• Svar på tråden rapsolja VS Messmör i ersättningen? Vad röstar du för??
  • Längtandsfull
    Labolina3 skrev 2011-03-09 18:02:39 följande:
    Nu ger vi hipp men har testat nan ha o babysemp oxå. Alla har funkat ok några dagar o sen har magontet kommit... Köpte dr brown i förrgår o det har funkat bättre så får väl se om vi nöjer oss där. Annars är väl nästa steg altera från apoteket enligt bvc. Ska dit imorn... Ja, råden kring barn ändras ju stup i kvarten ang allt från kudde, sovställning till mat mm...inte lätt o veta vad som e rätt
    Vi hade först Nan 1 men då skrek hon pga förstoppning tror jag.
    BVC sa vi skulle prova semper lemolac så det gjorde vi och igår slog det mig att hon börjat skrika mycket mer isamband med bytet så ikår kväll gick vi tillbaka till NAN 1 och idag har vi varit och köpt NAN HA 1
    Hoppas detta blir bättre.. Men nu tänkte vi även använda nått som olja, messmör.

Använde olja när vi använde NAN första gången men tror inte det hjälpte så mycket.

Har nu hört mycket om att messmör är bättre så funderar på att prova det..
  • anansie

Vi har bara testat rapsolja efter att BVC rekomenderade det. Funkar ganska bra när hon vart hård i magen. Skulle det inte hjälpa sa de att vi skulle testa laktulos.
    BVC sa att messmör är inget de rekomenderar längre, det innehåller både salt och socker sa de.
    Fast vet många som använt messmör och de har ju inte skadat barnen.. men vi håller oss till olja så länge det funkar.

• Längtandsfull
    anansie skrev 2011-03-09 18:40:27 följande:
    Vi har bara testat rapsolja efter att BVC rekomenderade det. Funkar ganska bra när hon vart hård i magen. Skulle det inte hjälpa sa de att vi skulle testa laktulos.
    BVC sa att messmör är inget de rekomenderar längre, det innehåller både salt och socker sa de.
    Fast vet många som använt messmör och de har ju inte skadat barnen.. men vi håller oss till olja så länge det funkar.
    Bra att det fungerar för er.. Jag tycker inte olja funkar hos oss.
    Skall kolla om jag kan börja ge lite laktulos...
  • Lindacecilia78

messmör funkar kanon! tror dock oxå att det inte är bra förd e allra minsta pga saltet. vi kör nu lactulos till minstingen (3 mån).
    har haft messmör för min store kille då han har en lite krånglig mage, tar messmör när man vill få igäng den ordentligt. annars är det lactulos på honom varje dag. 

• Stor mamma

Matolja- det funkade dock inte-men inte messmör heller....

• LillaTyra

Rapsolja funkade inte alls för lilltösen vår, dessutom åt hon mindre när hon fick det i ersättningen (babysemp) frågade bvc angående messmör eftersom jag själv fick det när jag var liten och det fungerade för mig! min ssk gav mig rådet att vänta tills hon är ca 10-12 veckor innan jag provar messmör..saltet var inte så farligt tyckte hon eftersom det är så liten mängd de får åt gången..ca 1tsk/måltid, men det var nått annan med tarmarna..har inte koll på exakt vad hon menade!
    finns ju lactulos i nödfall, men den kan ge gasbildning. fick med mig resulax från bvc idag som man kan använda i värsta fall!

• caroline88

vi använder messmör... men vi började nu när hon är 7.5mån med det..

• carlhson

Jag har provat båda och tyckte att båda funkade bra, men messmöret var mer uppskattat av lillkillen. :)

• La Lola
    Labolina3 skrev 2011-03-09 17:24:59 följande:
    rapsolja för i messmör e de salt...     Finns ju lactulos oxå...
    0,5 gram natrium per 100 gram messmör (Fjällbrynt original)
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden rapsolja VS Messmör i ersättningen? Vad röstar du för??