• Buseyra

Hur lär man ett vuxet barn att ta ansvar?

Låt oss säga att man har en 18 åring som bor hemma, vad förväntar ni er att den ska hjälpa till med i hemmet? Nöjer ni er med att han/hon bara städar sitt rum eller kräver ni mer, kanske t.om. pengar?

Min systers 18 åring är så satans bortskämd och min syster har börjat lessna men hon orkar inte börja bråka och anser att hon får skylla sig själv som inte gjort nått åt saken i tidigare ålder. Hon har försökt hota, muta, vara snäll och hoppas på att få goda gärningar tillbaka, överenskommelser/"kontrakt" och liknande men INGENTING hjälper längre än 1 vecka.

Det enda hon gör hemma är att sitta vid datorn och se på TV, hon städar inte ens sitt rum längre vilket hon gjorde när hon var yngre! Hon städar aldrig upp efter sig, bäddar inte sin säng, dammsuger aldrig, diskar aldrig osv osv.. hon tar inte ens in dricksglas eller tallrikar in i köket utan lämnar bara bordet. Det kan t.om. dagisbarn göra bättre än hon.

Har ni tips på hur man kan förändra det här betéendet hos en 18 åring som blivit daltad med under hela sitt liv och alltid fått saker gjorda åt henne?

"Jag gör det sen.... efter det här programmet!"
    - Okej..
    När "sen" har passerat så har hennes mamma redan gjort saken åt henne.

• Svar på tråden Hur lär man ett vuxet barn att ta ansvar?
  • varfördåför

Det kan inte vara så att flickan är depprimerad? hade mitt barn varit så slappt så hade jag sökt hjälp för henne om hon inte velat göra det själv, pratat med någon och berättat hur hon är. Min första kännsla är deffenitiv depprimerad.

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Villimey

Går hon på gymnasiet? Har hon några planer på sommarjobb?

• Buseyra
    varfördåför skrev 2011-03-14 00:34:23 följande:
    Det kan inte vara så att flickan är depprimerad? hade mitt barn varit så slappt så hade jag sökt hjälp för henne om hon inte velat göra det själv, pratat med någon och berättat hur hon är. Min första kännsla är deffenitiv depprimerad.
    Hon har fått olika diagnoser och går hos psykolog regelbundet för hjälp mot t.ex. depressioner, MEN! hon har alltid skött sitt egna rum förut även när hon har varit i sina värsta "nedförsbacke period" så att säga. Nu när våren är på ingång så mår hon bättre.. det är det som oroar min syster, att hon har skött rummet förut men inte ens det orkar hon nu längre.
    Villimey skrev 2011-03-14 00:36:24 följande:

Hon går i gymnasiet ja, första ring just nu (hon har gått om 2 år alltså). Hon söker deltidsjobb och sommarjobb för fullt men hittills har hon inte fått napp så vi får helt enkelt se hur sommaren ser ut för hennes del.
  • varfördåför
    Buseyra skrev 2011-03-14 04:03:33 följande:
    Hon har fått olika diagnoser och går hos psykolog regelbundet för hjälp mot t.ex. depressioner, MEN! hon har alltid skött sitt egna rum förut även när hon har varit i sina värsta "nedförsbacke period" så att säga. Nu när våren är på ingång så mår hon bättre.. det är det som oroar min syster, att hon har skött rummet förut men inte ens det orkar hon nu längre.
    Villimey skrev 2011-03-14 00:36:24 följande:

Hon går i gymnasiet ja, första ring just nu (hon har gått om 2 år alltså). Hon söker deltidsjobb och sommarjobb för fullt men hittills har hon inte fått napp så vi får helt enkelt se hur sommaren ser ut för hennes del.
    det går inte alltid att veta om folk mår bättre eller sämre, det vet man knappt själv, men då man är helt avtrubbad och slutar sköta sådant som funkat förr så mår man inte bättre.

Våren är hjätte jobbig om man är deppresiv, därför att man kastas mellan hopp och förtvivlan, vissa dagar känns det jätte bra då det känns som att livet återvänder, men sedan kommer några kalla, gråa dagar och då blir man mer nere än någonsin.

Jag, känne rju inte henne, eller er, eller så, men jag röstar fortfarande på mer hjälp
  • Buseyra
    varfördåför skrev 2011-03-14 07:14:18 följande:
    Jag, känne rju inte henne, eller er, eller så, men jag röstar fortfarande på mer hjälp
    Mer hjälp på vilket sätt menar du? Hon har psykolog & läkarhjälp (läkaren är för mediciner som hon äter). Hennes familj stöttar henne och finns där. Hon brukar även gå i gruppterapi där hon träffar andra i samma ålder med liknande problem. Vad mer finns det att göra? Alla tips mottages! :)
  • varfördåför
    Buseyra skrev 2011-03-14 11:03:20 följande:
    Mer hjälp på vilket sätt menar du? Hon har psykolog & läkarhjälp (läkaren är för mediciner som hon äter). Hennes familj stöttar henne och finns där. Hon brukar även gå i gruppterapi där hon träffar andra i samma ålder med liknande problem. Vad mer finns det att göra? Alla tips mottages! :)
    akut hjälp tänker jag om det är ett akut tillstånd (att det just nu har blivit värre, och håglöshet kan vara ett tecken) då man inte "orkar" skrika, bråka eller ens gråta längre så är det jätte illa och då finns ju akut nummer att ringa. Ofta så känner man ju att man har en grund "stab" eller vad man skall säga, men dom är ju inte till hjälp om man bara träffas typ var tredje vecka eller mer sällan? så då kan mer intensiv terapi vara bra, kasnke vara inlaggd en vecka eller två? kan vara skönt för mamma också att slippa oroasig så mycket en stund och slippa chata och bråka helatiden. Bara kunna åka och hällsapå henne med en tidning eller så och slippa vara den "elaka".. (för det blir ju vård personalen)

Svar på tråden Hur lär man ett vuxet barn att ta ansvar?