Svårt att dela med sig.
Hej och vad bra att man kan skriva till dig så här! Tack för det!
Jag har en son som är 3,5 år samt en dotter på ett år.
Frågan gäller min son och hur man ska agera som förälder, när ens barn har svårt för att dela med sig?
Min son har sedan han var liten bebis förälskat sig i saker och då gått runt med det i sin lilla hand. Väldigt gulligt och helt ok. Nu är han 3,5 år och det är inte lika charmigt längre, om man säger så. Jag har tänkt att det är en fas och att det går över men nu börjar jag fundera på hur jag kan hjälpa honom på traven?
Han hamnar lätt i konflikt med sina vänner för att han inte kan dela med sig. Det blir liksom svårt att leka med andra om man bara vill ha allt för sig själv och ha allt på sina villkor. Han kan vara i lekparken och helt plötsligt är det bara hans lekhus och ingen får komma upp i det. Han lägger beslag på saker och ting och ingen annan får ha det. Han lekar inte så mkt med sin lillasyster utan far mest runt och tar sina saker från henne. Han kan inte sitta och bygga lego tillsammans med henne t ex utan han vill bygga ensam, ha det på sitt sätt.
Nu har jag svårt att komma på fler exempel men eg finns det tusentals.
Iallafall. Hur ska man göra som förälder för att lära honom att dela med sig? Hur ska man lära honom att leka med andra, utan att det ska vara på hans villkor?
Vore så hjälpsamt om du kunde ge lite konkreta tips. Vill så gärna hjälpa honom så att det blir mindre konflikter för hans del!
Tusen tack!