• SmultronCupcake

Vilket efternamn?

En fråga till er som fick barn när ni inte var gifta.
    Vilket efternamn tog ni? Mammans eller pappans och varför just det efternamnet? 

• Svar på tråden Vilket efternamn?
  • Thats me

mina barn fick min sambos efternamn.. Jag heter Krig i efternamn o det tänker jag då inte ge mina barn-s-
    De fick heta Bardh som sambon ist

• Gurkburken

Mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn. Av den enkla anledningen att det lät bäst i den ordningen Skrattande

Vi är numera gifta men har inte gjort något med våra namn utan heter som vi alltid gjort så det behövde vi heller inte ta någon hänsyn till.

• Mirren76

Mitt efternamn. För att jag är mest ego av oss. Tungan ute

• ALTP9082

För våran del blir de pappans namn när den lill* kommer, tycker inte de är självklart men det är dels för att jag har ett vanligt -sson namn å han har ett tyskt å sen att vi förmodligen gifter oss inom en snar framtid å då byter jag.
    Men de va inte självklart att jag skulle byta, de fick bli en kompromiss

• Catti41

Pappans för det är ovanligast, men också kortast. Om vi, mot all förmodan, skulle gifta oss så skulle vi inte byta efternamn, någon av oss. Känns lite fjantigt, när man har etablerat ett professionellt namn och har levt halva sitt liv under ett visst namn.

• AngelWithoutWings

Mina föräldrar har inte gift sig så mamma heter Andersson och pappa Björnfot, och eftersom dem tycker Andersson är så tråkigt och vanligt så tog dem Björnfot efter pappa! Älskar de, älskar Björnfot, osen så är Andersson så vanligt!

O med tanke på hur vanligt förnamn ja har så hade ja fått ett väldigt vanligt namn :p

• Nessan22

Pappans efternamn. När vi gifter oss tar jag hans efternamn. Sonen har mitt efternamn som mellan namn.

• acinna

För mig är det självklart att vårt Pyre ska ha sin pappas efternamn när det föds:
    För det första så är jag själv skild och har kvar min exmakes efternamn, och min sambos barn ska inte ha min exmakes efternamn.
    För det andra så har jag ett vanligt -sson namn både innan jag gifte mig med mitt ex och även nu, medan min sambo har ett ovanligt efternamn.
    Och för det tredje så har sambon friat och vi planerar att gifta oss när Pyret kommit ut och jag kommer i en snygg klänning, och då är det självklart för mig att byta efternamn!

• clembke

Dom har pappans namn Hallqvist som mellannamn o mitt Lembke som efternamn.
    Skulle vi gifta oss nångång så kommer även jag ta Hallqvist som mellannamn o behålla mitt (vill inte ta bort mitt efternamn då det är relativt ovanligt.). Hur sambon gör vet jag inte.

• dripdrop

Sambons efternamn som mellannamn o mitt som efternamn :) mitt är ovanligt och jag tänker aldrig byta, och sambons är kort (kinesiskt) så det passade bra som mellannamn.

• Mumintrollska

Både jag och pappan har ovanliga efternamn, men eftersom mitt är finsk och vääldigt svårt att lära sig att stava så fick det bli pappans efternamn till dottern :)

Svar på tråden Vilket efternamn?