• VeronicaNyberg

Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?

Hej,

En nära vän till min sambo har haft en tuff uppväxt och mått dåligt en längre tid. För några månader sedan skrev han ett obevittnat testamente och valde att hänga sig i sitt hem. I testamentet nämner han min sambo och 4 andra kompisar som arvingar till hans tillgångar på ca 2 miljoner.

Nu till frågan. Hans mamma satte sig emot det obevittnade testamentet. Den här killen avskydde sin mamma och har ej haft någon som helst kontakt med henne. Han ville ej att hon skulle ärva. Det obevittnade testamentet såg likadant ut som ett han skrev innan han skulle hoppa fallskärm (det testamentet gällde bara i 1 dag dock)

Nu har hans farmor valt att gå vidare med hans sista önskan (hon är som ni förstår inte heller så förtjust i hans mor, hon vill ta upp det änfast hon inte ens finns med på testamentet)

Så...Finns det någon chans att vinna detta? Har läst någonstans att det går att få igenom ett obevittnat testamente om man kan bevisa att "tiden inte fanns till att göra ett bevittnat". Räknas då självmord som ett "skäl"?

• Svar på tråden Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?
  • Ramborg

Ärvdabalken 10 kap 3 paragrafen: Är någon av sjukdom eller annat nödfall förhindrad att upprätta testamente på sätt som i 1 paragrafen sägs, må han förordna om sin kvarlåtenskap muntligen inför två vittnen eller ock utan vittnen genom egenhändigt skriven och undertecknad handling.

Kruxet här lär vara om det var nödfall och om han var vid sina sinnens fulla bruk.

• VeronicaNyberg
    Ramborg skrev 2011-03-04 12:50:36 följande:
    Ärvdabalken 10 kap 3 paragrafen: Är någon av sjukdom eller annat nödfall förhindrad att upprätta testamente på sätt som i 1 paragrafen sägs, må han förordna om sin kvarlåtenskap muntligen inför två vittnen eller ock utan vittnen genom egenhändigt skriven och undertecknad handling.

Kruxet här lär vara om det var nödfall och om han var vid sina sinnens fulla bruk.
    Mjo...Men om det är som Kjell skriver så borde ju testamentet som bara gällde 1 dag (detta var bevittnat om jag inte minns fel) vara det som gäller? Men vad jag fick höra så skulle allt tillfalla hans mor om vi inte överklagade..
  • Kjell2
    Ramborg skrev 2011-03-04 12:50:36 följande:

Kan se att det bli lite moment 22 av det hela. Är det nödfall pga av sjävmord var han inte vid sina sinnes fulla bruk och alltså ogilltigt. Var han vid sina sinnes fulla bruk var det inget nödfall och alltså ogilltigt.

Men hur en domstol skulle se på saken övergår helt min kunskapsnivå och erfarenhet,

Men det verkar helt klart värt lite att låta en advokat rota i ärendet.
  • VeronicaNyberg
    Kjell2 skrev 2011-03-04 12:55:43 följande:
    Kan se att det bli lite moment 22 av det hela. Är det nödfall pga av sjävmord var han inte vid sina sinnes fulla bruk och alltså ogilltigt. Var han vid sina sinnes fulla bruk var det inget nödfall och alltså ogilltigt.

Men hur en domstol skulle se på saken övergår helt min kunskapsnivå och erfarenhet,

Men det verkar helt klart värt lite att låta en advokat rota i ärendet.
    Ja, det blir intressant att se hur det blir iallafall. Det värsta är väl egentligen inte att vi  och de andra inte får några pengar, utan att det isf blir hans mor som dumpade honom på barnhem/hos fosterfamiljer och inte brydde sig ett skit om honom varken under hans uppväxt eller nu. Den sista personen i världen han ville skulle ärva honom alltså..
  • Kjell2
    VeronicaNyberg skrev 2011-03-04 12:52:25 följande:
    Mjo...Men om det är som Kjell skriver så borde ju testamentet som bara gällde 1 dag (detta var bevittnat om jag inte minns fel) vara det som gäller? Men vad jag fick höra så skulle allt tillfalla hans mor om vi inte överklagade..
    Finns det ett korrekt bevittnat testamenet ska det mycket till för att det ska ogilltigförklaras. Så det lär nog bli som det står i det bevittnad testamenet. Men som sagt var - ta hjälp av ett proffs!
  • VeronicaNyberg
    Kjell2 skrev 2011-03-04 13:18:40 följande:
    Finns det ett korrekt bevittnat testamenet ska det mycket till för att det ska ogilltigförklaras. Så det lär nog bli som det står i det bevittnad testamenet. Men som sagt var - ta hjälp av ett proffs!
    Processen är redan igång, som sagt :)

Tack för att ni tog er tid att svara :)
  • Colisa

Men om han även tidigare skrivit testamenten med samma innebörd kan man ju knappast påstå att han inte hade möjlighet att fixa ett riktigt testamente. Då har han ju uppenbarligen vetat vad han ville i fråga om arv ett tag och haft tid att fixa detta.

• enmamma

Det vore starkt av kompisarna att prata med de anhöriga om att något bra av pengarna,något intresse han brann för tex.

• Kjell2

TS:
    Har kollat lite, frågeställningen gjorde mig nyfiken. Ni har nog bättre chans än jag trodde från början. Är bara nödtestamenetet hyfsat bevittnat, ej nödvändigtvis skriftligt, av någon utomstående har ni nog goda möjligheter att få det godkännt.

Lycka till!

• Triggerfish

Obevittnade testamenten vid självmord har blivit godkända som sk "nödtestamenten". Kontakta ett ombud och utred hur ni ska gå till väga, om saken tex behöver prövas av domstol.

• Paola b

Hur har han skrivit testamentet? Är det på pappret eller kvar på datorn? Sa han innan til någon att han hade skrivit ett testamente? Det finns flera fall i vilka HD har godtagit holografiska testamenten av personer som har begått självmord strax innan det stt de skrivit en handling.Holografisk testamente som är en egenhändigt skriven och undertecknad handling utan vittnen(nödfallstestamente, 10:3 ärvdabalken).

Skaffa ombud som är expert på arvsrätt-detta lär blir en tvist och kan ta lång tid tills parterna kan ev. förhandla, förhoppningsvis innan tingsräten. Det tar tid och kostar men ibland måste det gå den vägen!

Lycka till.

• VeronicaNyberg
    Paola b skrev 2011-03-21 19:43:42 följande:
    Hur har han skrivit testamentet? Är det på pappret eller kvar på datorn? Sa han innan til någon att han hade skrivit ett testamente? Det finns flera fall i vilka HD har godtagit holografiska testamenten av personer som har begått självmord strax innan det stt de skrivit en handling.Holografisk testamente som är en egenhändigt skriven och undertecknad handling utan vittnen(nödfallstestamente, 10:3 ärvdabalken).

Skaffa ombud som är expert på arvsrätt-detta lär blir en tvist och kan ta lång tid tills parterna kan ev. förhandla, förhoppningsvis innan tingsräten. Det tar tid och kostar men ibland måste det gå den vägen!

Lycka till.
    Han skrev både på papper, samt skickade ut sms till dem som fanns med i testamentet. Jo, processen är som sagt igång redan :)
  • Paola b

ok det viktigaste är att ombudet är kan arvsätt mycket väl och kan förhandla!

Lycka till!!

• VeronicaNyberg
    Paola b skrev 2011-03-22 13:24:06 följande:
    ok det viktigaste är att ombudet är kan arvsätt mycket väl och kan förhandla!

Lycka till!!
    Ok, tack :)
  • VeronicaNyberg

Uppdatering; Vi har vunnit första omgången på alla punkter. Nu har de tom 6 december på sig att överklaga, men det ser ju väldigt väldigt lovande ut då vi från början trodde att vi kanske skulle vinna på en punkt och sedan behöva överklaga för att få till en lagändring i HD. :)

• Marianne8

Hej Veronica Nyberg, jag skulle behöva din hjälp, jag sitter i en liknande situation som din. Min far tog livet av sig efter att han hade skickat ett sms till 2 personer, om  sin riva vilja. Skulle vilja veta vad advokaten eller juristen hette som hjälpte er.

Tack på förhand

Marianne

Svar på tråden Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?