• Yosa

När kommer det ut mer klänningar i affärerna? långklänning till bröllop

Ska på böllop i slutet av april och ska ge mig ut och leta efter en lämpling klänning till detta. Jag har tittat runt lite men inte hittat något som fallerig i smaken ännu. Är det någon särskild månad som vårens kläder kommer ut eller är detta olika från butik till butik? Vill inte gärna köpa något halvdant för att sen hitta något bättre några veckor senare.

En andra fråga. I inbjudan till bröllopet står ingen klädkod alls så då undrar jag om det är långklänning som gäller eller kan man ha en knälång?

• Svar på tråden När kommer det ut mer klänningar i affärerna? långklänning till bröllop
  • La Lola

Du får nog ringa o fråga vad som är ok.

Det är helt värdelöst när det inte står nån klädkod....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • garib

Det brukar vara svårt att hitta fina klänningar och kjolar överhuvudtaget.

• mosterYster

När ingen klädkod anges är det hörtidsdräkt som gäller. Frack eller militär uniform med gradbeteckning för männen och långklänning med "liteupptill och mycket nertill" som gäller. Galautstyrsel alltså. Alternativt folkdräkt för bägge.

Eller... har inte de som skickade ut inbjudan någon vidare koll och har inte tänkt på klädkod, eller vill inte "tvinga" folk att klä sig på ett speciellt sätt. Lite feltänkt eftersom klädkoden är till för gästerna, så att ingen ska behöva känna sig för upp- eller nerklädd.

Ring och fråga om de menar högtidsdräkt eller "valfri klädsel"!

Svar på tråden När kommer det ut mer klänningar i affärerna? långklänning till bröllop