• loppis7

Nån som har bott på Sunwing Kallithea Rhodos ?

Tittar på resa dit med våra 4 barn 3,4,12,13 år gamla vilken byggnad är bästa att bo på ?
    Nån som har någhra andra tips ?

• Svar på tråden Nån som har bott på Sunwing Kallithea Rhodos ?
  • Paige80
    Dolphin skrev 2014-03-27 11:11:41 följande:
    Vi velar mellan Rhodos,Cypern o Turkiets sunwing.
    Vill absolut ha solskydd över barnpoolen och liten rutschkana för de små där, vet ni om alla har det?
    På Rhodos, har helios barnpool det? Och turkiet? Vet att Cypern har det.

Reser med 2 barn på 5 år och 2 år.

Vilken av dessa sunwing är mer favorit om ni varit på flera? :)
    Vill ha tips! Tack!
    Hej!
    Vi var på Side East beach i Turkiet i oktober förra året. Det är den helt nybyggda anläggningen och hotellet är väldigt fräscht och jättefint. Supersnygg design på många möbler etc. Lägenheterna var fina och moderna. Vi var där med en 3-åring och en 8-månaders. Babypoolen hade solskydd och det fanns en pytteliten rutschkana. Jag tror att det ser likadant ut på alla sunwing. Även minland hade solskydd. Det var dock ganska kallt i vattnet, så vår minste badade ingenting, men vår 3-åring plaskade glatt.
    Vi hade en suverän vecka!
    I höst väljer vi dock att åka till Rhodos, dels för att få lite ombyte och dels för att det ligger nära en strand som man enkelt kan ta sig till. I Side ligger stranden på andra sidan en väg och det låter nära, men vägen dit är väldigt dålig.

Tar också gärna emot tips om Sunwing Rhodos Finns det tex någon vanlig mataffär på gångavstånd från hotellet?
  • MigSjälv
    Paige80 skrev 2014-03-27 15:43:51 följande:
    Tar också gärna emot tips om Sunwing Rhodos Finns det tex någon vanlig mataffär på gångavstånd från hotellet?
    Ja, det finns en mindre/normalstor butik ca 5-6 minuter från hotellen.

• Dolphin

Då tror jag vi också överväger Rhodos framför Turkiet, för det med stranden bl.a.
    Då återstår det att välja mellan Rhodos o Cypern :)
    Såg att de verkade vara bättre o bo vid Helios på Kallithea sunwing än vid Athena men vid Helios barnpool fanns ingen rutschbana för de minsta, eller har jag fel ni som varit där?:)

• MigSjälv

Helios var trevligt, mycket mer privat än Athena.

I Helios är det två och trevåningshus, lite mer radhuskänsla än Athena som mer är hotellrumskänsla.

Dock är det iofs lite längre att ta sig från Helios till restaurangerna/ incheckningen än från Athena, som ligger mer mitt i smeten.

Skall man åka in till staden bör man välja taxi och skippa bussen som går utanför. Den höll aldrig tiden när vi var där, vi såg folk som stod en timme i solen vid 38grader och väntade... men den kom aldrig.

2012 var vi där, och då fanns ingen ruschkana i poolerna närmast Helios.

• Paige80
    MigSjälv skrev 2014-03-27 15:46:55 följande:
    Ja, det finns en mindre/normalstor butik ca 5-6 minuter från hotellen.

Det låter ju toppen! Fanns det trottoar eller fick man gå i vägkanten?
  • Paige80
    Dolphin skrev 2014-03-27 17:20:21 följande:
    Då tror jag vi också överväger Rhodos framför Turkiet, för det med stranden bl.a.
    Då återstår det att välja mellan Rhodos o Cypern :)
    Såg att de verkade vara bättre o bo vid Helios på Kallithea sunwing än vid Athena men vid Helios barnpool fanns ingen rutschbana för de minsta, eller har jag fel ni som varit där?:)
    Jag kanske ska tillägga att det gick en gratis badbuss från hotellet de typ 500 m ner till stranden och den gick nog varje kvart. Vi var lite för lata för att knöla in oss där med vagn och så, men egentligen var det ju lätt. Stranden var jättelång och stor och hotellet hade en egen del där det fanns restaurang, solstolar och lekplats (som jag tror hade solskydd).
    Men jag tror att stranden på Rhodos är mer lättillgänglig även om den är betydligt mindre, hoppas det iaf!
  • Paige80
    MigSjälv skrev 2014-03-27 21:31:10 följande:
    Helios var trevligt, mycket mer privat än Athena.

I Helios är det två och trevåningshus, lite mer radhuskänsla än Athena som mer är hotellrumskänsla.

Dock är det iofs lite längre att ta sig från Helios till restaurangerna/ incheckningen än från Athena, som ligger mer mitt i smeten.

Skall man åka in till staden bör man välja taxi och skippa bussen som går utanför. Den höll aldrig tiden när vi var där, vi såg folk som stod en timme i solen vid 38grader och väntade... men den kom aldrig.

2012 var vi där, och då fanns ingen ruschkana i poolerna närmast Helios.
    Vi valde Athena, mest för att det inte riktigt framgick vilka delar av Helios som har hiss och på Athena är det hiss överallt. Sen verkar det ju som du skriver ligga lite närmre servicen.
    Trist med lokalbussen Vi gillar annars att utnyttja lokalbussar och sånt, får väl kolla med hotellpersonalen om man vågar chansa.
    Finns det något annat på gångavstånd från hotellet? Hur är Rhodos stad?
  • MigSjälv
    Paige80 skrev 2014-03-28 14:20:04 följande:
    Det låter ju toppen! Fanns det trottoar eller fick man gå i vägkanten?
    Det fanns trottoar en bit fram mot affären, svårt att uppskatta såhär i efterhand, kanske halva vägen, och resten vid vägkanten. Kommer inte ihåg exakta avstånd, sedan utvecklas ju området hela tiden, dom kan ha byggt mer sedan 2012.
  • Paige80
    MigSjälv skrev 2014-03-28 14:41:48 följande:
    Det fanns trottoar en bit fram mot affären, svårt att uppskatta såhär i efterhand, kanske halva vägen, och resten vid vägkanten. Kommer inte ihåg exakta avstånd, sedan utvecklas ju området hela tiden, dom kan ha byggt mer sedan 2012.
    Ja, vi märker ju vilket när vi kommer dit. Jag kan snöa in på såna här detaljer ibland, haha Tack för infon!
  • MigSjälv
    Paige80 skrev 2014-03-28 14:26:05 följande:
    Vi valde Athena, mest för att det inte riktigt framgick vilka delar av Helios som har hiss och på Athena är det hiss överallt. Sen verkar det ju som du skriver ligga lite närmre servicen.
    Trist med lokalbussen Vi gillar annars att utnyttja lokalbussar och sånt, får väl kolla med hotellpersonalen om man vågar chansa.
    Finns det något annat på gångavstånd från hotellet? Hur är Rhodos stad?
    Personligen ansåg vi att det inte fanns något annat i området, än själva Vings egna anläggning + mataffär.

Det finns en taxificka utanför entren vid huvudhotellet, där brukar det finnas taxibilar, man behöver inte ringa, utan det kommer nya med jämna mellanrum. Taxibilarna har ett fast pris per resa, som alltid är samma in till själva staden Rhodos. Kommer inte ihåg priset, men med svenska mått sätt var det väldigt bra. Fyllde man en taxibil var det billigare än att ta bussen.

Rhodos stad var kanonfin tyckte vi. Det är en gammal slags borg/fästning, roligt att gå runt i, men halvjobbigt med alla säljare.

Sedan åkte vi över till Turkiet på en dagsutflykt, som hotellet anordnar till en liten peng. Dock bör man vara ute i väldigt god tid, eftersom man skall samlas i hamnen, och när alla åker samtidigt från hotellet, så blir det ont om taxibilar...

En annan dag åkte vi till ett stort badland, väldigt kul, dock så kanske man skulle haft badtofflor, då marken blir väldigt varm i solen....

Fjärilsdalen ville vi gärna till, men en stor brand i dalen satte stopp för det.
  • tessum

Vi har testat  (med barnen)
    Turkiet (alanya), hatade det. Åker ALDRIG tillbaka till Turkiet
    Bulgarien (sunny beach) , inte helt tokigt, billigt att leva men det fanns ingen wow faktor
    Mallorca (Alcudia), fantastisk strand och hav, bra mat. Ska man på en sol och havsbads resa så är det nr 1 Rhodos (kolymbia) - Så mysigt, vackert, trevligt, gillade inte den obekväma stranden men annars var det helt underbart. Älskade gamla delen.

Vi bodde på www.fritidsresor.se/resa/Grekland/Rhodos/Kolymbia/Atlantica-Aegean-Park/ och där var maten underbar, jättebra barnklubb, bra barnunderhållning, tyst på kvällarna/nätterna, ett extra plus för de vackra rummen med direkt utgång till pool. Vi kommer att åka tillbaka.

I år testar vi Kreta

• tessum
    MigSjälv skrev 2014-03-28 14:56:41 följande:
    Personligen ansåg vi att det inte fanns något annat i området, än själva Vings egna anläggning + mataffär.

Det finns en taxificka utanför entren vid huvudhotellet, där brukar det finnas taxibilar, man behöver inte ringa, utan det kommer nya med jämna mellanrum. Taxibilarna har ett fast pris per resa, som alltid är samma in till själva staden Rhodos. Kommer inte ihåg priset, men med svenska mått sätt var det väldigt bra. Fyllde man en taxibil var det billigare än att ta bussen.

Rhodos stad var kanonfin tyckte vi. Det är en gammal slags borg/fästning, roligt att gå runt i, men halvjobbigt med alla säljare.

Sedan åkte vi över till Turkiet på en dagsutflykt, som hotellet anordnar till en liten peng. Dock bör man vara ute i väldigt god tid, eftersom man skall samlas i hamnen, och när alla åker samtidigt från hotellet, så blir det ont om taxibilar...

En annan dag åkte vi till ett stort badland, väldigt kul, dock så kanske man skulle haft badtofflor, då marken blir väldigt varm i solen....

Fjärilsdalen ville vi gärna till, men en stor brand i dalen satte stopp för det.
    När var ni där? Vi skulle också till fjärilsdalen men det gick inte pga brand. Tror vi var där i augusti/september 2012
  • MigSjälv
    tessum skrev 2014-03-28 15:09:18 följande:
    När var ni där? Vi skulle också till fjärilsdalen men det gick inte pga brand. Tror vi var där i augusti/september 2012
    Stämmer bra, var där första veckan i september 2012.
  • Paige80
    MigSjälv skrev 2014-03-28 14:56:41 följande:

Bra tips!
    Vi var på Sunwing i Turkiet i oktober, så vi hoppar nog just den utflykten, men fjärilsdalen låter ju spännande. Ska kolla upp det. Hur var maten på La tasca på hotellområdet?
  • MigSjälv
    Paige80 skrev 2014-03-28 15:30:33 följande:
    Bra tips!
    Vi var på Sunwing i Turkiet i oktober, så vi hoppar nog just den utflykten, men fjärilsdalen låter ju spännande. Ska kolla upp det. Hur var maten på La tasca på hotellområdet?
    Vi valde bort all inclusive, så buffén vet jag inget om.

Den restaurangen nere vid havet (som också ingick i all inclusive) var sådär matmässigt, och katastrofalt dålig gällande service.

För att dra några saker:

*Vi kunde få vänta upp till en kvart innan någon servitris kom och lotsade oss till ett ledig bord, trots att det fanns flera stycken lediga.

*Maten som kom in, var ibland kall, eller knappt ljummen.

*Det var svårt att beställa extra dricka, fanns ingen ledig att ta beställningar

*Ny servitris varje gång det kom någon, så ingen visste vad vi hade beställt, likadant när vi skulle betala, fick vi gå igenom menyn för visa dom vad vi hade beställt

*Deras kök fick elfel en kväll, allt dog, till alla gäster så sa dom att dom bara hade sallad att servera, ändå så lyckades vi beställa kött, och borden runt omkring oss kollade då konstigt på oss, jag menar hur kunde vi få kött?

*Dom tog antingen för mycket eller för litet betalt alla 4ggr vi var där, det stämde inte en enda gång

Vi åt där totalt fyra gånger, för att det var nära. Resten av gångerna tog vi taxi in till Rhodos stad, och åt där, bättre mat, dock måste jag säga att generellt så var det mycket sämre mat på Rhodos, än vad man får på restaurang här i Sverige.

Ursäkta det långa inlägget, och hoppas det är mycket bättre mat och service där nu, än när vi var där Tungan ute
  • Paige80

Usch då, det låter ju inte så kul. Man kan ju hoppas att de skärpt till sig sedan dess. Annars har vi ju kök i lägenheten, så då får vi väl laga mat där. Provade ni den andra restaurangen på området, tyckte jag läste att det ska finnas två "La Tasca"?
    Den erfarenhet jag har av mat i Grekland är väl att den är sådär generellt, de är duktiga på sallad och sånt, men absolut inte på kött eller finare mat. Så där kan jag rekommendera sunwing i Turkiet, suverän mat

• MigSjälv
    Paige80 skrev 2014-03-31 15:00:06 följande:
    Usch då, det låter ju inte så kul. Man kan ju hoppas att de skärpt till sig sedan dess. Annars har vi ju kök i lägenheten, så då får vi väl laga mat där. Provade ni den andra restaurangen på området, tyckte jag läste att det ska finnas två "La Tasca"?
    Den erfarenhet jag har av mat i Grekland är väl att den är sådär generellt, de är duktiga på sallad och sånt, men absolut inte på kött eller finare mat. Så där kan jag rekommendera sunwing i Turkiet, suverän mat
    Vi uppfattade det som samma företag, restaurangen inne i hotellet, som den nere vid havet. Därav att dom har samma namn, men jag kan ha fel. Dock var det bara dom två restaurangerna vid hittade i närområdet.

Jag funderar på om kvaliteten på maten stundtals var så dålig eftersom dom inte bryr sig, nytt turistgäng varje vecka, och folk äter där oavsett om det är bra eller dålig mat, enda matstället inom gångavstånd.
  • Fru Fröken

Restaurangen vid Athena-delen heter Fino och de har betydligt högre kvalitet på mat och service. Det är tyvärr ganska dyrt men med tanke på att det är gratis barnbuffé för barnen och att maten håller väldigt hög klass är det värt pengarna! Blanda alltså inte ihop den restaurangen med La Tasca, det är skillnad.
    Vi tyckte att La Tasca  fungerade bra som lunchrestaurang och hämtmat-ställe på kvällen.

• Paige80
    Fru Fröken skrev 2014-04-01 20:55:39 följande:
    Restaurangen vid Athena-delen heter Fino och de har betydligt högre kvalitet på mat och service. Det är tyvärr ganska dyrt men med tanke på att det är gratis barnbuffé för barnen och att maten håller väldigt hög klass är det värt pengarna! Blanda alltså inte ihop den restaurangen med La Tasca, det är skillnad.
    Vi tyckte att La Tasca  fungerade bra som lunchrestaurang och hämtmat-ställe på kvällen.
    Tack! Vi har bara varit på Sunwing en gång förut och då provade vi inte Fino, däremot motsvarande La tasca (som hette Mehmets) och där var det fantastisk mat, men vi får kanske sänka förväntningarna lite inför Greklandsresan. När var ni på Kalithea senast? Vi ska på Athena, det är väl lite mitt i smeten tror jag. Hittade ni på några utflykter?
  • Fru Fröken

Vi var inte på några utflykter direkt, tog buss till Rhodos stad en em/kväll. För oss räckte det att slappa vid hotellet under en vecka. Det är 3 år sen vi var där senast nu, var där 3 ggr på 3 år, älskar hotellet!
    Jag har varit på Rhodos många gånger förut innan vi fick barn, då hyrde vi vespa och åkte runt: Fjärilsdalen och Lindos var fint minns jag.
    Oavsett var man bor på hotellområdet så kan man ju vara på de olika poolområdena för att få variation. Vi gillade Helios med terrass mot poolen eftersom det fanns en bra gräsyta där att leka på. Ariadne likadant men de lgh är väldigt små, passar inte större familj.  Athena blir säkert bra också, nära till det mesta

Svar på tråden Nån som har bott på Sunwing Kallithea Rhodos ?