mirre67 skrev 2011-07-07 09:24:16 följande:
Ja, det minsta man kan begära av en pappa är väl ändå att han ska ta ansvar för samtliga sina barn?? Jag har väl aldrig sagt något om att du inte skulle få skaffa barn, men jag tycker det är fruktansvärt när du uttalar dig som du gör om din sambos tidigare barn, det är´väl ändå inte barnets fel att saker och ting blev som de blev? Det barnet har precis lika mycket rätt att träffa sin pappa som era gemensamma barn vare sig du gillar det eller ej. Helt otroligt också att du får det till att det skulle vara de tidigare barnens mammas "fel"när en pappa inte törs ta sitt ansvar, det handlar mer om att det är den nya som inte kan tåla att pappan har haft ett liv innan henne och låter det gå ut över barnen som fanns långt innan hon kom i deras pappas liv.
Jag har väl inte någonstans skrivit att det är den tidigare mammans fel att pappan inte törs ta sitt ansvar?
Däremot nämde jag att det finns ett flertal som inte vill då de inte ville ha barnet från första början.
Det minsta man kan begära av en pappa är väl att finnas för sitt barn alltid, inte vara nån hobbypappa varannan vecka?
Samma gäller mammorna, hur kan man ens MED att bara vilja träffa sitt barn varannan vecka?
DET är lågt.
De har alltså valt bort att vara med sitt barn, är det då relevant ifall de väljer färre eller fler dagar än strikt uppdelat 50/50, själv anser jag att 50/50 är en utav de sämsta lösningarna. Allt som inte handlar om en frisk, fungerande kärleksfull familj är sämst och man låter barnet lida, man kanske lider själv som förälder och den andre föräldern kanske också lider. Om det är ett barn innebär det att tre lider vilket känns helt vansinne enligt mitt tycke.
Och nej, självklart har inte sambosns särkulle lika mycket rätt att träffa sin pappa, har du helt missat att de har en varannan vecka-lösning?
det betyder att det barnet har hälften av rättigheterna redan från start.
Och nu när de är tre barn varannan vecka har han en tredjedel av tiden, varannancvecka när vi bara är familjen hemma så delar våra två barn på vår tid rakt av så självklart har våra barn mer rättigheter
Så blir det när man skaffar barn som man gör rotlösa och kastar fram och tillbaka för att "bo" i två skilda världar beroende på vecka.
Inte någonstans har jag heller skrivit att det är barnets fel, självklart är det helt och hållet föräldrarnas fel att han finns och att det blev som det blev.
Ett barn i kläm helt enkelt och det är tragiskt att de gjort som de gjort.
Hoppas barnet klarar sig ändå, trist annars. För alla tre.
Det där med liv innan, det har alla haft.
Ingen föds vuxen vet du
Jag har också haft ett tidigare liv men det är just tidigare, inget jag släpar hem varannan vecka och trycker upp i ansiktet på min sambo, blir en argare människa, får mindre tid över för det han och jag byggt upp, något som kostar pengar och är en allmän belastning som på något sätt verkar ska ha någon form av förtur och han får backa undan och bara säga javisst och se glad ut.
Men han gör det och det är hans särkullsbarn så jag har överseende.
Jag tror helt ärligt att även du hade reagerat negativt på att helt plötsligt förändras rutiner i hemmet, du ser uppenbara fel din partner gör som han inte skulle göra annars, din sambo lägger direkt huvudansvaret på dig varanann vecka utan att fråga gällande era gemensamma barn, du får en argare och surare sambo eftersom han ofta blir frustrerad, han kommer hem senare och är borta oftare, mer städning för dig, mer tvätt, fler saker överallt, en som belamrar gemensamma utrymmen, mer uppstressade barn, sämre ekonomiskt och du känner dig trängd och väldigt obekväm att ha en klampandes på golvet hemma med störigt beteende som inte ger dig ro att ens gå på toaletten i lugn och ro och duscha är det inte tal om eftersom det inte finns lås på dörren och människan ifråga aldrig lär sig att inte bara klampa in.
Eller vad tror du?
Om du nu sätter dig in i situationen och inte bara ifrågasätter "varför gör ni inte så här istället, varför inte bara... varför känner du.... har ni pratat om det...." utan bara tar situationen som den faktiskt ser ut.
Ja, vi har pratat.
Ja, jag har försökt under åren att få det att funka, jag är inte dum som många vill tro.
Det fungerar inte som det borde bara, dels pga mig, dels pga sambon, dels pga barnet i fråga.
Nej, inget är hopplöst.
Men "råd" från fl har jag fått genom åren och en del har funkat men det mesta inte.
Så ja, jag har försökt och ja, jag har gett upp många gånger.