• Anna Paulita

Kampen om mössans vara eller inte vara!

När jag gick i högstadiet för ganska precis 20 år sedan pågick kampen om mössans vara eller inte vara i skolorna. Varje lektion skälldes det från lärare på eleverna om att fimpa mössorna, eller som på den tiden kepsarna.

Men i vilket fall…kan ni tänka er att den diskussionen än i dag pågår i skolorna? Iallafall i den skolan jag arbetar i. Keps och mössdiskussionen har vi vart eviga dag i personalrummet och skolans anställda har två läger, de som tycker att vi ska släppa mössorna fria och de som tycker vi ska vara mer noga med förbudet till 100% och inte som i dag där vi ”ja sägare” inte bryr oss.

Mina argument att låta mössorna vara på är enkla, ORKA bry sig. Det finns 100 andra fighter som är viktigare än om eleverna ska få ha mössa eller keps på sig eller ej. Och all tid och energi det tar för lärarna att ha dessa diskussioner vart eviga lektion. Och  det verkar ju inte gå hem ändå? Ungarna bryr sig inte. Så ge er, släng in handuken!

Argumenten jag hör är att man ska inte ha ytterkläder inomhus och att det är ohygieniskt i tex matsalen att ha huvudbonad, men då är ju tröjor, sjalar, byxor och kjolar också det. (speciellt under de årstider man inte har ytterkläder och är det egentligen inte bättre att ha huvudbonad på sig i matsalen speciellt då den hindrar håravfall i egen och andras mat)  Ska vi iklä oss skyddsdräkt för att få äta i matsalen? En annan lärare hävdade att om man tummar på "mössregeln" så måste man tumma på andra regler och i slutändan har eleverna makten. Och varför måste man det? Det handlar ju inte om att låta eleverna styra skolan utan bara inse att det är dags att ge upp mössfighten.

Jag undrar hur mycket tid som har gått åt från undervisning de 20 senaste åren, om man lägger ihop all tid gällande tjat om mössor, i hela Sverige. Tid som kunde spenderas bättre!

Vad tycker du?

• Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!
  • JAG är BÄST
    Laura03 skrev 2011-03-04 08:05:36 följande:
    Kommer en muslimsk elev med slöja, dock ej något som täcker ansiktet eller ögonen. Tvingar ni av henne den också då? Huvudbonad som huvudbonad!
    Känner ingen som är född på 70-80 talet som har kepsen fastklistrad på huvudet idag. Man har den för att man inte hinner fixa håret. Precis som tonårskillarna har dem idag. Tror inte de kommer sitta på kontoret med keps.
    Rätta mig om jag har fel här. Men tillhör inte "slöjan" till deras religion?
    Inte fan tillhör en stickad mössa el keps till en religion
  • Pallas
    JAG är BÄST skrev 2011-03-05 18:36:30 följande:
    Rätta mig om jag har fel här. Men tillhör inte "slöjan" till deras religion?
    Inte fan tillhör en stickad mössa el keps till en religion
    Tja, det beror väl på hur man uttrycker "förbudet". Många försker hävda att "man har inte huvudbonad på sig inomhus", och då har man givetvis även klumpat in religiösa huvudbonader även om det inte var tanken. Det är sådana argument som gör att det här fortfarande är en diskussion öht.
  • Laura03

Fast religion eller tonåring. Jag tycker det är diskriminering av en viss sort människor båda två. För det är ju människor som är emot att de klär sig på ett visst sätt. En vuxen auktoritär försöker styra hur en underordnad ska va klädd. Här en lärare gentemot ett barn. Om barnens föräldrar tycker det är OK med mössa/keps så är det ju inte lärarens sak att lägga sig i det. Det är en kort period på ca 4-6 år av barnets liv. Mellan ca 13-19 års åldern kepsen brukar sitta på. Vad är det på ett liv

• MintMint
    Laura03 skrev 2011-03-06 12:06:40 följande:
    Fast religion eller tonåring. Jag tycker det är diskriminering av en viss sort människor båda två. För det är ju människor som är emot att de klär sig på ett visst sätt. En vuxen auktoritär försöker styra hur en underordnad ska va klädd. Här en lärare gentemot ett barn. Om barnens föräldrar tycker det är OK med mössa/keps så är det ju inte lärarens sak att lägga sig i det. Det är en kort period på ca 4-6 år av barnets liv. Mellan ca 13-19 års åldern kepsen brukar sitta på. Vad är det på ett liv

Vänta nu lite..."Om barnens föräldrar tycker att det är okej...så ska lärare inte lägga sig i"? Om vi lärare skulle följa föräldrars åsikter om saker och ting, då skulle vi nog kunna lägga ner skolan överhuvudtaget. Jag har elever, vars föräldrar inte alls tycker att det gör någonting att deras barn sitter med mobiltelefoner på lektionstid (en del föräldrar ringer t.o.m till sina barn under lektionstid!). Ska vi tillåta mobilerna då också? Jag har elever, vars föräldrar har åsikter om vad som bör ingå och vad som inte bör ingå i skolans olika ämnen. Ska vi låta föräldrar styra det också? Eller föräldrar som inte tycker att det är någon "big deal" att elever upprepade gånger kommer för sent ill lektionerna, är det också bara att rätta sig efter det som lärare då?

Att be eleverna plocka av sig mössor och kepsar under lektionstid är inte i närheten av att handla om diskriminering, så det är nog ett ord som du behöver läsa på lite bättre.

• Laura03

Ursäkta mig att jag råkade trampa dig på tårna. En mobiltelefon stör undervisningen men en mössa/keps. Ge dig! Man ska respektera tider, timplanen, ja ibland Är undervisningen lite tunn, förstår om en del klagar. Men en mössa. Tänk om eleverna kräver att lärarna endast får undervisa i underkläder. Skulle du göra det då för att de ska bli nöjda? Ja nu tog jag i från tårna med. Min man har varit kepsbärare men när han jobbat på kontor och representerar så självfallet är kepsen inte varken på huvudet eller med över huvud taget. Tonåringar med keps/mössa är precis som en punkare. En stil som tyvärr äldre har svårt att acceptera. Å ja jag lägger mig i mina barns undervisning när det visar sig att de inte får den kunskap och hjälp de har rätt till. Annars är det upp till läraren att undervisa mins barn i de ämnen de är behöriga i.

• faffner
    JAG är BÄST skrev 2011-03-02 22:33:17 följande:
    Säg mig när såg en dam ovårdad och respektlös ut med sin hatt???
    För det gör ungodmar idag med sina hängande brallor,,flottiga hår,, snea kepor mm.

Då ska dom banne mig inte gnälla att dom är arbetslösa..Å med deras attityd 2jag bryr mig inte",,VEM vill hjälpa en sån ungdom från arbestlösheten???

INGEN abrebsgivare,, å finns sånna arbetgivare så är dom MYCKET FÅ här i landet.
    Det är på grund av människor med en sådan syn på ungdomar och sina medmänniskor som ungdomar blir bortpriotiterade i arbetslivet. Ungdomar beter sig i regel inte så trots att fördomen verkar leva kvar, och det är på grund av fördomar som ungdomar går arbetslösa, inte på grund av deras egen attityd. Jag tycker att du verkar ha en inskränkt syn på unga människor och hur vi beter oss.
  • BymBym

Jag tycker lite synd om våra ungdomar. Stör de så får de skäll, helt ok. Stör de INTE men har mössa, så får de skäll. Hänger de på stan, så får de höra att de inte gör något. Badar de i tex simhall så är de för de mesta höra att de är för vilda. Är de ute och åker moppe för sent så får de återigen skäll och t o m när de sover och inte stör någon så får de skäll för att de sover för länge....
    Inte underligt att de skiter i allt

• MintMint
    Laura03 skrev 2011-03-06 23:17:38 följande:
    Ursäkta mig att jag råkade trampa dig på tårna. En mobiltelefon stör undervisningen men en mössa/keps. Ge dig! Man ska respektera tider, timplanen, ja ibland Är undervisningen lite tunn, förstår om en del klagar. Men en mössa. Tänk om eleverna kräver att lärarna endast får undervisa i underkläder. Skulle du göra det då för att de ska bli nöjda? Ja nu tog jag i från tårna med. Min man har varit kepsbärare men när han jobbat på kontor och representerar så självfallet är kepsen inte varken på huvudet eller med över huvud taget. Tonåringar med keps/mössa är precis som en punkare. En stil som tyvärr äldre har svårt att acceptera. Å ja jag lägger mig i mina barns undervisning när det visar sig att de inte får den kunskap och hjälp de har rätt till. Annars är det upp till läraren att undervisa mins barn i de ämnen de är behöriga i.
    Nej, du har definitivt inte trampat mig på tårna. Jag syftade på din åsikt om att det är föräldrarnas åsikt som ska gälla och inte skolans. Och varför ska det bara gälla keps? Vad är kriterierna för var gränsen ska gå?

På många skolor har man dessutom satt upp trivselregler, som både elever och föräldrar fått ta del av. Det kan handla om att man helt enkelt inte bär ytterkläder inomhus. Många skolor har t.o.m skoförbud inomhus. Ska man tillåta skor ändå, bara för att inte kränka eleverna om de råkar vilja ha sina skor på sig...?

Ärligt talat, jag förstår inte problemet. Jag låter inte mina elever ha mössa/keps på sig på mina lektioner. PUNKT! Och jag kommer inte att ändra på det heller. Och eleverna klagar inte på det heller, utan det är självklart för de att ta av sig mössorna. Jag tror inte att mina elever på något vis är annorlunda än andra elever. Och de ser inte heller mig som någon "äldre person som inte kan acceptera stilen", för det är jag definitivt inte.

Hela den här diskussionen är ju bara urfånig helt enkelt. Att påstå att man diskriminerar och kränker eleverna pga man ber de ta av en keps inomhus är ju hur löjligt som helst. Sen får både du och alla andra ha åsikter om mössans varande eller icke varande i skolan, men att det skulle handla om kränkning eller diskriminering håller jag absolut inte med om.
  • Laura03

Grattis att du har principer och regler i er skolan som både lärare och elever varit med om att komma fram till för det hoppas jag att er värdegrund tillkommit på ett möte mellan lärare och elever. Det är viktigt för demokratin i skolan och att barnen lär sig att samma regler i skolan som i övrig samhället. Klädkod, ja visst. Dit hör ju av med mössan.

• Mellanmjölkens land

Jag förstår faktiskt inte problemet med mössor/kepsar på lektionerna. Undantaget jag kan komma på är om nån kommer på den briljanta idén att ha på sig den om man badar med skolan.

När jag gick på gymnasiet nöjde vi oss inte med mössor, vi hade jackor på oss på lektionerna. Iofs så tror jag att lärarna ansåg att vi hade en ganska bra ursäkt: Det var kallt i klassrummen under vintern i 1an. Misstänker att det var mer än en lärare som gärna satt på sig nått varmare... Själva funderade vi allvarligt på om det gick att ha på oss vantar Året därpå hade de skruvat upp värmen lite men eftersom vi hade skåpen i ett hus och många lektioner i andra hus så var det fortfarande många som hade jackor.

• mamma till 2 frön
    Skrattande
    MintMint skrev 2011-03-06 21:12:14 följande:

Vänta nu lite..."Om barnens föräldrar tycker att det är okej...så ska lärare inte lägga sig i"? Om vi lärare skulle följa föräldrars åsikter om saker och ting, då skulle vi nog kunna lägga ner skolan överhuvudtaget. Jag har elever, vars föräldrar inte alls tycker att det gör någonting att deras barn sitter med mobiltelefoner på lektionstid (en del föräldrar ringer t.o.m till sina barn under lektionstid!). Ska vi tillåta mobilerna då också? Jag har elever, vars föräldrar har åsikter om vad som bör ingå och vad som inte bör ingå i skolans olika ämnen. Ska vi låta föräldrar styra det också? Eller föräldrar som inte tycker att det är någon "big deal" att elever upprepade gånger kommer för sent ill lektionerna, är det också bara att rätta sig efter det som lärare då?

Att be eleverna plocka av sig mössor och kepsar under lektionstid är inte i närheten av att handla om diskriminering, så det är nog ett ord som du behöver läsa på lite bättre.

Skrattande Ja, kan bara instämma!
  • mamma till 2 frön
    MintMint skrev 2011-03-07 19:51:11 följande:
    Nej, du har definitivt inte trampat mig på tårna. Jag syftade på din åsikt om att det är föräldrarnas åsikt som ska gälla och inte skolans. Och varför ska det bara gälla keps? Vad är kriterierna för var gränsen ska gå?

På många skolor har man dessutom satt upp trivselregler, som både elever och föräldrar fått ta del av. Det kan handla om att man helt enkelt inte bär ytterkläder inomhus. Många skolor har t.o.m skoförbud inomhus. Ska man tillåta skor ändå, bara för att inte kränka eleverna om de råkar vilja ha sina skor på sig...?

Ärligt talat, jag förstår inte problemet. Jag låter inte mina elever ha mössa/keps på sig på mina lektioner. PUNKT! Och jag kommer inte att ändra på det heller. Och eleverna klagar inte på det heller, utan det är självklart för de att ta av sig mössorna. Jag tror inte att mina elever på något vis är annorlunda än andra elever. Och de ser inte heller mig som någon "äldre person som inte kan acceptera stilen", för det är jag definitivt inte.

Hela den här diskussionen är ju bara urfånig helt enkelt. Att påstå att man diskriminerar och kränker eleverna pga man ber de ta av en keps inomhus är ju hur löjligt som helst. Sen får både du och alla andra ha åsikter om mössans varande eller icke varande i skolan, men att det skulle handla om kränkning eller diskriminering håller jag absolut inte med om.
    Skrattande Upprepar mig.

Laura 03 även min skola har en gemensam regel genomförd i demokratiska anda om att inga ytterplagg så som jackor, kepsar, mössor eller liknande är på inomhus och utan att det ifrågasattes av varken lärare, föräldrar eller främst eleverSolig.
  • Livisu
    BymBym skrev 2011-03-07 10:40:18 följande:
    Jag tycker lite synd om våra ungdomar. Stör de så får de skäll, helt ok. Stör de INTE men har mössa, så får de skäll. Hänger de på stan, så får de höra att de inte gör något. Badar de i tex simhall så är de för de mesta höra att de är för vilda. Är de ute och åker moppe för sent så får de återigen skäll och t o m när de sover och inte stör någon så får de skäll för att de sover för länge....
    Inte underligt att de skiter i allt
    Men att bli vuxen handlar om att känna till balansen mellan att störa och inte störa.
    Att ta av sig mössan handlar om respekt och hyfs.
    Det är en artighetsgest vi har i vårt land. Det är inte rätt att undanhålla den kunskapen från våra barn.
  • Laura03

Men om debatten fortfarande finns så finns det ju uppenbarligen skolor som inte har med detta i sina trivselregler för att man inte kommit överens och att det fortfarande finns lärare som tycker de har mer rätt än eleverna. Att ha en bra värdegrund och trivselregler i skolan, på arbetsplatser mm är bra och ska respekteras.

Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!