• Ozzy2006

Huvudryckningar....

Hej !!!

Jag behöver hjälp eller nått med en sak som oroar mig jätte mycket. Efter jul så hände det något med min son som är 8 år. Han började med huvudskakningar, å jag har hör med sjukan ingen vet varför och hur man får det att sluta.

Skolan är orolig å trycker på mig att snabbt ta redan på vad som är fel, jag känner det lite som om att dom pekar ut honom som nått missfoster. Till saken hör också att min son sedan i höstas har varit utsatt för mobbing, på skolan och han har haft det jätte tufft där, med koncentrationen m.m......

Vill ha lite råd från någon......

• Svar på tråden Huvudryckningar....
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag förstår att du blir orolig för din sons huvudskakningar, som ju är ett tecken på att han inte mår så bra just nu.
    Du berättar ju också att han blivit utsatt för mobbing i skolan och har haft det jättetufft.
    Så orsaken till din sons symptom verkar ju helt tydliga. Det jag undrar är om ni fått någon hjälp av skolan att komma till rätta med mobbingen. Varje skola har skyldighet att skydda barn från att bli utsatta för mobbing. 
    I den bästa av världar brukar då skola och föräldrar kunna hjälpas åt med att skapa en så trygg skolsituation för det tidigare mobbade barnet att inte nya reaktioner uppstår.
    För dig verkar det inte vara så att du får så mycket stöd av skolan. 
    Det jag tycker att du ska göra är att gå och prata med rektor om din sons skolsituation och se hur ni kan trygga honom på bästa sätt. Det kan också vara bra om du kan vara i skolan några dagar för att se hur han har det. Då blir det lättare att hitta förbättringsåtgärder.
    Om du inte alls får gensvar från skolan i detta tycker jag att du ska söka BUP och prata med en barnpsykolog som kan ge dig stöd så att du kan hjälpa din son. Man ska alltid ta barns symtom på allvar. Han talar om att han inte mår bra på det här sättet. Då måste du och andra vuxna hjälpa honom.
    Lycka till!
    Margit

• Ozzy2006

Hej Margit

Tack för ditt svar sedan jag fick detta svar av dig, har jag tagit kontakt med BUP i Lycksele där dom gett mig rådet att sätta press på skolan , så nu på Tisdag kommer jag och skolan inklusive rektor och skolpsykologen ha ett möte.

Jag tycker att min son verkar lite gladare nu men hans huvudskakningar avtar ej. Kommer dom någonsin att gör det ? Har även bett BUP att få komma dit för att min son skall få prata av sig med någon annan än mig eller skolan. Jag tror det blir bra för honom.

Sedan vill jag också passa på att fråga dig hur man på bästa sätt bygger upp ett barns självförtrodende igen. Är detta också något jag kan få hjälp med hos BUP ?

Vänliga hälsningar

//Marita

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Det låter som om du tagit itu med saken och är på god väg att hjälpa din son. Det är inte alldeles ovanligt att symtomen kvarstår ett tag. Lägg inte så stor vikt vid det utan fortsätt att ordna skolsituationen för honom och jobba vidare med BUP där de kan ge dig tips om hur du hjälper din son med självförtroendet.
    MVH
    Margit 

Svar på tråden Huvudryckningar....