Bling1975 skrev 2011-03-24 02:05:23 följande:
Klart vi inte är misslyckade för att vi har fertilitetsproblem. Och jag skulle ju vara så sjukt mycket mer misslyckad än er som har adopterat i så fall eftersom vi inte ens får göra det. Men att vara lyckad handlar i min värld om vad man gör med de kort man får tilldelad sig. Att kämpa för sina drömmar och hitta nya vägar när hinder sätts upp.
Man mognar ju också under processen som det ofta är från det att man kastar skydden tills det att man inser att det inte blir några barn och sedan kanske springer på hinder efter hinder. Ens tankar om vad det är man önskar sig ändras ju också under resan, i början är det ofta samhällets förskönade perfekta familjebild man vill ha, mot slutet bara möjligheten att få älska ett barn och ha en familj.
Min bild av att få barn när jag var 28 och vi började prata om det var att det var oerhört läskigt. Jag var rädd för hur mycket mitt liv skulle ändras och jag var sjukt förlossningsrädd. Så jag ville inte planera något men om man "råkade" bli gravid så skulle man bli tvungen att hantera det.
Sedan kom lite saker ivägen som företagsstartande och oväntat gravid affärspartner så skydden åkte på igen under en tid. Vi planerade sedan att det skulle vara perfekt om vi fick barn när deras dotter skulle börja på förskolan, så redan första månaden använde vi ÄL tester. Bara att beställa! Min man ville helst ha ett barn fött på våren också så det passade perfekt. Vi avaktade tom en månad så vi inte skulle riskera ett decemberbarn.
Det blev inga barn gjorde det året så det var dags för utredning som ledde direkt till IVF. Vårt första plus hade BF på julafton men ingen kunde vara gladare än vi. Vi hade insett att tiden på året var vårt minsta problem. Nu förlorade vi det barnet, men vi hade lärt oss något nytt om vår längtan.
Så har resan fortsatt för oss när det gäller våra önskemål och drömmar, vi har insett att vi drömmer om att älska ett barn, varifrån det barnet kommer eller hur det kommer till oss saknar betydelse men det har kommit i små steg i samband med motgångar. Att fatta beslutet om donation (som blir vårt alternativ till adoption pga av sjukdom) var inte alls svårt. Att vi inte kommer att några genetiska band till barnet sörjer vi inte för egen skull, men vi oroar oss ibland för om vårt ev framtida barn kommer att sörja det. På så sätt har vi nog mer börjat tänka som föräldrar än vad vi gjorde för 7 år sedan då vi fortfarande kände oss väldigt mycket som ungdomar.
Ditt första stycke sammanfattar så väl - och fint - vad det handlar om. Det där med nya vägar när hinder dyker upp.
För dem som inte haft så många hinder kan det vara svårt att förstå. Då tror man kanske att adoption är ett misslyckande. Att man är ledsen över att A-planen fick en B-plan.
Tack till dig - och alla andra som skrivit i tråden! Hoppas många utanför adoptions- och infertilitetsvärldarna har läst och tagit till sig av det som skrivits.