• Anonym

När slutar man blöda efter medicinsk abort?

Anonym (orolig) skrev 2011-03-03 21:52:21 följande:
    Floden:

Jag ska göra en på Måndag :( Andra tabletten på Onsdag
    Min fråga är: Vi ska till Fjällen på Torsdagen (dagen efter...) Tror du de kommer funka för mej? Sköterskan sa att de var OK.. Men du som upplevt de, tror du ja kommer blöda så mkt så jag blir liggandes Hela tiden?? Ell blir de bättre efter ett dygn??
    jag hade inte vågat göra det... för jag blöde väldigt mycket så jag skulle aldrig vilja sitta i en bil många timmar efter aborten.. men det som gör att jag vill avråda dig starkt från det är att (det som hände mig) var att jag hade rester från aborten och två dagar efter aborten fick jag enormt ont i magen (nu snackar jag inte lite ont, utan jag kunde inte röra mig) så det blev direkt in till sjukhuset där jag lades in för skrapning osv.. så jag hade inte valt att åka till fjällen pgr om det skulle bli komplikationer vill jag kunna åka till ett sjukhus nära som man känner igen..
  • Anonym

här är en till som gjorde en medicinsk i v 6-7 någongång..
    blödde som en vanlig mens i nästan 3 veckor, sen då man trodde det hade slutat började det om igen, satte in en p-ring 4 dagar efter aborten och förra veckan då den suttit i tre veckor skulle den ju ut.. det tog 4 dagar innan jag märkte något och nu blöder jag ist som en slaktad gris???
    har så gjort i 4 dagar, men som TS skriver, inte hela tiden, det kommer i duster och då MYCKET...
    det tär så fruktansvärt på humör, psyket och livet i allmänt att bara blöda, blöda och blöda och vad som känns helt i onödan..:(

är detta normalt???  

• Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-03-03 21:52:21 följande:
    Floden:

Jag ska göra en på Måndag :( Andra tabletten på Onsdag
    Min fråga är: Vi ska till Fjällen på Torsdagen (dagen efter...) Tror du de kommer funka för mej? Sköterskan sa att de var OK.. Men du som upplevt de, tror du ja kommer blöda så mkt så jag blir liggandes Hela tiden?? Ell blir de bättre efter ett dygn??
    om du har tur, men du kommer nog vara riktigt trött.
  • Anonym

ni verkar ha bra vård där ni bor. Jag har i princip JAGAT tider, hjälp och läkare här...
    Måndag: MVC, otrevlig BM som säger att efter abort blöder man, punkt slut.. har jag frågor kan jag ringa 1177, hon kan iaf inte göra något.
    Måndag Eftermiddag: Ringer 1177, jättetrevlig sköterska som blir orolig, kontaktar GYN-jouren och en läkare där som säger att jag inte behöver komma samma kväll, men att dagen efter ska jag ringa direkt då gyn-teletiden öppnar och få en tid sdamma dag (akuttid).
    Tisdag morgon: Ringer Gyn som öppnar 06.00, dom ringer upp 08.00, otrevlig sköterska som igen idiotförklarar mig och jag behöver då verkligen inte komma dit, men om jag nu MÅSTE trilskas så kan ja komma på torsdag em.. suckar å stönar ungefär :(
    Tisdagkväll: TOKBLÖDER och klumpar kommer ut... blir riktigt orolig, men klockan var hemskt mycket och jag var trött, somnade... blödde dock mindre under natten.
    Onsdag (idag): Ringer återigen gyn 06.00 och en trevlig sköterska ringer upp ca 08.00, hon förstår att jag är orolig, att jag vill komma men kan inte ge mig någon tid, isf får ja vänta till efter 17.00 då gyn har stängt och då åka till akuten..

helt otroligt egentligen tycker jag, är man så förbannat lågprioriterad????
    Hoppas att allt är lugnt och att jag bara är ett ovanligt fall som blöder i 5 veckor efter den medicinska aborten, MEN skulle något där inne vara kvar, då vet jag inte vad jag gör! 
    Är både jäkligt rädd & ledsen nu + ganska slut i kroppen då det tar på krafterna att blöda så mycket så länge :( 

• Anonym
    Danielina skrev 2011-03-09 18:57:20 följande:
    Anonym: Det är förjävligt att man ska behöva bli illa bemött när man genomgår något så jobbigt! Det är ju inte så att någon vill göra abort! Jag har jobbar mycket med gynpatienter, som uska, och de berättar ofta om hur illa bemötta de blivit på gynakuten, har varit arg så många gånger och alltid sagt åt dem att anmäla. Har själv genomgått en abort och två missfall då jag varit tvungen att uppsöka det sjukhus jag jobbat på, har alltid fått en tid men har blivit dåligt behandlad av flera läkare, som jag sedan varit tvungen att möta i jobbet. Nu har jag dock begärt ut journalkopior och skickat in klagomål till socialstyrelsen, hoppas de följer upp det så att de skärper till sin attityd. 

Kvinnor är alltid lågprioriterade i vården tyvärr, alldeles för ofta anses det att man överdriver, oroar sig för mycket eller att det "inte är så farligt". Hoppas att det inte är något kvar, men om det är det så ordnar det sig ska du se. Ta med dig någon till akuten om du kan, så du får lite stöd. 
    tack för ditt svar...
    åkte in till akuten runt 18.00 idag... fick träffa en trevlig manlig läkare ganska snabbt som undersökte mig.. innan han gjorde det SA han att det verkade konstigt att jag blödde än och såpass mycket...
    iaf så hade jag ju rätt!!! Det är "saker" kvar där inne ju som inte kommit ut!!! Även fast jag både svalde abortpiller och fick dom upp-stoppade i underlivet..
    Nu ska jag få äta tabletter i tre dagar, förhoppningsvis kommer resten ut då, återkoll på måndag och är det inte ute då blir det skrapning... i 90% av fallen räcker det med dessa tabletter.
    Men blir så arg och besviken nu, känns som jag har blötid helt i onödan och hade jag bara blivit tagen på allvar från början hade detta vart ur värden nu..
    :( 
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-03-10 14:30:03 följande:
    Hemskt att du inte blivit tagen på allvar! Man kan ju faktiskt i värsta fall få infektion om man blöder för länge så det är deras skyldighet att kolla upp det! Tycker du ska skicka in klagomål på hur du blivit behandlad! Hoppas det går bra nu!
    tänkte bara tala om hur allt gick:
    Fick åka till akuten, träffar en kanonläkare som direkt säger att något är fel.
    Undersöker mig och konstaterar att det finns rester kvar! VAFAAAAAAAN!!!
    Blir så arg och ledsen att jag inte blev tagen på allvar från början och fick en tid, då hade detta vart ur världen för länge sedan :(
    Vad som händer nu är att jag äter några tabletter som ska göra så livmodern drar ihop sig, man kan få dessa tabletter efter en förlossning tex då man inte slutar blöda ist, dom har alltså även den verkan att man ska sluta blöda, skiten ska ut å allt blir bra med andra ord.
    Jag har vansinnigt ont av dessa då somsagt livmodern arbetar för fullt, men OJ vad jag har blödigt klumpar och sen bara TVÄRSLUTAR allt!
    han sa att jag ska tillbaka på koll på måndag, är inte allt ute då blir det skrapning.
    Hoppas då allas skull att det är ute annars kommer jag nog bli ännu argare än jag redan är på alla "idioter" som inte tagit mig på allvar! :(
    Behövde bara avreagera mig lite samt ge er en update...  
  • Anonym
    Danielina skrev 2011-03-12 11:54:03 följande:
    Då kanske allt är ute, eftersom det slutat? Jag fick också sådana där tabletter men det hände ingenting för mig, fick inte ont, kände inte att livmodern arbetade och blödningen ökade och på nästa kontroll hade jag kvar rester och fick skrapas. Så det verkar ju som att det har fungerat för dig iaf eftersom du kände att de hade effekt liksom, hoppas det. När jag hade missfall i somras så slutade blödningarna också bara helt plötsligt och på kontrollen så var allt ute, så det kanske är ett gott tecken på att resterna är borta?
    okej.... jo, jag HOPPAS det är ute, tycker att det borde vara det efterssom det tvärslutade..
    han mätte den största klumpen till 9mm så det var inte enorma grejer där inne heller och av allt som kom ut tycker jag en hel drös var såpass stora...:(
    hoppas hoppas jag slipper :( 
Svar på tråden När slutar man blöda efter medicinsk abort?