• PerG

Vad menar man egentligen med "mogen"?

Jag hör ofta ordet "mogen" användas när man pratar om potträning och att ta bort blöjan men jag förstår inte riktigt vad man lägger för innebörd i det sammanhanget?

Vi har äntligen börjat få vår 3-åring blöjfri (hemma till 99% dagtid, men på förskolan och på natten har han blöja).

Jag känner själv att det hade varit lämpligt att börja betydligt tidigare eftersom det numera (på förskolan, men även hemma innan det blev 99%-igt) handlar mer om stark vilja än en fysisk möjlighet att kontrollera bajs och kiss. Om vi hade introducerat pottan betydligt tidigare (kanske 1½ års ålder) istället för, som vi gjorde, vid 2½ års ålder så misstänker jag att det hade gått betydligt bättre eftersom han då ännu inte hade "utvecklat" denna vilja (2½-3åringar brukar ju kunna ha det ;)...

Så vad menar man egentligen med "tills barnet är moget att bli blöjfritt"... är det att barnet "vill" bli blöjfritt, eller menar man fysisk mognad att kunna kontrollera kissande och bajsande?

Om jag skulle använda ordet "mogen" om vår son skulle jag säga att han antagligen var som mest mogen att bli blöjfri mellan typ 1-2 års ålder och därefter var omogen igen fram tills nu? ;)

• Svar på tråden Vad menar man egentligen med "mogen"?
  • Dr Mupp

Mogen är ett ord som lata föräldrar använder för att bortförklara att det inte orkat ta bort blöjorna tidigare. När vi var barn sågs en 2-3 åring i blöjor som sent. Nu ses en 2 åring som tidig och en 4 åring som normalt. Inte förrän i 5-6 års åldern ses det som sent att sluta med blöjor. Och nej så stor skillnad ska det inte bli på bara en generation.

Även nyfödda har kontroll på kissandet och bajsande och signalerar sina behov. Men eftersom vi sätter på dem blöjor och skiter i att lyssna på siganlerna så slutar de att signalera och slutar att föröska hålla koll. Ger men dem dock chansen så återkommer snart allt igen fram till ca 1,5-2 år ålder. Väntar man längre så är de så pass invanda i blöjor att de inte ser nån vits att sluta med dem och varför skulle de vilja det. De är ju bekvämt med blöjor. Har man väntat så länge så får man kämpigt eller så får man vänta tills de närmar sig fyra och upptäcker att de är de och bebisarna som har blöjor. Då brukar de vilja sluta pga "grupptrycket".

Min 14 månaders är blöjfri hemma. Det har han varit ett tag. Han har bara blöja när han sover och när vi är ute.  En sak som man märker med honom gämtemot "alla andra" i samma ålder är att han inte småskvätter. Han kissar några gånger per dag och är mycket väl medveten om vad som händer. Han förösker även ta sig till pottan även om det inte alltid hinns med.

Vi har gjort så att vi redan från att de kunnat sitta har satt dem på pottan i samband med bajsning och rutinpottande på morgonen, efter bad och sovning eftersom de nästan alltid kissar då. För dem har pottan varit en del av vardagen. När de lärt sig gå har vi ryckt blöjorna mer eller mindre permament på dagen. Detta för att de själva ska kunna se och känna vad som händer. Tre barn har varit torra dag som natt vid 2 års ålder med den metoden. Ser ingen anledning varför inte fyran skulle bli det med.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • lovie

håller med föregående även om alla barn är individuella och man kan inte dra alla över en kam.. Min dotter satte jag på toaletten när hon var 6-7 månader för jag såg att hon behövde bajsa. På 10 månader har hon lärt sig att kissa o bajsa på toaletten med sin egen toasits, och hon går ofta blöjfri hemma under dagarna. När hon känner att det är dags brukar hon småspringa mot badrummet och då vet vi att det är dags. Annars så brukar vi sätta henne på toaletten när hon vaknar och efter måltider och innan läggdags. Ibland så sker det accidents och då får man ta det, men oftast så går det bra. Jag känner själv några barn i 3-4 års åldern som vägrar att gå på toaletten och sen så ser de ingrid gå på toaletten och då börjar de tänka, för hon är så liten, och vill gärna gå på toaletten efter henne hihi.

Det är så olika, alla föräldrar uppfostrar sina barn olika. Med oss så blev det som en slump att hon gick på toaletten för jag såg hennes tydliga signaler och sen har vi tagit från där. Visst har det funnits dagar då man har varit lat och sattit på blöja en hel dag och gått på några vändningar till toa, men nu har dottern blivit såpass envis att man måste gå på toa annars blir hon arg och ledsen och det är värre. Det är också mycket billigare och bättre med blöjfri, hon har aldrig några blöjsår och det går åt ca 2 blöjor per dag om vi är hemma och det är när hon sover.

För att göra det roligare så brukar vi sjunga sånger, läsa böcker och tidningar medan hon sitter på toa. Då blir hon mer avslappnad, samtidigt som man rinner vatten ur kran då brukar det vara lättare.

Tror att mognaden beror på hur mycket föräldrarna tar tag i pottträningen, men också på hur barnet är.

• Fossa

TS, har exakt samma erfarenhet som du. Min snart treåriga tjej kissar på sig av ren trots och inte för att hon inte kan kontrollera sig. Önskar att vi börjat med potträningen tidigare.

• Loreena

Rent fysiskt är många barn "mogna" att hålla sig runt 1,5 års ålder, men det är individuellt. Men när barnet är "psykiskt" redo att ändra sitt inlärda beteende att bajsa i blöjan kan ske betydligt senare än så. Sedan beror det ju givetvis på vilken situation barnet bedinner sig i. Jag pottar min bebis(!) regelbundet vid blöjbyten, när han när nyvaken och efter måltider och han bajsar nästan alltid på pottan och kissar både i pottan och i blöjan. Han är 7 månader nu.

Om ni tycker att det låter intressant så kan ni läsa om det på

www.ecsweden.se/

• Nienna

Jag satte min son på pottan när han var ett halvår för att jag såg tydligt när han ville bajsa, och upp till ett års ålder bajsade han nästan aldrig i blöjan. Sen när han kunde ställa sig upp själv  och gå kraschade alltihop för att han inte hade ro att sitta kvar. Vi fortsatte att sätta honom på pottan i alla fall, och ibland bajsade  och kissade han. Vi trodde ju att han skulle bli torr tidigt eftersom han suttit på pottan så mycket och visste vad man skulle göra där, men så blev det inte. Nu är han precis tre, och säger fortfarande inte till när han behöver kissa. Om vi passar honom och sätter honom på pottan regelbundet efter varje måltid kissar han oftast inte i blöjan men man kan inte lita på det. Vi har försökt ta av blöjan vid några tillfällen men det har blivit så mycket kiss i hela huset att vi inte orkade slutföra det fast jag egentligen tycker att han är "mogen".

• Priceless Perfection

Min son hade blöja varje dag och vägrade potta. Lärarna på förskolan rekommendera att jag skulle ta en paus. Jag tog en paus på ett halvår, sedan började jag introducera potta fast på toan. Man sätter någon slags barnsits på toan. Inom en månad var han blöjfri, en månad innan han blev 3 år.
    Min dotter som är 28 månader har blöja, men "bajjar" på toan. Det händer att hon kissar ibland, men bara för skojs skull.

Du är den enda som begränsar dig
  • Spartacus

jag ser det som både ock faktiskt... kissandet går ju oftast betydligt snabbare än bajsandet, som ju kan dröja ett par år innan man får riktig bukt med.

att dom kan hålla sig nattetid är ju en fråga om fysisk mognad, även att lära sig knaipmuskelns funktion för att hinna men det lära dom sig ju ganska snabbt dom flesta.

min dotter började med att lägga av med blöja vakentid och hemma då vi lyfte henne till toa emellanåt... därefter så lärde hon sig säga till själv och det gick bra även på bortaplan och dagis. sen så skippade vi blöjan vilotiden eftersom den alltid var torr när hon vaknade. och nu nyligen även anttetid eftersom vi märkte att hon var torr tidig morgon och bara kissade morgonkisset i blöjan (rätt onödigt alltså).

hon bajsar enbart i blöjan nu, vilket vi fört in på badrummet där hon står bakom duschdraperiet

mannen försökte ett tidigare tillfälle få henne att bajsa på toa genom mutor och hon var upprörd men gick med på det, sen backade hon typ 100 steg och kunde inte ens kissa på toa längre .. SÅ visste vi att hon inte var mogen att börja bajsa på toa riktigt än! vi spar på det eftersom hon är så duktig med allt annat, ingen brådska som vi ser det. hon har fått lillebror det här året dessutom, och har ju ett behov av att få vara lite liten ibland.

lycka till!

• Spartacus
    Dr Mupp skrev 2011-03-11 08:02:14 följande:
    Mogen är ett ord som lata föräldrar använder för att bortförklara att det inte orkat ta bort blöjorna tidigare. När vi var barn sågs en 2-3 åring i blöjor som sent. Nu ses en 2 åring som tidig och en 4 åring som normalt. Inte förrän i 5-6 års åldern ses det som sent att sluta med blöjor. Och nej så stor skillnad ska det inte bli på bara en generation.

Även nyfödda har kontroll på kissandet och bajsande och signalerar sina behov. Men eftersom vi sätter på dem blöjor och skiter i att lyssna på siganlerna så slutar de att signalera och slutar att föröska hålla koll. Ger men dem dock chansen så återkommer snart allt igen fram till ca 1,5-2 år ålder. Väntar man längre så är de så pass invanda i blöjor att de inte ser nån vits att sluta med dem och varför skulle de vilja det. De är ju bekvämt med blöjor. Har man väntat så länge så får man kämpigt eller så får man vänta tills de närmar sig fyra och upptäcker att de är de och bebisarna som har blöjor. Då brukar de vilja sluta pga "grupptrycket".

Min 14 månaders är blöjfri hemma. Det har han varit ett tag. Han har bara blöja när han sover och när vi är ute.  En sak som man märker med honom gämtemot "alla andra" i samma ålder är att han inte småskvätter. Han kissar några gånger per dag och är mycket väl medveten om vad som händer. Han förösker även ta sig till pottan även om det inte alltid hinns med.

Vi har gjort så att vi redan från att de kunnat sitta har satt dem på pottan i samband med bajsning och rutinpottande på morgonen, efter bad och sovning eftersom de nästan alltid kissar då. För dem har pottan varit en del av vardagen. När de lärt sig gå har vi ryckt blöjorna mer eller mindre permament på dagen. Detta för att de själva ska kunna se och känna vad som händer. Tre barn har varit torra dag som natt vid 2 års ålder med den metoden. Ser ingen anledning varför inte fyran skulle bli det med.
    inte riktigtsant! att man idag är lite lugnare beror ju också på att man kanske är lite mer uppmärksam på att barn är olika och att stressa ihjäl sig och stressa ungen hjälper ju inget alls. tror varje förälder känner in ganska bra, även om det såklart finns "latare" föräldrar som du beskriver.

sen så har ju mognaden med knipförmågan att göra också... som du säger så har ju din unge fortfarande blöja nattetid, finns ju en anledning till det.
  • Loreena

Dagens supertorra, bekväma blöjor gör att barnen inte känner när de kissar som de gjorde tidigare, vilket påverkar och kan göra att barnen blir torra allt senare.

"År 1989 blev barn blöjfria vid ca 2 års ålder
    År 2006 blev barn blöjfria mellan 3 och 7 års ålder, vilket kan bero på dagens torra engångsblöjor."

*www.minimundus.se

• PerG
    Loreena skrev 2011-03-21 11:54:52 följande:
    Dagens supertorra, bekväma blöjor gör att barnen inte känner när de kissar som de gjorde tidigare, vilket påverkar och kan göra att barnen blir torra allt senare.

"År 1989 blev barn blöjfria vid ca 2 års ålder
    År 2006 blev barn blöjfria mellan 3 och 7 års ålder, vilket kan bero på dagens torra engångsblöjor."

*www.minimundus.se
    Ja, jag tror blöjorna har stor betydelse. Det finns ju inte direkt något incitament för barnet att vilja gå på toaletten/pottan eftersom det är enklare (och bekvämare) att göra det i blöjan...
  • PerG
    Spartacus skrev 2011-03-20 17:37:02 följande:
    jag ser det som både ock faktiskt... kissandet går ju oftast betydligt snabbare än bajsandet, som ju kan dröja ett par år innan man får riktig bukt med.
    Vi har haft precis omvänd erfarenhet! ;).. Bajsandet har varit klockrent från andra veckan efter att vi började med potträning.. Kissandet däremot har varit förknippat med stark (o)vilja. Han har aldrig bajsat på sig och han har t.o.m. bett om att få ta av blöjan om han haft någon på sig när han behövt bajsa (har aldrig hänt gällande kissandet).
  • Angel1978

Barn är individuella. Försökte potträna sonen i olika perioder, men det slutade bara i gråt och frustration över att han inte fixade det. Han blev bara ledsen. Han ville ha sin blöja på sig, så varför skulle vi tvinga honom att sluta?? När han var ca 3,5 år sa han själv att han inte ville ha blöja, och från den dagen har han varit blöjfri och torr med enstaka olyckor. Då var han MOGEN för det mentalt..

• avocadoo

Min son är inte mogen. Han är 2 år gammal, och kan inte "kontrollera" kisset. Han blir förvånad när han kissar: OJ! och vi provar med pottan ibland, men det kommer inget kiss, och så kommer det mitt i en lek istället... Men han får gå naken mycket och hoppas att "medvetenheten" kommer snart :)

Svar på tråden Vad menar man egentligen med "mogen"?