• arton

    Vara vuxen

    Jag har liksom funderat på vad som anses vara vuxet och tvärtom och att de säkert många gånger inte har med åldern att göra när man betraktas vara vuxen. Men om man rent generellt får säga en ålder då ni anser att man blir vuxen får ni gärna säga den.

    Jag är 20 år gammal och betraktar mig inte själv som vuxen, varken åldersmässigt eller beroende på min boendesituation (bor fortfarande hemma då jag studerar och valde att göra så då jag inte vill ta studielån så länge jag studerar på universitetet). En del betraktar mig som vuxen ena sekunden, nästa sekund är jag ungdom och blev nyss "tagen" för att vara barn och folk brukar gissa att jag är 17 år.

    Så vad säger ni? :)

  • Svar på tråden Vara vuxen
  • Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:49:31 följande:
    Jag respekterar allas åsikter, självklart :) Det var inte meningen att säga emot dig heller men alla människor är ju olika och jag växer fortfarande som människa och försöker iaf bete mig på ett vuxet sätt, det är ju de alla förväntar sig - kanske går de fel ibland men spela roll, man försöker iaf :)
    Jag förstår nog bara inte var våra åsikter skiljer sig. Jag säger samma sak som 35-åring....jag växer fortfarande och kommer att göra det till den dag jag dör. Det är ingen skillnad från då jag var 18....förstår du vad jag menar . Ju mer erfarenheter man får, ju mer kunskap man får desto mer inser man hur lite man faktiskt vet .
  • arton
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-26 12:53:18 följande:
    Jag förstår nog bara inte var våra åsikter skiljer sig. Jag säger samma sak som 35-åring....jag växer fortfarande och kommer att göra det till den dag jag dör. Det är ingen skillnad från då jag var 18....förstår du vad jag menar . Ju mer erfarenheter man får, ju mer kunskap man får desto mer inser man hur lite man faktiskt vet .

    Jo men det är ju de jag menar

  • Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:51:41 följande:
    För mig kvarstår fortfarande att jag inte ser någon särskild ålder som vuxen, jag kan bete mig lika omoget och illa precis som innan jag blev 18 och än idag möts jag av äldre människor som behandlar mig som ett barn utan att jag på något sätt beter mig omoget.

    När du är äldre kommer du att inse att andras betraktande av dig är precis lika irrationellt oavsett ålder . Det som händer med erfarerenhet är att man tar det för vad det är och ler åt det hela .


     


     


     

  • arton

    Men jag växer inte som människa på så sätt, alltså jag växer ju till att bli en människa som VÅGAR leva, jag vågar ju inte ens söka jobb på grund av den jag är, jag vågar inte skaffa mig erfarenheter som jag är nu. Sedan när jag är 100 procent trygg i mig själv i de allra flesta situationer kommer jag bara att växa ännu mera som människa till den dagen jag dör. Dock något jag arbetar på.

  • lövet2
    arton skrev 2011-05-26 12:51:41 följande:
    För mig kvarstår fortfarande att jag inte ser någon särskild ålder som vuxen, jag kan bete mig lika omoget och illa precis som innan jag blev 18 och än idag möts jag av äldre människor som behandlar mig som ett barn utan att jag på något sätt beter mig omoget.
    Mina föräldrar behandlade mig som en vuxen från min 18-årsdag, och det kunde jag tycka kändes irriterande i bland. Som att det ställdes krav på mig, som jag inte visste om jag kunde leva upp till. Först vid 22 år efter att ha fått 2 barn, så började jag känna mig vuxen ...
  • Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 12:57:33 följande:
    Men jag växer inte som människa på så sätt, alltså jag växer ju till att bli en människa som VÅGAR leva, jag vågar ju inte ens söka jobb på grund av den jag är, jag vågar inte skaffa mig erfarenheter som jag är nu. Sedan när jag är 100 procent trygg i mig själv i de allra flesta situationer kommer jag bara att växa ännu mera som människa till den dagen jag dör. Dock något jag arbetar på.
    Det resonemang du för nu säger mig att du är ung.....och har mycket att lära . Och jag menar verkligen inget illa med det på något vis
  • arton
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-26 13:00:18 följande:
    Det resonemang du för nu säger mig att du är ung.....och har mycket att lära . Och jag menar verkligen inget illa med det på något vis
    Jag tar inte alls illa upp, jag håller bara med :)
  • Flickan och kråkan
    arton skrev 2011-05-26 13:25:50 följande:
    De blir en människa av mig ändå :)
    Du är redan det.......äldre än när du var 10 och yngre än när du blir 30 . Om du under din livstid kommer att nå 100%-ig trygghet med dig själv, så kan jag bara gratulera . Jag har en bra bit kvar.....även om jag har kommit närmare än nar jag var 20 .
  • arton
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-26 13:31:17 följande:
    Du är redan det.......äldre än när du var 10 och yngre än när du blir 30 . Om du under din livstid kommer att nå 100%-ig trygghet med dig själv, så kan jag bara gratulera . Jag har en bra bit kvar.....även om jag har kommit närmare än nar jag var 20 .
    Iofs ;)

    Det kommer jag säkert inte göra, har inte ens nått halvvägs så det kommer nog inte hända, men man kan ju komma en bra bit på vägen dit iaf :) Har iaf gått vidare från det som hänt under uppväxten och börjat göra mer saker som jag absolut inte vågade tidigare så jag är på väg framåt ;p
  • arton

    Jag läser till förskollärare och hade ett arbete om ungdomar och den psykiska (o)hälsan och då utgick vi från en undersökning för ungdomar 16-24 år och dem som gjort den, ingen aning om vem, tolkar det som att man där någonstans blir vuxen, och jag i min tur tolkar det som väldigt individuellt. Sedan att hjärnan inte heller är färdigutvecklad förrän vid 25 kan ju också visa att man kanske beter sig "på ett mindre moget" sätt ibland, vet inte riktigt hur de där med hjärnan funkar dock, men något samband kanske de har? Empatin t.ex är ju inte färdigutvecklad förrän vid 25 år har jag hört.

  • The sea refuses no river

    Vad som anses vuxet är en kulturell fråga, det vet vi alla. Det är inte alla som vill utvecklas till vad den normativa bilden av en vuxen är, trots detta anses det ofint att inte vara "vuxen" vid en viss ålder.

    Jag anser att man inte skall fästa några värderingar vid sådana saker. Själv är jag 19, jag reser mycket och har märkt att i många andra länder än Sverige så fäster man inte lika stor vikt vid ålder - detta är bra.

    Själv fäster jag inga värderingar i boende, familjebildning, fast arbete, körkort osv. Jag har visserligen under en längre period bott själv då jag studerat, men bor under sommaren hos mina föräldrar. Kunde jag inte göra det, så skulle jag bo hos vänner - jag betraktar visserligen mina föräldrar som vänner likaså (trots att vår relation är något annorlunda).

    Är jag vuxen? Jag bryr mig ärligt talat inte ett jota. Jag trivs med vem jag är och jag är glad över att ha en viss typ av drivkraft i mitt liv, som resulterar i att jag får många goda upplevelser och erfarenhet. Människor borde göra vad de vill, det normativa är en representation av vad de flesta vill - men det normativa föder även sig själv. Människor har en tendens att försköna det vanligaste av allt, vilja göra det vanliga till något allmängiltigt och värdesätta "normalitet".

    Varför tror ni att det uppkommer så många osäkra frågor angående normalitet? "Är jag normal?" hahaha

    Så jag bryr mig inte ifall jag aldrig någonsin blir vuxen, detta är ingenting jag värdesätter.

Svar på tråden Vara vuxen