Hur göra med en rädd 6 åring när han ska få ett eget rum?
Hej!
Vi har en son som är 6 ½ år gammal. Eftersom vi är flera i familjen har han aldrig haft ett eget rum utan delat sovrummet med oss. När han var runt 2½ ville vi börja med att han skulle somna själv utan oss i rummet (alltså att vi nattar och sedan går ut) men det gick inte alls som jag har förståelse för för det blev olyckligtvis i samma väva som han började bli lite allmänt rädd för saker (att det finns spöken osv). Det har fungerat att vi nattade och han lade sig i sin säng för att somna där själv, men vi fick aldrig lämna rummet. Jag har verkligen försökt inte göra det till en stor grej, jag har försökt förklara att det inte finns spöken, har tom försökt lämna rummet trots allt...Men jag klarar inte av att se ren rädsla i hans ögon...Jag har såklart funderat om det bara är påhit, men han klarar inte av att ens gå till ett annat rum själv för att hämta något mitt på dagen (detta har varierat- ibland går det bra att gå någonstans själv om det ligger precis bredvid- ibland är det så extremt så att han måste hela tiden se någon av oss). Detta kan jag inte koppla till någon specifik person i familj utan bara det är någon som går med honom, eller tittar på honom hela tiden så funkar det. Det behöver inte vara en vuxen, han kan fråga en kompis också (alltså t o m under lek med kompisar försvinner inte denna rädsla). Så det känns inte som det har något att göra med att försöka manipulera oss utan det verkar vara ren rädsla.
Nu kommer en familjemedlem flytta ut, som ger oss möjlighet att göra iordning ett eget rum till sonen. Min fråga därmed är- hur gör man på bästa sätt? Är det bättre att försöka redan från början att få honom sova i hans nya rum, eller skall man fixa rummet och vänta ut denna rädsle-perioden (för jag antar att han kommer att växa ur det??). Det bör tilläggas att han endast sover i vårat sovrum och när han leker så gör han det alltid där vi är..
Jag skulle på något sätt vilja bryta detta beteende för det känns inte fullt normalt att en 6 åring har byggt upp sin rädsla till den grad som han gjort. Jag kan prova nästan vad som helst, bara det inte innebär att jag måste tvinga honom att vara själv...
Jag har funderat på att köra belöningsmetoden - om han sover i sitt rum själv får han en stjärna (som man kan samla på och när man når upp till ett vist antal gör man/köper något kul). Men jag känner mig osäker..Är inte det för mycket att begära från en pojke som har varit så rädd? Ska även tillägga att hans rädsla gäller endast ovannämnda saker - i övrigt är han en glad och social kille som inte har några svårigheter med att träffa nya människor, hitta kompisar osv.
Hur gör jag på bästa sättet?
MVH
Katarina