• midnightmoon

När slutade ert barn med napp?

Skriv gärna en rad hur det gick att sluta med nappen, tog det tid att få barnet att somna utan osv

Glad 

Michelle 20070621 Joline 20090217 Schäfern Ulex 20091211 Bebis BF 1/8-2011
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade ert barn med napp?
  • Thaleya

En dag innan jag och mina systrar fyllde ett år så sa pappa åt oss att nu var det dags att slänga nappen. Så vi gick själva till sopkorgen och slängde nappen.

Tummen fick vi aldrig suga på.

• hugger i sten

Min dotter slutade med napp i samma veva som hon fyllde 1 år. Hon fick magsjuka då och jag tror att hon kopplade ihop nappen med illamåendet. Nätterna somnade hon hur lätt som helst, men dagvilan var lite svårare. Hon vägrade ta nappen, men hade svårt att komma till ro utan den. 

• SjälvaJag

2 år och 2 månader.

Han somnade en kväll utan napp av utmattning av en fartfylld dag. Då bestämde vi oss för att inte nämna napp dagen efter för att se vad som hände.
    Tro mig eller ej men hela dagen gick utan att han sa något. På kvällen var han lite extra gnällig, men när han frågade efter den så berättade vi bara att han varit så duktig och stor kille som klarat sig utan napp en hel natt. Och att nappar är till för bebisar och han är nu en så stor kille att han inte behöver den.

Idag pekar han på andra barn med napp och säger bebis :-P

• Caranlachiel

Han var 9 månader ungefär, jag röstade på 1 år. Första natten var lite jobbig, men sen har vi aldrig haft något problem med det. Kommer göra exakt likadant med kommande barn.

• ELI 79

Stora sonen var 3 år och 3 månader. Vi hade sedan han var 3 år bara låtit honom ha den på natten. Sedan förberedde vi honom i 3 månader på att han vid jul skulle ge bort nappen till tomten så han  kunde ta med den till en bebis som behövde den bättre.
    Tre månader senare, på julafton, fick han slå in sin enda napp som han hade kvar. Han fick ge den till tomten. Blev inga problem. På kvällen frågade han efter den men då var han så trött så han somnade utan många pip. Därefter följde 4-5 kvällar som var väldigt jobbiga. Han saknade nappen väldigt mycket och var väldigt ledsen. 4-5 kvällen frågade han bara efter den men inget gnäll och sen var den glömd och han var ändå NAPPGALEN!

Lillkillen tog vi bort nappen från nrä han var 6 månader eftersom han ändå inte var så intresserad, när han var 8 månader tog han till tummen...ville inte sen ha tillbaka nappen. Han är nu 2 år och 3 månader och han suger fortfarande på tummen...

• alvias78

De två älsta använde aldrig napp - jo de första två månaderna.
    Den tredje slutade med sina nappar när hon var 3 år och 3 mån. Vi var på ALV och då la hon sina nappar i herr Nilssons säng vilket vi förberedde henne på i ca två mån innan. Resan hem skrek hon i nästan två timmar... Sen var det bra. Hon frågade efter nappen nån gång men vi förklarade att de låg ju i herr Nilsson säng och det gick hur bra som helst. Trodde aldrig att det skulle gå för hennes nappar var hennes käraste ägodelar.
    Yngsta är 5 mån och använder napp...

• Nintendo

Vår äldsta tös slutade med nappen i förrgår, 2,5 år gammal. Nappen "gick sönder" (vi klippte hål i den) och då ville hon inte ha den mer. Eller ja, hon ville gärna hålla den och stoppade in den i munnen då och då men tog ut den igen direkt då den inte gick att suga på ordentligt. Vi sa att nappar går sönder när man har använt dom länge och dom går inte att laga och nu är alla nappar slut (hon fick kontrollera att lådan där vi brukar lägga hennes nappar var tom). Hon gnällde lite när hon insåg att nappen inte gick att använda och har frågat efter den några gånger men har lagt bort den direkt hon fått den. Det har inte varit några problem alls med att somna och hon har inte pratat om den alls sen igår förmiddag.

Yngsta tösen på 11 månader hade napp när hon skulle sova när hon var 2-7 månader sen började hon spotta ut den och ville inte ha den mer. Skönt när dom väljer det självmant. :)

• Jkpg Deluxe

14 mån. Har alltid haft MAM´s silikonnappar, men jag råkade köpa "fel" (latex) då jag slängde de gamla och köpte nya. Sonen vägrade ta de nya latexnapparna så då såg jag ett bra tillfälle att ta bort napp helt!
    Första kvällen tog det 30 min att somna, sista 10 min var han ledsen/grät så jag vyssjade honom i famnen tills han somnade. Andra kvällen tog det 10 min och kvällen därpå ca 10 min. De första lunchpassen utan napp tog också ca 10 min att somna. Han har dock kvar sin snuttefilt som han tuggar lite på istället.

• Lhindshy

Min dotter var 2 1/2 när vi en eftermiddag glömde kvar nappen ute i bilen och inte hade några fler nappar på lager. ;) Då bestämde vi att det nog var dags att sluta. Lite smågnällig var hon när hon skulle somna första natten men sen gick det hur bra som helst!

• iolanthe

Första var 11 månader, vi tog av henne nappen en dag och första kvällen grät hon ca 5 min vid läggdags, men sen har hon aldrig saknat den.

Andra var vi lite slappare med, hon älskade sin napp och hade den helst hela tiden. Men när hon var 1 år och 7 mån och vi var uppe flera ggr varje natt för att ge henne nappen så tog vi den. Det var väldigt mycket gråt i början, både vid läggdags, men även mitt i natten. Men efter ca en vecka så sov vi bättre allihopa då hon inte längre vaknade när hon tappat den.

• MYCHILD2007
    midnightmoon skrev 2011-03-07 18:12:41 följande:
    Skriv gärna en rad hur det gick att sluta med nappen, tog det tid att få barnet att somna utan osv

Glad 
    När hon var tre år gammal
  • SVE

Min dotter slutade med napp när hon va 16-17 månader minns inte riktigt.

• Joje

Vi drog ner på nappsugandet när sonen var 2 år, då var det bara napp på natten och dagvilan. Vid 3½ år slängde han napparna själv, då var han klar

Liam 070417 & Linn 080712
  • Lussekatten87

Han var 2 år och han hade precis fått en lillasysyster, så jag började med mantrat " bara bebisar har napp och du är ju en stor pojke nu!" då kunde han referera till sin lillasyster som var bebis och fattade då att han inte var så liten längre. Ett par dagar med lite gnäll och gråt vid läggdags sedan efter första veckan somnade han utan den om man satt vid hans säng ett lite längre tag än vanligt.

Svar på tråden När slutade ert barn med napp?