• Iväntanpålivet

Hjälp att planera föräldradagar?!

Försöker klura ut hur jag ska lägga upp föräldraledigheten och jag sitter som ett stort frågetecken. Har varit inne med e-leg på försäkringskassans hemsida och planerat och lyckas inte med att förstå vad som menas med dessa 90 dagar med lägsta nivå.

Förstår att man får 240 dagar med sjukpenningsnivå och resterande 90 med lägsta nivå. Men jag undrar VARFÖR?
    Sköts det där automatiskt att jag först får alla "sjukpenningsdagar" och sen att det övergår automatiskt till lägsta nivå sista tre månaderna eller?

Hoppas någon kan hjälpa till att förklara så jag kan förstå :(

• Svar på tråden Hjälp att planera föräldradagar?!
  • SötaSarah
    älskarlivet81 skrev 2011-03-14 09:17:47 följande:
    Det borde väl funka. Tycker också det är svårt att räkna ut hur länge dagarna räcker. Nu visar det sig att vi nog kommer ha ca 150 dagar kvar när vår dotter börjar på förskola, så jag vet inte varför jag haft ont i magen för att dagarna inte skulle räcka så länge som vi vill.
    Härligt! Vill ha dagar kvar till sen men har inte råd att ha för några dagar i veckan fp heller första året då sambons lön varierar så när han har 50% arbete bara. Ibland får han jobba mer men... Det får bli 4 dagar/v.

Sen tänkte jag skola in på dagis i början av september 2012. Så förhoppningsvis ska vi få det att funka men även ha lite dagar kvar till jul/sommar och något sånt första åren...
  • älskarlivet81
    SötaSarah skrev 2011-03-14 09:21:24 följande:
    Härligt! Vill ha dagar kvar till sen men har inte råd att ha för några dagar i veckan fp heller första året då sambons lön varierar så när han har 50% arbete bara. Ibland får han jobba mer men... Det får bli 4 dagar/v.

Sen tänkte jag skola in på dagis i början av september 2012. Så förhoppningsvis ska vi få det att funka men även ha lite dagar kvar till jul/sommar och något sånt första åren...
    Det kommer säkert räcka, du vet om att man kan simulera föräldraledighet på försäkringskassans hemsida? Där kan du lägga in hur många dagar du vill ta ut etc, så får du veta hur många dagar du har kvar etc..

Vi tar bara ut 1 fp-dag/vecka nu, för vi har råd med det. Men kommer som sagt ha en massa dagar kvar sen, men då kan vi ta semester utanför loven. Jag är lärare så jag kan inte få semester utanför loven nämligen. 
  • jeeri74
    Iväntanpålivet skrev 2011-03-13 20:17:40 följande:
    Min sambo jobbar heltid och jag jobbar 50%. Tanken är att jag ska ta ut 6 dagar/vecka och han 1 dag/vecka.
    Tänk på att han inte kan ta en sgi-dag lördag eller söndag, då måste han ta antingen måndag och fredag också. Men alla andra veckodagar är ok.
  • SötaSarah
    älskarlivet81 skrev 2011-03-14 09:23:20 följande:
    Det kommer säkert räcka, du vet om att man kan simulera föräldraledighet på försäkringskassans hemsida? Där kan du lägga in hur många dagar du vill ta ut etc, så får du veta hur många dagar du har kvar etc..

Vi tar bara ut 1 fp-dag/vecka nu, för vi har råd med det. Men kommer som sagt ha en massa dagar kvar sen, men då kan vi ta semester utanför loven. Jag är lärare så jag kan inte få semester utanför loven nämligen. 
    Jo, jag har bank ID til lförsäkringskassan men tycker de blir rörigt när man först ska mäta 4 dagar/v första året sen 5 dagar/v sista månaderna... Ska försöka mig på det ikväll igen när jag kommit hem! :)

Ah jätteskönt att ha så mycket dagar kvar ju :)
  • Drömmen om Elin

Jag skulle vilja dela dagarna rakt av, men tyvärr tror inte min sambo att han kommer klara allt själv hemma med en liten. Men Vi får väl se, kanske han hinner ändra sig.

Jag tänker försöka ta ut så många sgi dagar som de bara går när barnet är litet, för att inte hon skall behöva börja på dagis så tidigt. Sen spar vi på de lägst betalda dagarna. Tänker som så att det är nu man behöver pengarna mest, när man sen jobbar han man råd att ta nån dag med lägs betalda dagar utan problem, och änå tex få vara hemma nån julafton eller så.

A miracle lives inside.
  • älskarlivet81
    SötaSarah skrev 2011-03-14 09:26:17 följande:
    Jo, jag har bank ID til lförsäkringskassan men tycker de blir rörigt när man först ska mäta 4 dagar/v första året sen 5 dagar/v sista månaderna... Ska försöka mig på det ikväll igen när jag kommit hem! :)

Ah jätteskönt att ha så mycket dagar kvar ju :)
    MEn du kan skriva in mellan vilka datum du ska ta 4 dagar/vecka och vilka datum du tar 5 dagar/vecka!
  • älskarlivet81
    Drömmen om Elin skrev 2011-03-14 09:31:17 följande:
    Jag skulle vilja dela dagarna rakt av, men tyvärr tror inte min sambo att han kommer klara allt själv hemma med en liten. Men Vi får väl se, kanske han hinner ändra sig.

Jag tänker försöka ta ut så många sgi dagar som de bara går när barnet är litet, för att inte hon skall behöva börja på dagis så tidigt. Sen spar vi på de lägst betalda dagarna. Tänker som så att det är nu man behöver pengarna mest, när man sen jobbar han man råd att ta nån dag med lägs betalda dagar utan problem, och änå tex få vara hemma nån julafton eller så.
    Du ska klara allt men han tror inte han kan göra det? Herre gud, ni är ju föräldrar båda två!
  • Iväntanpålivet
    jeeri74 skrev 2011-03-14 09:25:05 följande:
    Tänk på att han inte kan ta en sgi-dag lördag eller söndag, då måste han ta antingen måndag och fredag också. Men alla andra veckodagar är ok.
    Tanken är att han ska vara ledig varje fredag.

Går det att börja med att ta ut så som vi planerar nu, och sen kanske efter några månader ändra och kanske bara ta ut 5dagar/vecka?
  • älskarlivet81
    Iväntanpålivet skrev 2011-03-14 10:04:48 följande:
    Tanken är att han ska vara ledig varje fredag.

Går det att börja med att ta ut så som vi planerar nu, och sen kanske efter några månader ändra och kanske bara ta ut 5dagar/vecka?
    Ja, jag lämnar in för 1-2 månader i taget. Har du bank-id så gör du det själv på nätet.
  • Iväntanpålivet
    älskarlivet81 skrev 2011-03-14 10:05:53 följande:
    Ja, jag lämnar in för 1-2 månader i taget. Har du bank-id så gör du det själv på nätet.
    Okej, men då känns det ju lite lättare :) Vill ju som sagt försöka spara så många dagar jag kan, men ändå få ut en vettig summa pengar varje månad. Bara att testa sig fram ju så får man se hur det går. Bank-id har jag så det ska nog inte vara så himla svårt att fixa nu. Måste bara bestämma mig för vilken dag jag ska börja ta ut fp nu.
    Vill jobba så länge som möjligt innan bf egentligen, men det är svårt redan nu och då har jag 12 veckor kvar till bf.
    Har visserligen några semesterdagar att ta ut innan...
  • älskarlivet81
    Iväntanpålivet skrev 2011-03-14 10:12:43 följande:
    Okej, men då känns det ju lite lättare :) Vill ju som sagt försöka spara så många dagar jag kan, men ändå få ut en vettig summa pengar varje månad. Bara att testa sig fram ju så får man se hur det går. Bank-id har jag så det ska nog inte vara så himla svårt att fixa nu. Måste bara bestämma mig för vilken dag jag ska börja ta ut fp nu.
    Vill jobba så länge som möjligt innan bf egentligen, men det är svårt redan nu och då har jag 12 veckor kvar till bf.
    Har visserligen några semesterdagar att ta ut innan...
    Ja, måste ni ta ut många dagar/vecka så hade jag rekommenderat att snåla innan bf, ta semester om du kan det eller ta ut så få dagar som möjligt.
Svar på tråden Hjälp att planera föräldradagar?!