• Fidelis ad urnam

Rökfritt inom förskolan?

Nu har jag vid ett flertal tillfällen sett förskollärare som har stått utanför förskolan och rökt.
    Även om dessa personer spritar sina händer så luktar kläder, hår, ansikte osv osv rök och denna lukt utsätts sedan barnen på förskolan av.

Enligt min åsikt borde förskolan vara en rökfri zon då förskollärare har närkontakt med barnen (till skillnad från t.ex gymnasiet då läraren ofta står framför eleverna och pratar, det kramas och gosas inte fullt lika mycket i de åldrarna).

Vad tycker du?
    Borde förskolan vara rökfri (alltså förskollärarna får inte röka på arbetstid oavsett det är utomhus eller ej)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rökfritt inom förskolan?
  • lennartsdotter
    Majsan70 skrev 2011-03-12 18:02:34 följande:
    Nej det är inte individens ansvar att söka hjälpen och lusten till stt sluta röka om arbetsgivare och omgivning kräver det. Då skall hjälpen erbjudas aktivt.

Har du problem med alkohol på din arbetsplats erbjuds du all möjlig hjälp men har du problem med rökningen erbjuds det sällan adekvat hjälp.
    Alltså, det är jättebra att en del arbetsgivare erbjuder hjälp till alkoholister, nikotinister eller andra missbrukare (ja, hoppa gärna på mig nu rökare för att jag kaller er missbrukare) men det är inte arbetsgivarens ansvar.

Det är ingens ansvar att försöka få en vuxen människa att vilja sluta. Det är ingen annans ansvar att erbjuda hjälp. Om en vuxen vill sluta är det henoms ansvar att söka hjälp.

Ja, jag har varit både rökare och snusare. Jag började. Jag slutade. Jag lade aldrig ansvaret på någon annan.
  • Butterscotch

Så länge de röker på sin rast och utanför området spelar det inte mig någon roll (förutsatt att inga barn är allergiska).

• Här och nu
    Butterscotch skrev 2011-03-12 20:50:17 följande:
    Så länge de röker på sin rast och utanför området spelar det inte mig någon roll (förutsatt att inga barn är allergiska).
    Jo, det gör det, eftersom rökstank leder till obehag för barnen och kan göra flera allergiska plus att pedagoger ska vara ett FÖREDÖME.
  • Här och nu
    lennartsdotter skrev 2011-03-12 18:34:19 följande:
    Alltså, det är jättebra att en del arbetsgivare erbjuder hjälp till alkoholister, nikotinister eller andra missbrukare (ja, hoppa gärna på mig nu rökare för att jag kaller er missbrukare) men det är inte arbetsgivarens ansvar.

Det är ingens ansvar att försöka få en vuxen människa att vilja sluta. Det är ingen annans ansvar att erbjuda hjälp. Om en vuxen vill sluta är det henoms ansvar att söka hjälp.

Ja, jag har varit både rökare och snusare. Jag började. Jag slutade. Jag lade aldrig ansvaret på någon annan.
  • Här och nu
    Majsan70 skrev 2011-03-12 18:22:51 följande:
    Och därmed vet du inte heller hur svårt det är! Så då är det lätt att uttala sig om ansvar o annat strunt.

Vi kan enas om att man bör sluta röka för allas hälsa...men sen VET jag hur svårt det kan vara o därmed tycker jag att det borde finnas rätt hjälpinsatser för att kunna sluta. För varje person som slutar röka sparar samhället pengar det är jag säker på.

För min egen del hade livet varit toppen med helt rökfritt faktiskt eftersom jag mår jättedåligt av rök...men därifrån till att förfölja varenda rökare är det långt.
    Nej, men innan man börjar får man tänka efter om man klarar att sluta och vad som ev. krävs för hjälp o om man är beredd att lägga tid o pengar på detta. Vi kommer aldrig ifrån att det är frivilligt att börja röka. Börjar man inte slipper man sluta. Det är vuxna människor det handlar om. Finns mycket som gynnat samhället, som enskilda inte heller får hjälp med.
  • Tygtiiger
    Här och nu skrev 2011-03-13 14:27:06 följande:
    Nej, men innan man börjar får man tänka efter om man klarar att sluta och vad som ev. krävs för hjälp o om man är beredd att lägga tid o pengar på detta. Vi kommer aldrig ifrån att det är frivilligt att börja röka. Börjar man inte slipper man sluta. Det är vuxna människor det handlar om. Finns mycket som gynnat samhället, som enskilda inte heller får hjälp med.
    Du har fel i en sak. Det gäller inte vuxna. De flesta som börjar röka är tonåringar och de är jävligt dåligt rustade att ta ett genomtänkt beslut, särskilt när det gäller droger. De tänker alltid att de inte fastnar och att de kan sluta och för övrigt är skräckpropagandan överdriven och rökning är cooooolt. Ungefär.

Med alla droger är det så att det är lätt att ta ett dåligt beslut som leder till ett beroende, och när du väl är beroende är det oerhört svårt att ta ett klokt beslut och genomdriva det.

(Och det finns hjälp att sluta röka på varenda vårdcentral i landet, men den som inte vill själv kan man aldrig hjälpa!)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Här och nu
    Tygtiiger skrev 2011-03-13 21:11:12 följande:
    Du har fel i en sak. Det gäller inte vuxna. De flesta som börjar röka är tonåringar och de är jävligt dåligt rustade att ta ett genomtänkt beslut, särskilt när det gäller droger. De tänker alltid att de inte fastnar och att de kan sluta och för övrigt är skräckpropagandan överdriven och rökning är cooooolt. Ungefär.

Med alla droger är det så att det är lätt att ta ett dåligt beslut som leder till ett beroende, och när du väl är beroende är det oerhört svårt att ta ett klokt beslut och genomdriva det.

(Och det finns hjälp att sluta röka på varenda vårdcentral i landet, men den som inte vill själv kan man aldrig hjälpa!)
    Jag valde att inte börja röka som tonåring. Min mamma hade lärt mig vad det kunde innebära.
  • Gurkburk

Det är säkert så att för vissa människor är det otroligt svårt att sluta röka och man kan behöva hjälp, men samtidigt är det inte någon annans ansvar äns ens eget. De dåligt genomtänkta beslut man tar i tonnåren får man sen ta konsekvenserna av. Det är inte arbetsgivaren, kollegorna eller de man möter i jobbet som ska behöva ta konsekvensen eller ansvaret. Det finns de arbetsgivare som erbjuder hjälp och det är ju bra, men det är inget man kan kräva. 

Jag arbetar på en sk rökfri arbetsplats. Vill man röka får man göra det på egen tid ("stämpla ut") och utanför arbetsplatsens område. Det borde vara en självklarhet för alla arbetsplatser. Arbetar man dessutom med människor som inom vård, barnomsorg, skola m.m. bör man byta kläder, tvätta händerna och skölja munnen med något som tar bort lukten. Rökare är tyvärr sällan medvetna om hur mycket de luktar även om de gått ut och rökt. 

Och som sagt, parfym eller alkohol hör heller inte hemma på en arbetsplats. 

• Här och nu
    Gurkburk skrev 2011-03-14 09:40:20 följande:

Det är säkert så att för vissa människor är det otroligt svårt att sluta röka och man kan behöva hjälp, men samtidigt är det inte någon annans ansvar äns ens eget. De dåligt genomtänkta beslut man tar i tonnåren får man sen ta konsekvenserna av. Det är inte arbetsgivaren, kollegorna eller de man möter i jobbet som ska behöva ta konsekvensen eller ansvaret. Det finns de arbetsgivare som erbjuder hjälp och det är ju bra, men det är inget man kan kräva. 

Jag arbetar på en sk rökfri arbetsplats. Vill man röka får man göra det på egen tid ("stämpla ut") och utanför arbetsplatsens område. Det borde vara en självklarhet för alla arbetsplatser. Arbetar man dessutom med människor som inom vård, barnomsorg, skola m.m. bör man byta kläder, tvätta händerna och skölja munnen med något som tar bort lukten. Rökare är tyvärr sällan medvetna om hur mycket de luktar även om de gått ut och rökt. 

Och som sagt, parfym eller alkohol hör heller inte hemma på en arbetsplats. 

Lite svag parfym skadar inte om det inte finns allergier.
  • delirium

Nej, vad man gör på sin rast ska vara ens egna val. Vad jag vet slutar inte fler för att man förbuder rökning, utan istället ökar stress, utbrändhet, ångest mm bland de som röker.
    Så nej jag tycker inte man ska förbuda rökning, det kanske luktar illa en stund men röker man inte i närheten av barnen så är det ju ingen fara för dem. 

• Här och nu
    delirium skrev 2011-03-15 16:33:17 följande:
    Nej, vad man gör på sin rast ska vara ens egna val. Vad jag vet slutar inte fler för att man förbuder rökning, utan istället ökar stress, utbrändhet, ångest mm bland de som röker. Så nej jag tycker inte man ska förbuda rökning, det kanske luktar illa en stund men röker man inte i närheten av barnen så är det ju ingen fara för dem. 

Och varför ska barn inandas rök? Nej, arbetsgivaren har rätt att kräva rökfri personal. Har man börjat röka får man själva skylla sig om man känner stress osv. Man utsätter ju andra.
  • Gurkburk
    Nej, vad man gör på sin rast ska vara ens egna val. Vad jag vet slutar inte fler för att man förbuder rökning, utan istället ökar stress, utbrändhet, ångest mm bland de som röker.
    Så nej jag tycker inte man ska förbuda rökning, det kanske luktar illa en stund men röker man inte i närheten av barnen så är det ju ingen fara för dem. 
    Vår arbetsplats har rökförbud. Man måste gå utanför företagets områden och "stämpla ut". Skönt nog har vi bara en rökare, men trots att hon går ut för att röka och vanligtvis har en jacka på sig som hon tar av när hon kommer in så luktar hon apa. Inte bara en stund, utan hela tiden. Jag håller andan om jag måste gå in på hennes kontor. Jag anser inte att barn (eller vuxna heller för den delen) ska behöva utsättas för sådant. Rökare förstår verkligen inte hur illa de luktar.
  • Embla
    Även om det man väljer att göra på sin rast påverkar andra negativt?

Om förskolepersonalens rök inte ska påverka barnen, måste de vara utomhus i minst 20 minuter sedan de dragit sista blosset. Så lång tid tar det för röken att försvinna från hår, kläder och andedräkt.

Hur många som röker på sin rast väntar 20 minuter, tror du?
  • Teas mamma

Anser att det håller på att spåra ut med rökhysterin,en rökare är det okej att förfölja medan man kan bli åtalad om man ifrågasätter varför fröken ser ut dom en ninja på jobbet.

Svar på tråden Rökfritt inom förskolan?