Hur lär man ett vuxet barn att ta ansvar?
Låt oss säga att man har en 18 åring som bor hemma, vad förväntar ni er att den ska hjälpa till med i hemmet? Nöjer ni er med att han/hon bara städar sitt rum eller kräver ni mer, kanske t.om. pengar?
Min systers 18 åring är så satans bortskämd och min syster har börjat lessna men hon orkar inte börja bråka och anser att hon får skylla sig själv som inte gjort nått åt saken i tidigare ålder. Hon har försökt hota, muta, vara snäll och hoppas på att få goda gärningar tillbaka, överenskommelser/"kontrakt" och liknande men INGENTING hjälper längre än 1 vecka.
Det enda hon gör hemma är att sitta vid datorn och se på TV, hon städar inte ens sitt rum längre vilket hon gjorde när hon var yngre! Hon städar aldrig upp efter sig, bäddar inte sin säng, dammsuger aldrig, diskar aldrig osv osv.. hon tar inte ens in dricksglas eller tallrikar in i köket utan lämnar bara bordet. Det kan t.om. dagisbarn göra bättre än hon.
Har ni tips på hur man kan förändra det här betéendet hos en 18 åring som blivit daltad med under hela sitt liv och alltid fått saker gjorda åt henne?
"Jag gör det sen.... efter det här programmet!"
- Okej..
När "sen" har passerat så har hennes mamma redan gjort saken åt henne.