Hur ska vi göra i dessa situationer?
Vi har en son på 1,5 år som nyligen fått en lillebror och som då slungats in i en trotsperiod som heter duga. Tidigare var han ett väldigt bestämt och envist barn, men ändå harmonisk och glad. Nu har han inget tålamod och får ilskeutbrott flera gånger per dag då han kastar sig på golvet, slår sig i huvudet mot väggar/golv, biter sig själv i händerna, stoppar fingrarna i halsen, skriker hysteriskt så fort något blir minsta lilla fel, kastar det han håller i handen för tillfället etc. Det har varit så i över 2 månader nu...
Jag och min man har flera gånger diskuterat hur vi ska handskas med dels hans utbrott och dels vissa situationer som återkommer gång på gång men vi är inte riktigt eniga om hur vi som föräldrar bör bete oss i dessa situationer. Vad vi är eniga om är att vi vill hålla enad front och att vi inte vill skälla på sonen. Jag skulle vilja få lite utomstående människors synpunkter och kanske tips på 3 situationer som återkommer ganska ofta.
Situation 1: Sonen leker med en ganska ömtålig leksak som inte tål att bli kastad hur som helst. På senare tid har han börjat kasta denna leksak i golvet flera gånger, som om han blir arg på den. Hur ska vi få honom att förstå att man inte får kasta leksaker i golvet eller slå dem mot bord/väggar eftersom de går sönder ifall man gör det?
Situation 2: Lillebror får mat och storebror kommer då på att han också vill ha mat. Han står vid kylskåpet (vi har öppen planlösning mellan vardagsrum, där jag matar lillebror och kök) och rycker i dörren. Jag berättar för honom att han får vänta tills lillebror är klar och då får han ett utbrott, kastar sig på golvet, skriker och slår sig själv. Hur ska jag få honom att förstå att han måste vänta, utan att han tar det som ett "svek"?
Situation 3: Sonen sitter och äter. Så fort han tröttnar på att äta eller om han blir irriterad över något totalt osynligt för oss föräldrar (vi fattar alltså inte varför han plötsligt blir arg) så tar han tallriken och kastar iväg den med mat och allt, alternativt att han tar mat från tallriken och kastar iväg den. Hur ska vi få stopp på detta beteende?