• Digestive

Hur berättigar man den generella cannabisbestraffningen etiskt?

Som rubriken lyder; hur berättigar man straff för exempelvis mitt eget cannabisrelaterade beteende där meditation till musik hör till det främsta nöjet?

Utvecklingsfrågor:

1. Vad hör ihop med cannabis och berättigar bestraffning redan vid kontakt? Det finns inget annat inom lagens område som behandlas på det här viset (alla människor som kommer i kontakt med bilar blir inte bestraffade för att några kör för fort eller utan körkort och alla som dricker alkohol blir inte bestraffade för att några gör brott under påverkan eller dricker utanför åldersgränsen).

2. Varför skulle det inte gå att behandla cannabisrelaterade handlingar som skapar offer precis som handlingar i övrigt behandlas (den som kör cannabispåverkad får konsekvenser för att ha kört ett fordon onykter och den som i någon form skadar sin familj på grund av cannabisanvändning får aktivt hjälp med att ändra beteendet genom myndigheter)?

Må väl!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 18:00

Klarar man inte av att diskutera utifrån givet kontext eller svara på någon av dessa raka frågor i sitt inlägg - så anser jag att man medvetet förstör tråden och bör omedelbart upphöra med beteendet.

Må väl!

• Svar på tråden Hur berättigar man den generella cannabisbestraffningen etiskt?
  • Jennywise
    MattiasFru skrev 2011-03-06 18:26:00 följande:
    Jag tycker inte att alkohol är samma sak, men du menar alltså att man kan bruka typ kokain utan att det gör något? Ja jo visst kan man ta lite kokain ibland utan att vara en hardcore missbrukare. tycker jag att det är bra eller trevligt med folk som gör det? Nej. Jag menar inte att vara retorisk, eller hur man nu säger det. Är så trött på att folk försvarar det bara, när man har folk omkring sig som pysslar med både det ena och det andra och så finns det folk som sitter och tycker att det är helt okej att snorta lite då och då eller att vara lite pårökt ibland. För allt som oftast så slutar det ju inte bara med att man gör det ibland. Men ja, hur som helst finns det ju en anledning till att det är olagligt. jag tycker det räcker.
    Nu var det ju förvisso inte kokain det handlade om, men jo, visst kan man ta lite kokain ibland utan att vara en missbrukare ALLS. Jag har själv testat både det ena och det andra innan jag bildade familj, utan att någonsin hamna i någon form utav missbruksproblematik. Jag känner även en stor andel människor, huvudsakligen akademiker och helt vanlig medelklass, som brukar droger i festsammanhang utan att för den sakens skull ha någon form utav missbruk.
    Trist för dig att du verkar omge dig med människor som missbrukar. Men byt umgängeskrets istället för att sitta och generalisera hej vilt bara för att DU hamnat i dåligt umgänge om det nu stör dig så förbannat.
     De allra flesta klarar av att använda droger på ett bra och avslappnat sätt någon gång då och då. Om man har anlag för missbruk har man det oavsett om det rör sig om droger, alkohol, godis, kläder, sex-U name it.
    Min blogg är bättre än din! riotmamman.blogspot.com
  • Jennywise
    Digestive skrev 2011-03-06 18:31:28 följande:
    Jag förvånas mer över retorikkvalitén när man kliver in i en tråd och fullständigt skiter i dess kontext samt frågeställningar och enbart bjuder på en storm av svärtade känsloyttringar. Såhär ser det ut i mina ögon; skiter man så mycket som möjligt och överallt, så kanske någonting av det man inte gillar börjar lukta lite bajs!
    Kan bara hålla med!
    Min blogg är bättre än din! riotmamman.blogspot.com
  • 100kgpappa
    Digestive skrev 2011-03-06 18:44:37 följande:
    Iallafall en konsekvent inställning - men varför bör man börja att straffa redan vid offerlös kontakt och inte enbart straffa de handlingar som skapar direkta offer, när ämnet berör droger? Skilj gärna på straff och på hjälpande åtgärder som verkställs vid exempelvis ett individförtärande missbruk.
    Jag tycker inte heller det ska vara straffbart att dricka alkohol bara för att en del inte kan hantera, likställde det mer med cannabis. Egentligen borde jag skrivet att det inte ska vara straff på cannabis då det inte är det på alkohol.
      Min poäng var alltså att de borde behandlas lika, på straffbart och vårdmässigt, så i praktiken tycker vi lkadant
  • tarm

Våra cannabislagar är helt absurda. 

MattiasFru skrev 2011-03-06 18:09:00 följande:
    Det tråkiga med folk som missbrukar cannabis är ju att dom alltid ser det som ofarligt, att man bara blir lite mysig och att det inte stör någon. Precis som någon som missbrukar någon annan drog oftast inte tycker att det stör någon annan eller att det är så himla farligt. Men vi andra som är runt omkring som ser vad som faktiskt sker med personen, folk som  sumpar sina chanser och inte lever sitt liv för att dom sitter hemma och röker på med fördragna gardiner och tycker att dom myser och har det skitbra. och det är så jobbigt att se hur deras liv rinner iväg, hur dom går ner sig, när andra skaffar jobb och ett liv så sitter dom där hemma och myser med sitt röka och bara umgås med folk som röker på med dom, blir till asociala klumpar som inte får ur sig ett ord och blir som kola i huvudet. Vilket man inte heller inser om man umgås med folk som själva är pårökta och mysiga.

Jag tycker snarare att det inte är nog straff. 
    Men våra stränga cannabislagar leder ju bevisligen inte till att färre röker. 
  • Digestive
    100kgpappa skrev 2011-03-06 19:02:16 följande:
    Jag tycker inte heller det ska vara straffbart att dricka alkohol bara för att en del inte kan hantera, likställde det mer med cannabis. Egentligen borde jag skrivet att det inte ska vara straff på cannabis då det inte är det på alkohol.
      Min poäng var alltså att de borde behandlas lika, på straffbart och vårdmässigt, så i praktiken tycker vi lkadant
    Då förstår jag!
  • the message

Det kan man inte, det är hyckleri av den vidrigaste sorten.
    Man försvarar lagstiftningen med att drogen är minsann skadlig, men skadorna av lagar är långt mycket värre än dom av drogen.
    Samtidigt som det mässas om jämställdhet så har vi lagar som splitrar samhället i två bittra halvor där den ena tappar all mänsklig värdighet, för knarkare ska inte ha några rättigheter, dom ska piskas till lydnad, deras liv ska förstöras och försvaras på alla sätt möjliga.

Det är vidrigt när folk är villiga att döda sina medmänniskor ... för deras eget bästa.
    För dom enda dödsoffer kommer ifrån lagstiftningen

• Digestive
    the message skrev 2011-03-07 17:55:49 följande:

Det kan man inte, det är hyckleri av den vidrigaste sorten.
    Man försvarar lagstiftningen med att drogen är minsann skadlig, men skadorna av lagar är långt mycket värre än dom av drogen.
    Samtidigt som det mässas om jämställdhet så har vi lagar som splitrar samhället i två bittra halvor där den ena tappar all mänsklig värdighet, för knarkare ska inte ha några rättigheter, dom ska piskas till lydnad, deras liv ska förstöras och försvaras på alla sätt möjliga.

Det är vidrigt när folk är villiga att döda sina medmänniskor ... för deras eget bästa.
    För dom enda dödsoffer kommer ifrån lagstiftningen

Förstår hur du tänker! Lagen emot cannabis skapar en kriminell marknad kring en efterfråga och vinstmarginal som inte något straff i världen kan påverka. Folk ställer sig beredda att offra sitt eget liv för att ta del av den här vinstmarginalen, samt kan bli utnyttjade av kriminella ligor som beter sig som de just gör på grund av samma vinstmarginal.

Den här processen skördar helt klart sina offer helt i onödan - hela kedjan av offer som skapas när cannabis ska tas från plats A till plats B genom kriminella ligor skulle kunna reduceras till 0.

Att försöka påverka efterfrågan genom straff har inte visat en enda positivt trendresultat sedan förbudet mot cannabis uppstod i Sverige. I ett sådant läge så borde Sverige börja tänka mer etiskt än att sitta och klappa sig själva på axlarna för att de upprätthåller moraliska och verkningslösa principer på andra människors bekostnad.
  • ViceGuy

Ur ett samhällsperspektiv förstår jag verkligen inte hur man tänkt när man gjort narkotikalagarna.

Jag menar, visst.. Missbrukare kostar onekligen skattebetalarna pengar. Men vad i helvete kostar det inte samhället att jaga småknarkare istället? Kan tänka mig att siffran måste vara minst tjugodubblad jämfört med om det varit lagligt.

Varenda logiskt tänkande människa som sansat sätter sig och begrundar dessa konstiga stasi-lagar borde alltid komma fram till att detta är vansinne, för alla. Dom ENDA jag kommer på som tjänar på förbudet är de kriminella som tillverkar och säljer skiten.

Fega politiker vet detta men ju mer skattepengar man kan dra in på nonsens desto bättre. De har förmodligen provision på bullshiten de säljer in till sin befolkning.

Aja, internet-generationen är äntligen här och det blir allt svårare för äckliga politiker att ljuga. Informationssamhället är för massivt och för mäktigt, sanningen går inte att dölja.

Tack gode gud att jag lever i denna förändringarnas tid.

Knowing science is knowing the mind of God.
  • Digestive
    ViceGuy skrev 2011-03-08 00:29:40 följande:
    Ur ett samhällsperspektiv förstår jag verkligen inte hur man tänkt när man gjort narkotikalagarna.

Jag menar, visst.. Missbrukare kostar onekligen skattebetalarna pengar. Men vad i helvete kostar det inte samhället att jaga småknarkare istället? Kan tänka mig att siffran måste vara minst tjugodubblad jämfört med om det varit lagligt.

Varenda logiskt tänkande människa som sansat sätter sig och begrundar dessa konstiga stasi-lagar borde alltid komma fram till att detta är vansinne, för alla. Dom ENDA jag kommer på som tjänar på förbudet är de kriminella som tillverkar och säljer skiten.

Fega politiker vet detta men ju mer skattepengar man kan dra in på nonsens desto bättre. De har förmodligen provision på bullshiten de säljer in till sin befolkning.

Aja, internet-generationen är äntligen här och det blir allt svårare för äckliga politiker att ljuga. Informationssamhället är för massivt och för mäktigt, sanningen går inte att dölja.

Tack gode gud att jag lever i denna förändringarnas tid.
    I hear you!
  • grustag

Tyvärr så länge vi har en del av befolkning som är högljudda men få.
    Så kommer vi aldrig kunna ändra på nått.
    Alt är att det komemr en motpart som aktivt är lika högljudda.
    En del massmedia är fortfarande kvar i det gamla och ser en möjlighet att sälja lösnummer i rubriker som dödsdrogen hasch.
    Sen vet dom att det inte är en dödsdrog, för i artiklen sen står det typ bara om heroin eller någon annan drog som har en potentiell möjlighet att döda.

Och politikerna är livrädda att ha en avikande åsikt.
    Sen på de som haft en avikande åsikt som Fredrik Ferderley, som partiet gick efter med blåslampa pga han hade en lite mer positiv syn på att mildra lagarna runt vissa droger.
    Så honom skrämde dom till tystnad, jävla stasi-fasoner som sker i ett land som Sverige :o :o :o
    Som man inbilla sig att vi hade yttrandefrihet.

• Digestive
    grustag skrev 2011-03-09 07:15:14 följande:
    Tyvärr så länge vi har en del av befolkning som är högljudda men få.
    Så kommer vi aldrig kunna ändra på nått.
    Alt är att det komemr en motpart som aktivt är lika högljudda.
    En del massmedia är fortfarande kvar i det gamla och ser en möjlighet att sälja lösnummer i rubriker som dödsdrogen hasch.
    Sen vet dom att det inte är en dödsdrog, för i artiklen sen står det typ bara om heroin eller någon annan drog som har en potentiell möjlighet att döda.

Och politikerna är livrädda att ha en avikande åsikt.
    Sen på de som haft en avikande åsikt som Fredrik Ferderley, som partiet gick efter med blåslampa pga han hade en lite mer positiv syn på att mildra lagarna runt vissa droger.
    Så honom skrämde dom till tystnad, jävla stasi-fasoner som sker i ett land som Sverige :o :o :o
    Som man inbilla sig att vi hade yttrandefrihet.
    Räcker med att hänvisa till den här sidan för att se hur mycket värde ytrrandefriheten har i praktiken.

Seriöst, jag börjar verkligen reta upp mig på faktumet att ingen verkar kunna motivera sin ställning till våra cannabislagar etiskt på den här sidan - som fullständigt kryllar av människor som mer än gärna ser någon som mig straffad enbart för cannabiskontakt. Det hade troligtvis lämnat snigelspår i byxan på vissa här om det uppdagades att jag blivit häktad för narkotikabrott men inte fan kan de motivera eller ens rannsaka sin inställning.

California burst, just keep on truckin!!
  • tarm

Det är dåligt med förbudsivrare i den här tråden. 

• Digestive
    tarm skrev 2011-03-09 16:49:11 följande:
    Det är dåligt med förbudsivrare i den här tråden. 
    När något kritiskt kan råka uppdagas hos en dogmatiker så väljer de oftast att ta till ignorans.
  • carnitas01
    Digestive skrev 2011-03-09 23:27:31 följande:
    När något kritiskt kan råka uppdagas hos en dogmatiker så väljer de oftast att ta till ignorans.
    Och ser denna ignorans sitter i fortfarande.

Så frågan är hur kan man acceptera att lagen stiller till mer skada än cannabis i sig självt.
    Och hur kan man motivera att vilja ha kvar lagen när det är så uppenbart att bestraffningarna är skadligare.
    Hur kan man leva med ett sådant hyckleri utan att skämmas.
Svar på tråden Hur berättigar man den generella cannabisbestraffningen etiskt?