• Anonym (nojjig)

När slutar man blöda efter medicinsk abort?

Jag gjorde en medicinsk abort för 4 veckor sen, var då i v6 (ca).

Först tyckte jag att det var så smidigt, det gjorde knappt ont och var snabbt över.

Två veckor efter aborten slutade jag nästan att blöda helt. Men nån vecka senare började jag få störtblöningar nån gång varje/ vartannat dygn. Det forsar blod i nån minut, sen är det över.

Jag börjar bli riktigt orolig och har bestämt mig för att kontakta kliniken imorgon på deras minimala telefontid.

Men tills dess undrar jag: är det nån som upplevt samma? Har ni då behövt göra en skrapning, eller var allt som det skulle ändå?

Jag vill bara att det här ska vara över nu!

• Svar på tråden När slutar man blöda efter medicinsk abort?
  • Anonym

här är en till som gjorde en medicinsk i v 6-7 någongång..
    blödde som en vanlig mens i nästan 3 veckor, sen då man trodde det hade slutat började det om igen, satte in en p-ring 4 dagar efter aborten och förra veckan då den suttit i tre veckor skulle den ju ut.. det tog 4 dagar innan jag märkte något och nu blöder jag ist som en slaktad gris???
    har så gjort i 4 dagar, men som TS skriver, inte hela tiden, det kommer i duster och då MYCKET...
    det tär så fruktansvärt på humör, psyket och livet i allmänt att bara blöda, blöda och blöda och vad som känns helt i onödan..:(

är detta normalt???  

• Anonym (nojjig)

Danielina:

Fick du göra en skrapning då?
    Hur ont gör det egentligen?

Jag har bedövats i livmodertappen förut och tyckte att det gjorde vansinnigt ont...
    Är livrädd för att det ska vara samma typ av ingrepp.
    (Då kollade jag cellförändingar högt upp i tappen)

Men jag har tid bokad imorgon, jag får väl ge mig till tåls...

• Danielina

Jag fick göra en skrapning då blir man sövd, om man inte är allergisk mot narkos eller vill göra det i lokalbedövning av andra skäl. Tror jag fick cytotec igen för att mjuka upp livmodertappen innan ingreppet, det brukar man få om man inte fött barn innan, men inget annat och inget som gjorde ont. Så det  är inte samma typ av ingrepp. Jag sov och när jag vaknade hade jag ont i magen, som rejäl mensvärk men fick med mig värktabletter hem, tog Citodon direkt efter och samma kväll, dagen efter tog jag en Ipren och två Alvedon och efter det kände jag inte mer. Sedan avtog blödningen och försvann efter några dagar.

Alltså man känner ju att det gjorts ett ingrepp men jag tycker inte det var någon fara, gjorde mindre ont än den medicinska aborten. Alla är ju olika, men jag har inte heller haft någon patient  när jag jobbat som kommit tillbaka och haft superont liksom. Så tror inte alls att du behöver vara orolig!

Jag har tagit ett vanligt cellprov och det tycker jag var obehagligare!

Hoppas det går bra imorgon och att det är i sin ordning! 

• Anonym (nojjig)

Jaha, var ju på återkoll igår och det visade att jag hade "mycket rester kvar". Såklart.

Sen gick det snabbt, på eftermiddagen ringde de från sjukhuset och imorse skulle jag infinna mig på dagvården för kirurgisk abort.
    Fick vänta till nästan klockan ett innan det blev min tur. Men sen gick det ju väldigt smidigt och smärtfritt!
    Hade inte ont nånstans när jag vaknade, och blöder redan nu mindre än jag gjorde innan ingreppet.

Nu hoppas jag att det är över!

Tack för era åsikter och tankar!

Glad

• Danielina

Otur att det var rester men skönt att den kirurgiska aborten gick bra och att du inte fick ont! Se till att äta mat med mycket järn i nu, du har ju blött en del så kan säkert behövas lite tillskott! 

Ta hand om dig!

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-03-03 21:52:21 följande:
    Floden:

Jag ska göra en på Måndag :( Andra tabletten på Onsdag
    Min fråga är: Vi ska till Fjällen på Torsdagen (dagen efter...) Tror du de kommer funka för mej? Sköterskan sa att de var OK.. Men du som upplevt de, tror du ja kommer blöda så mkt så jag blir liggandes Hela tiden?? Ell blir de bättre efter ett dygn??
    om du har tur, men du kommer nog vara riktigt trött.
  • Lbem

Jag gjorde medicinsk abort i v.6 också, efter det blödde jag
    i ca 3 veckor. Hade ett uppehåll på några dagar sedan fick
    jag min mens.

Andra gången jag gjorde medicinsk abort i v.8 så kom inte
    allt ut så det slutade med skrapning, som jag inte rekommenderar
    någon ifall personen ifråga absolut inte måste.
    Innan skrapning kom på tal så blödde jag i knappt 1 vecka och
    då bara lite lite varje dag å sedan fick jag smärta som hård
    mensvärk konstant och upptäckte då att allt inte stod rätt till.

För min egen del är medicinsk abort busenkelt att gå igenom
    (självklart bortsett från känslorna..) i jämförelse med skrapning;
    så hoppas att din abort lyckats. Annars ring och säg att du vill
    komma på en tidigare återkontroll är mitt tips!

• Anonym

ni verkar ha bra vård där ni bor. Jag har i princip JAGAT tider, hjälp och läkare här...
    Måndag: MVC, otrevlig BM som säger att efter abort blöder man, punkt slut.. har jag frågor kan jag ringa 1177, hon kan iaf inte göra något.
    Måndag Eftermiddag: Ringer 1177, jättetrevlig sköterska som blir orolig, kontaktar GYN-jouren och en läkare där som säger att jag inte behöver komma samma kväll, men att dagen efter ska jag ringa direkt då gyn-teletiden öppnar och få en tid sdamma dag (akuttid).
    Tisdag morgon: Ringer Gyn som öppnar 06.00, dom ringer upp 08.00, otrevlig sköterska som igen idiotförklarar mig och jag behöver då verkligen inte komma dit, men om jag nu MÅSTE trilskas så kan ja komma på torsdag em.. suckar å stönar ungefär :(
    Tisdagkväll: TOKBLÖDER och klumpar kommer ut... blir riktigt orolig, men klockan var hemskt mycket och jag var trött, somnade... blödde dock mindre under natten.
    Onsdag (idag): Ringer återigen gyn 06.00 och en trevlig sköterska ringer upp ca 08.00, hon förstår att jag är orolig, att jag vill komma men kan inte ge mig någon tid, isf får ja vänta till efter 17.00 då gyn har stängt och då åka till akuten..

helt otroligt egentligen tycker jag, är man så förbannat lågprioriterad????
    Hoppas att allt är lugnt och att jag bara är ett ovanligt fall som blöder i 5 veckor efter den medicinska aborten, MEN skulle något där inne vara kvar, då vet jag inte vad jag gör! 
    Är både jäkligt rädd & ledsen nu + ganska slut i kroppen då det tar på krafterna att blöda så mycket så länge :( 

• Danielina

Anonym: Det är förjävligt att man ska behöva bli illa bemött när man genomgår något så jobbigt! Det är ju inte så att någon vill göra abort! Jag har jobbar mycket med gynpatienter, som uska, och de berättar ofta om hur illa bemötta de blivit på gynakuten, har varit arg så många gånger och alltid sagt åt dem att anmäla. Har själv genomgått en abort och två missfall då jag varit tvungen att uppsöka det sjukhus jag jobbat på, har alltid fått en tid men har blivit dåligt behandlad av flera läkare, som jag sedan varit tvungen att möta i jobbet. Nu har jag dock begärt ut journalkopior och skickat in klagomål till socialstyrelsen, hoppas de följer upp det så att de skärper till sin attityd. 

Kvinnor är alltid lågprioriterade i vården tyvärr, alldeles för ofta anses det att man överdriver, oroar sig för mycket eller att det "inte är så farligt". Hoppas att det inte är något kvar, men om det är det så ordnar det sig ska du se. Ta med dig någon till akuten om du kan, så du får lite stöd. 

• Anonym
    Danielina skrev 2011-03-09 18:57:20 följande:
    Anonym: Det är förjävligt att man ska behöva bli illa bemött när man genomgår något så jobbigt! Det är ju inte så att någon vill göra abort! Jag har jobbar mycket med gynpatienter, som uska, och de berättar ofta om hur illa bemötta de blivit på gynakuten, har varit arg så många gånger och alltid sagt åt dem att anmäla. Har själv genomgått en abort och två missfall då jag varit tvungen att uppsöka det sjukhus jag jobbat på, har alltid fått en tid men har blivit dåligt behandlad av flera läkare, som jag sedan varit tvungen att möta i jobbet. Nu har jag dock begärt ut journalkopior och skickat in klagomål till socialstyrelsen, hoppas de följer upp det så att de skärper till sin attityd. 

Kvinnor är alltid lågprioriterade i vården tyvärr, alldeles för ofta anses det att man överdriver, oroar sig för mycket eller att det "inte är så farligt". Hoppas att det inte är något kvar, men om det är det så ordnar det sig ska du se. Ta med dig någon till akuten om du kan, så du får lite stöd. 
    tack för ditt svar...
    åkte in till akuten runt 18.00 idag... fick träffa en trevlig manlig läkare ganska snabbt som undersökte mig.. innan han gjorde det SA han att det verkade konstigt att jag blödde än och såpass mycket...
    iaf så hade jag ju rätt!!! Det är "saker" kvar där inne ju som inte kommit ut!!! Även fast jag både svalde abortpiller och fick dom upp-stoppade i underlivet..
    Nu ska jag få äta tabletter i tre dagar, förhoppningsvis kommer resten ut då, återkoll på måndag och är det inte ute då blir det skrapning... i 90% av fallen räcker det med dessa tabletter.
    Men blir så arg och besviken nu, känns som jag har blötid helt i onödan och hade jag bara blivit tagen på allvar från början hade detta vart ur värden nu..
    :( 
  • Danielina
    Anonym skrev 2011-03-09 21:31:00 följande:
    tack för ditt svar...
    åkte in till akuten runt 18.00 idag... fick träffa en trevlig manlig läkare ganska snabbt som undersökte mig.. innan han gjorde det SA han att det verkade konstigt att jag blödde än och såpass mycket...
    iaf så hade jag ju rätt!!! Det är "saker" kvar där inne ju som inte kommit ut!!! Även fast jag både svalde abortpiller och fick dom upp-stoppade i underlivet..
    Nu ska jag få äta tabletter i tre dagar, förhoppningsvis kommer resten ut då, återkoll på måndag och är det inte ute då blir det skrapning... i 90% av fallen räcker det med dessa tabletter.
    Men blir så arg och besviken nu, känns som jag har blötid helt i onödan och hade jag bara blivit tagen på allvar från början hade detta vart ur värden nu..
    :( 
    Hemskt att du inte blivit tagen på allvar! Man kan ju faktiskt i värsta fall få infektion om man blöder för länge så det är deras skyldighet att kolla upp det! Tycker du ska skicka in klagomål på hur du blivit behandlad! Hoppas det går bra nu!
  • Anonym (....)

Daniella:ja ska göra medcinsk abort på måndag och ha många tankar,nu döda ja barnet,ja se till att barnets hjärta sluta slå,bara detta bli ja knäpp på,du som jobba på gyn ha du råd att ge mig så ja förstå att jag gör ett rätt beslut..
    Tack.

• Danielina
    Anonym (....) skrev 2011-03-11 15:09:46 följande:
    Daniella:ja ska göra medcinsk abort på måndag och ha många tankar,nu döda ja barnet,ja se till att barnets hjärta sluta slå,bara detta bli ja knäpp på,du som jobba på gyn ha du råd att ge mig så ja förstå att jag gör ett rätt beslut..
    Tack.
    Jag kan inte säga vad som är rätt och fel för dig, för det vet du bara själv innerst inne. Antagligen så har du starka orsaker till att göra aborten, annars skulle du inte ha gjort det valet när det samtidigt känns så jobbigt. Jag tror att du ska tänka på de skäl du har till att göra aborten, fokusera på dem och känn efter innerst inne hur det känns. 

Om du känner dig väldigt osäker så gör det inte, jag vet att det inte är det du vill höra, men det är verkligen det bästa råd jag kan ge dig, tänk efter ordentligt. Gör det inte om du inte har tänkt igenom det ordentligt, eller för någon annans skull, för det är du som kommer få ta konsekvenserna om du ångrar dig. 

En abort är en tung sak för de flesta, men vissa känner faktiskt en lättnad efteråt också, så det behöver inte bli så, men var beredd på att du kanske mår dåligt psykiskt efteråt. Kroppen tror ju att du har fått ett missfall så man blir oftast väldigt ledsen, kanske får du en känsla av tomhet. Då är det viktigt att du pratar med någon, att du tar hand om dig själv och ser till att du har bra stöd hos andra. 

Jag har ju själv gjort en abort innan jag fick mina missfall och jag ångrade den väldigt mycket från början och särskilt när jag fick missfall när vi ville försöka skaffa barn. Nu på senare tid har jag accepterat mitt beslut och faktiskt insett att det var det bästa för mig och min pojkvän då. För om jag hade valt annorlunda skulle mitt liv inte se ut som det gör nu, min pojkvän var inte redo att bli pappa så vem vet om vi ens skulle vara tillsammans. Hade jag valt annorlunda hade jag inte heller kunnat känna en sann glädje åt den graviditeten och jag hade inte haft samma livserfarenhet som jag har nu, jag hade inte kunnat ge mitt barn allt det jag kan nu. Jag hade blivit en otålig, omogen mamma och kanske ensamstående eller så skulle mitt barn ha en pappa som bara längtade bort. Vi hade antagligen fått gå på bidrag och bo i ett område vi inte vill bo i. Nu har vi däremot en stabil situation, vi har mognat och vi vill verkligen. Nu är det rätt för ett barn att födas, det var det inte då, hur jobbigt det än var för mig som sagt att jag aldrig skulle göra abort att ta det beslutet och gå igenom det så gjorde jag det rätta. 

Nästan alla kvinnor har någon gång gjort en abort, det brukade jag säga till mina patienter, så prata om det, sök stöd hos din mamma, syster, moster, kollega, vän. Prata med dem nu innan, dela dina tankar, se vad de säger. Du behöver inte gå igenom det ensam, det finns fler med den erfarenheten!

Återigen, är du väldigt osäker så gör det inte förrän du känner dig säker. Vet du att det är det rätta så vet du det innerst inne och de där tankarna du har är helt naturliga att ha innan, för kvinnan är ju trots allt gjord för att föda barn så det är inte konstigt om kroppen och psyket skriker när man ska ta bort det. Jag tror de flesta tänker de där hemska tankarna innan och undrar vad de håller på med, det viktiga är att du pratar om det så du inte lägger en massa skuld på dig själv sedan. Om du inte har någon vän eller familj att prata med så be om ett kuratorssamtal innan aborten!

Ta hand om dig!  
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-03-10 14:30:03 följande:
    Hemskt att du inte blivit tagen på allvar! Man kan ju faktiskt i värsta fall få infektion om man blöder för länge så det är deras skyldighet att kolla upp det! Tycker du ska skicka in klagomål på hur du blivit behandlad! Hoppas det går bra nu!
    tänkte bara tala om hur allt gick:
    Fick åka till akuten, träffar en kanonläkare som direkt säger att något är fel.
    Undersöker mig och konstaterar att det finns rester kvar! VAFAAAAAAAN!!!
    Blir så arg och ledsen att jag inte blev tagen på allvar från början och fick en tid, då hade detta vart ur världen för länge sedan :(
    Vad som händer nu är att jag äter några tabletter som ska göra så livmodern drar ihop sig, man kan få dessa tabletter efter en förlossning tex då man inte slutar blöda ist, dom har alltså även den verkan att man ska sluta blöda, skiten ska ut å allt blir bra med andra ord.
    Jag har vansinnigt ont av dessa då somsagt livmodern arbetar för fullt, men OJ vad jag har blödigt klumpar och sen bara TVÄRSLUTAR allt!
    han sa att jag ska tillbaka på koll på måndag, är inte allt ute då blir det skrapning.
    Hoppas då allas skull att det är ute annars kommer jag nog bli ännu argare än jag redan är på alla "idioter" som inte tagit mig på allvar! :(
    Behövde bara avreagera mig lite samt ge er en update...  
  • Danielina
    Anonym skrev 2011-03-11 19:40:19 följande:
    tänkte bara tala om hur allt gick:
    Fick åka till akuten, träffar en kanonläkare som direkt säger att något är fel.
    Undersöker mig och konstaterar att det finns rester kvar! VAFAAAAAAAN!!!
    Blir så arg och ledsen att jag inte blev tagen på allvar från början och fick en tid, då hade detta vart ur världen för länge sedan :(
    Vad som händer nu är att jag äter några tabletter som ska göra så livmodern drar ihop sig, man kan få dessa tabletter efter en förlossning tex då man inte slutar blöda ist, dom har alltså även den verkan att man ska sluta blöda, skiten ska ut å allt blir bra med andra ord.
    Jag har vansinnigt ont av dessa då somsagt livmodern arbetar för fullt, men OJ vad jag har blödigt klumpar och sen bara TVÄRSLUTAR allt!
    han sa att jag ska tillbaka på koll på måndag, är inte allt ute då blir det skrapning.
    Hoppas då allas skull att det är ute annars kommer jag nog bli ännu argare än jag redan är på alla "idioter" som inte tagit mig på allvar! :(
    Behövde bara avreagera mig lite samt ge er en update...  
    Då kanske allt är ute, eftersom det slutat? Jag fick också sådana där tabletter men det hände ingenting för mig, fick inte ont, kände inte att livmodern arbetade och blödningen ökade och på nästa kontroll hade jag kvar rester och fick skrapas. Så det verkar ju som att det har fungerat för dig iaf eftersom du kände att de hade effekt liksom, hoppas det. När jag hade missfall i somras så slutade blödningarna också bara helt plötsligt och på kontrollen så var allt ute, så det kanske är ett gott tecken på att resterna är borta?
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-03-12 11:54:03 följande:
    Då kanske allt är ute, eftersom det slutat? Jag fick också sådana där tabletter men det hände ingenting för mig, fick inte ont, kände inte att livmodern arbetade och blödningen ökade och på nästa kontroll hade jag kvar rester och fick skrapas. Så det verkar ju som att det har fungerat för dig iaf eftersom du kände att de hade effekt liksom, hoppas det. När jag hade missfall i somras så slutade blödningarna också bara helt plötsligt och på kontrollen så var allt ute, så det kanske är ett gott tecken på att resterna är borta?
    okej.... jo, jag HOPPAS det är ute, tycker att det borde vara det efterssom det tvärslutade..
    han mätte den största klumpen till 9mm så det var inte enorma grejer där inne heller och av allt som kom ut tycker jag en hel drös var såpass stora...:(
    hoppas hoppas jag slipper :( 
  • ronna

Jag gjorde en medicinisk abort igår, och då blödde jag och det kom massa klumpar. Nu idag har jag inte blött någonting i stort sett, vet inte om jag ska vara orolig eller om det är för att allt har redan åkt ut

Svar på tråden När slutar man blöda efter medicinsk abort?