• Hoppetossan 79

Panik inför hösten redan nu! Ett barn i skola, ett på dagis och ett hemma...

Jag har inte mått så bra det sista året och nu under graviditeten har det blivit ännu värre. Vårat tredje barn är beräknat i april och jag får panik när jag tänker på hur jag ska få ihop pusslet. Våran dotter börjar skolan till hösten och jag misstänker att de går 8-11 där 5 dagar På dagis är tiderna 8.45-13.45 tre dagar. De innebär att jag alltså ska dra upp hela familjen med bebis och allt för att kl 8 vara i skolan. Sen gå hem en halvtimme för att lämna på dagis. Hem igen för att efter en timme hemma hämta i skolan. Hem igen. Knappt två timmar hemma och sen tillbaka till dagis och hämta? Fattar inte hur jag ska få ihop detta med bebisens ät och sovtider + att någonstans däremellan hinna njuta lite av min sista föräldraledighet. Har haft funderingar på att skippa dagis för fyraåringen men han är ett aktivt barn och jag tror han behöver stimulansen han får på dagis. Tror eg han skulle behöva mer än 15 timmar. Funderar på om dottern skulle kunna gå kvar på dagis ett år men då tappar hon ju alla kompisar. Får verkligen panik på hur jag ska lösa detta! Hur har ni andra fått det att funka?

• Svar på tråden Panik inför hösten redan nu! Ett barn i skola, ett på dagis och ett hemma...
  • Esmiso
    Hoppetossan 79 skrev 2011-03-05 07:17:40 följande:
    Jojo
    Det blir nog svårt. Det skulle innebära att han inte börjar jobba förrän strax innan 10 (lång restid) och då skulle han få jobba till 29 och inte vara hemma förrän 20 på kvällen! Då kommer han inte se barnen och jag skulle inte få någon avlastning alls. Våran tanke var snarare att han skulle börja tidigare så han kan komma hem tidigt på em och få mer tid med familjen

Sen tror jag inte han kan lägga om sin tid så mycket på eftermiddagen - det finns inget jobb då.
    ok, det förstår jag. Men hoppas du får fritids samt lite utökad tid på dagis!
  • Hoppetossan 79

Hannajo

Ja jag hoppas att jag kan få svar idag på vilka tider det är i våran skola. Har mejlat en kompis som har en dotter i förskoleklass där.

Vi har faktiskt ingen bilväg till skolan och jag gissar att det är ca 300 meter till skolan :) så då kanske man kan våga släppa iväg henne själv. Kanske hon och grannpojken kan gå tillsammans med.

• WAAC

Jag kommer också att ha tre barn i höst, en i skola, en på dagis och  en hemma. Här går de i skolan mellan 8,20-13,20 sen har vi ett föräldrarkooperativ så jag kan styra lite mer över dagistiderna. Förstår att du känner att det blir stressigt för dig med dom tiderna ni har, men jag tror att du har rätt till några till timmar i skolan. Inte för din skull utan ditt barns, känns som att det borde få vara med på lunch och så. Sen kan man ju söka extra tid på både fritids och dagis om man inte mår bra, kolla upp det. Lycka till!

• Hoppetossan 79

Risken är väldigt stor dock att det blir dyrt för oss med extra timmar. I vår komun finns bara två alternativ. Halv taxa för 15 timmar och hel taxa över 15 timmar! Fast 15 timmar är gratis från tre år. Så det kan bli så att ett par timmar extra betyder full taxa istället för gratis.

• WAAC
    Hoppetossan 79 skrev 2011-03-05 07:41:24 följande:
    Risken är väldigt stor dock att det blir dyrt för oss med extra timmar. I vår komun finns bara två alternativ. Halv taxa för 15 timmar och hel taxa över 15 timmar! Fast 15 timmar är gratis från tre år. Så det kan bli så att ett par timmar extra betyder full taxa istället för gratis.
    Är det gratis för min tjej som bara skall gå i "nollan"? Nackdelen med ett föräldrarkooperativ är ju att jag kommer att betala maxtaxa för min 3 åring trots att hon bara kommer att gå 15 timmar, skall ta detta med styrelsen Tack för info!
  • Hoppetossan 79

Jag tror att barn enligt lag har rätt till 15 timmars fri förskola från tre år. Det var så jag fattade det när jag skulle kolla taxan. Nollan är ju skola så den är ju också fri!

• AgnesGN

Ja det är lag på att från hösttreminen det året barnet fyller tre år är det avgiftsfri förskola. I alla fall i vår kommun.

Sedan tycker jag du kan prata med personalen på förskolan (dagis) om att få lämna tidigare de 3 dagarna det gäller, för att du sedan hämtar tidigare de dagarna då ditt äldre barn slutar skolan, är det helt omöjligt?! Jag vet att personalen bestämmer själva tiderna barnen ska gå 15 h, men på min förskola (jobabr som förskollärare) så kan vi vara flexibla då det behövs.

• myskatt

Kolla upp tiderna för förskoleklassen först.

Min tjej kommer gå 08.10-14.20 alla dagar utom tisdagar då hon kommer gå 08.10-13.10. Så är det för att det skall passa med skolbussarna.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • CeciliaSt

Västerås.
    Och det är sant som du skriver. De timmarna betalas enligt maxtaxan om jag förstod reglerna rätt.

• CeciliaSt

Hos oss betalar vi 1,5% av inkomsten upp till 6 timmar och 2% därutöver. Känns lite löjligt när gränsen för vad man får nyttja går vid 10 timmar

• Tuffen

Ha sonen hemma! Det tror jag är bäst för alla. Stress är inte kul.

• Hoppetossan 79

Tuffen
    Vill inte att han ska tappa alla sina kompisar då han redan har det lite tufft! Eftersom jag tänkt vara hemma två år också så blir det att han börjar skolan direkt när bebisen ska skolas in.

Svar på tråden Panik inför hösten redan nu! Ett barn i skola, ett på dagis och ett hemma...