottagningen ang. snitt. Tror du jag kan kräva att de mäter tjockleken på mellanväggen så att det finns dokumenterat?

Konstigt att de säger att snitt är dyrt men samtidigt så kostar ju alla underlivsrekonstruktioner säkerligen mer..
  • HelenaMaria

Förresten, vet du hur tunn väggen kan vara utan att det är någon risk att den spricker?

• strålöga
    HelenaMaria skrev 2011-03-01 18:28:43 följande:
    Förresten, vet du hur tunn väggen kan vara utan att det är någon risk att den spricker?
    Det kan jag tyvärr inte svara på. Ta upp det med din gynläkare för de har bättre koll på det än mig.

Jo ang reop pga skador blir då mer dyrare i längden än om det blivit snitt från första början. Jag är fortfarande inte färdigbehandlad efter snart 8 år.

Ang mäta skiljeväggen har jag inte varit med om men det ska väl inte vara ngn omöjlighet med ultraljudsapparater nuförtiden.
    Lycka till!
  • Tandis

Jag sprack mellan med första barnet, sfinkter grad fyra utan att muskeln sprack. Hade inte några problem förutom lite ömhet första veckorna - och mycket rädsla. Med tvåan som kom nio dagar efter utsatt tid sprack jag inte alls! Och hon kom snabbt. Jag hade netton varma handdukar och whatnot, men det tog bagarn timmeså inget hanns med. Jäkla iPad som inte kan stava.

• Tandis

Jag hade bett om alla åtgärde de kunde ge - alltså varma handdukar ... Osv. Och med ettangick det hål emellan. Födde då på KS och blev sydd av kirurg, kanske därför det gick så bra. Förstår din oro, själv var jag väldigt orolig i slutet av andra graviditeten. Men det gick super andra gången och någon sade att spelfilmen lär sig vad som kan hända och beter sig säreget( en gynekolog i sextioårsåldern som vi träffade på hundpromenader).

Svar på tråden Tunn mellanvägg -risk vid vaginal förlossning?