• SilentStar

Behovsanställd med risk för sjukskrivning. Hur går det till?

Jag jobbar ca 2 dagar i veckan och stämplar a-kassa resten av dagarna. Nu riskerar jag att bli sjukskriven för svår foglossning, jag är i vecka 23.

Hur kommer detta gå till rent praktiskt? Har man rätt till sjukersättning alla dagar i veckan eller bara de två dagar jag skulle jobbat? De dagar jag stämplar till a-kassan måste jag ju vara tillgänglig för jobb vilket jag inte kan vara om jag är sjukskriven...

Jag ska på läkarundersökning imorgon för att få ett intyg som ska skickas till FK, men sen är det inte säkert att de godkänner att jag blir sjukskriven. Min foglossning är så svår att jag bara kan gå 10 min promenader och då bli sängliggande med smärtor, har fått kryckor och TENS apparat av sjukgymnasten. Jag klarar helt enkelt inte av min vardag som det ser ut nu. De dagar jag jobbat så kan jag i princip inte göra någonting efter jag kommit hem, har även en tvåårig son att ta hand om, som det är nu så får min sambo ta mkt, stackaren..

Någon som varit tim/behovsanställd och tvingats till sjukskrivning? Behöver inte vara gravidrelaterat.

• Svar på tråden Behovsanställd med risk för sjukskrivning. Hur går det till?
  • Kaosmamma

Jag var timanställd på skola när jag väntade barn nr 1, blev sjukskriven i v 14 pga foglossning. Detta var dock sex år sedan och vet inte om samma saker gäller.. De gick på att jag hade ett schema som jag följde och att jag minst var tänkt att jobba en månad till på schemat. Har för mig att det var så... Iaf något liknande. Jag jobbade dock 100%.

Blivit sjukskriven alla tre grav... Låg på sjukhus med nr 3 i tio veckor och såg knappt mina två barn. Jobbigt dom sjutton när man inte mår bra... Blev sjukskriven när barn nr 3 var strax över ett år (hon är svårt sjuk) och jag kördes i botten både fysiskt och psykiskt och det handlade endast om 3 veckors sjukskrivning men då nekades det. Överklagade och vann till 100% men vilken fight mitt i all kamp med tre barn och lillan som är sjuk.

Hoppas allt går smidigt för dig!

• Sophia

Du har rätt till sjukpenning även de dagar du stämplar. Om du blir sjuk nu är du ju skyldig att meddela arbetsförmedlingen och din a-kassa att du är sjuk. Du ska även sjukanmäla dig hos f-kassan för att få ersättning för den perioden.

Svar på tråden Behovsanställd med risk för sjukskrivning. Hur går det till?