• MariaElionora

Ska rökarens eller ickerökarens intresse komma först?

Om en person lider av cigrattrök från grannarna i ett lägenhetshus. Ska ickerökaren flytta eller ska rökaren förbjudas röka på sin balkong?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska rökarens eller ickerökarens intresse komma först?
  • Noxigen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-24 16:01:18 följande:
    Då har din granne också rätt att spruta nervgas omkring sig bäst hen vill också. Du blir säkert inte alls berörd av att få litet nervgifter sprutade på dig. (Fast, vafan, du borde vara van då det finns nervgifter i tobak...)
    Inget vettigt o komma med? Spruta nervgift på folk är inte så lagligt skulle jag tro.
  • Dorian Ertymexx
    Noxigen skrev 2011-03-24 16:03:31 följande:
    Inget vettigt o komma med? Spruta nervgift på folk är inte så lagligt skulle jag tro.
    Exakt min poäng - Som sagt, det finns nervgifter i tobak, så varför är DET tillåtet att sprida vilt omkring sig?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Noxigen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-24 16:07:36 följande:
    Exakt min poäng - Som sagt, det finns nervgifter i tobak, så varför är DET tillåtet att sprida vilt omkring sig?
    Nej, din poäng var att jämföra att du skulle spruta nervgift när jag röker.  Totalt överdrivet.

Men börjar bli en vana att läsa dina överdrivna jämförelser , och dom roar faktiskt ibland. 
  • Anton Chigurh
    Noxigen skrev 2011-03-24 16:12:41 följande:
    Nej, din poäng var att jämföra att du skulle spruta nervgift när jag röker.  Totalt överdrivet.

Men börjar bli en vana att läsa dina överdrivna jämförelser , och dom roar faktiskt ibland. 
    Dorian överdriver jämt, men denna gången gör han det med rätta. Bra Dorian. 

Fy fan för rökare. Iaf sådana som Noxxis. 
    Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Dorian Ertymexx
    Noxigen skrev 2011-03-24 16:12:41 följande:

Det är ingen överdrift. Det finns nervgifter i tobak, och i tobaksrök. Så du säger alltså att det är helt OK om du sprider cancerogena ämnen och nervgifter till din granne, men totalt överdrivet om han svarar med samma sak. Jäkligt skum logik, måste jag säga!
  • Noxigen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-24 17:15:59 följande:
    Det är ingen överdrift. Det finns nervgifter i tobak, och i tobaksrök. Så du säger alltså att det är helt OK om du sprider cancerogena ämnen och nervgifter till din granne, men totalt överdrivet om han svarar med samma sak. Jäkligt skum logik, måste jag säga!
    -.- Överdriv lite
  • lenlag79

I sitt egna hem ska man få göra som man vill.

Men på övriga platser (restauranger, busshållplatser, köer, ja kort och gott folksamlingar) där ska icke rökarens intresse gå före. Och i den mån det går så ska man slänga sin fimp i en askkopp, inte på marken. 

En rökare har själv valt sin situation, det har inte icke rökaren som utsätts ofrivilligt.

• Dorian Ertymexx
    Noxigen skrev 2011-03-25 13:32:11 följande:
    -.- Överdriv lite
    Ingen överdrift alls faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    lenlag79 skrev 2011-03-25 13:37:42 följande:
    I sitt egna hem ska man få göra som man vill.

Men på övriga platser (restauranger, busshållplatser, köer, ja kort och gott folksamlingar) där ska icke rökarens intresse gå före. Och i den mån det går så ska man slänga sin fimp i en askkopp, inte på marken. 

En rökare har själv valt sin situation, det har inte icke rökaren som utsätts ofrivilligt.
    Ska man? Vet du vad, testa den teorin. Spela dödsmetall på full volym 4.30 på natten. Se hur mycket rätt du har att göra "vad du vill" i ditt eget hem.

Problemet är att rök inte bryr sig om gränser. Det tar sig dit vinden vänder, och litet som med katter och allergiker verkar skiten fan söka sig till de som ogillar fanskapet. Och många rökare visar extremt litet hänsyn eller förståelse. Inte direkt ovanligt med folk som röker precis under "rökning förbjuden"-skyltar, eller precis vid portar och ingångar va. Tyvärr. De ger alla rökare ett dåligt rykte. Men så är det ju med alla droger.
  • lenlag79
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-25 16:35:14 följande:
    . Inte direkt ovanligt med folk som röker precis under "rökning förbjuden"-skyltar, eller precis vid portar och ingångar va.
    Det är just det jag menar med att man röker inte på offentliga ställen. Även om busskuren är tom behöver man inte stå där och röka, kan komma en icke rökare och ställa sig där inne.

Men att jämföra balkongrökning med att spela musik 4.30 på natten är väl att överdriva lite.

Och om man ska dra paraleller.....jag är allergisk mot curry. Ska inte min indiske granne få ha curry i sin mat då eftersom det luktar curry i hela trapphuset?
    Mamma är pälsdjursallergiker. I hennes trappuppgång bor det ett par som har 2 Berner Sennen. De fäller som bara den, och hela trapphuset är fullt med hundhår. Ska de flytta pga mammas allergi?
  • Dorian Ertymexx
    lenlag79 skrev 2011-03-25 22:12:16 följande:
    Det är just det jag menar med att man röker inte på offentliga ställen. Även om busskuren är tom behöver man inte stå där och röka, kan komma en icke rökare och ställa sig där inne.

Men att jämföra balkongrökning med att spela musik 4.30 på natten är väl att överdriva lite.

Och om man ska dra paraleller.....jag är allergisk mot curry. Ska inte min indiske granne få ha curry i sin mat då eftersom det luktar curry i hela trapphuset?
    Mamma är pälsdjursallergiker. I hennes trappuppgång bor det ett par som har 2 Berner Sennen. De fäller som bara den, och hela trapphuset är fullt med hundhår. Ska de flytta pga mammas allergi?
    Nej det är det inte. Ingen kommer dö av att du spelar hög musik 4.30, men röka på balkongen kan faktiskt leda till skada för andra. En gravt astmatisk person får in rök och pang så är det problem. Och då talar vi bara direkt skada, inte den långvariga risken för cancer.
  • lenlag79

Men vad anser du då om mina frågor angående curryn och hundarna?
    Det är ju lite samma sak, för en allergiker kan det också vara katastrofalt.

• Manchester
    ragatan skrev 2011-03-22 07:58:41 följande:

Idag blir människor "allergiska" så snart det är något de inte gillar. Det gäller framförallt cigarettrök. Mängden människor som "dör",  "slutar andas" och "svimmar" av att bara stå bredvid en person som luktar cigarettrök är ofantlig. Och inte alls statistiskt korrekt.
    Dessutom kommer en allergi sällan ensam. Är man doftöverkänslig tål man sällan andra dofter, parfym, trycksvärta, rakvatten, vissa blommor osv. Men samma människor som "dör" av cigarettrök parfymerar sej obehindrat och dekorerar sitt hem med hyacinter och julstjärnor utan problem.
    Födoämnesallergier är också poplulärt att använda som argument för att slippa äta viss man som man inte tycker om.

Allergi är inte att man inte tycker om eller tycker att någotluktar illa. Allergi är en kraftig fysiologisk reaktion på en allergen. Som i värsta fall kan leda till andningsstopp och död.
    Att påstå sej vara allergisk urvattnar både förståelsen och allvaret i sjukdomen för de som faktiskt är allergiska på riktigt. De som faktiskt måste medicinera varje dag för att kunna vistas ute, inte för de som "puffar" lite ventoline vid behov och sen går vidare. Allergi är en allvarlig sjukdom, inget som gemene man ska använda som ursäkt för att slippa sånt man tycker är obehagligt.

Jag tycker också att cigarettrök kan vara obehagligt. Jag avskyr överfulla, stinkande askkoppar. Men jag avskyr också överdriven parfymering, doften av otvättade, svettiga kroppar. Fotsvett. Jag tycker inte om rå fisk,  mår illa av degiga bakelser, men jag är allergisk mot nötter och getingstick. Inte "jobbigt-att-andas" allergisk. Utan "sluta-andas" allergisk. Jag bär alltid med mej min adrenalinpenna för att kunna ge initalbehandling innan ambulansen kommer. Och jag roas/irriteras av alla "hobbyallergiker som klagar på allt från rök till mat och de har inte ens en turbohaler i väskan. De har ingen medicinering alls. Men allergiska är dom. Mot allt de inte gillar.

Kanske finns det de som fejkar, men det gäller inte alla! Min son har förkylningsastma och har två mediciner som han använder dagligen en stor del av året. Han har dessutom diagnosticerad pollenallergi och medicin för den. Räcker det för att hans besvär ska "godkännas"?

När vi bodde i vår förra lägenhet hade vi en granne som ständigt stod på sin uteplats alldeles under vårt sovrumsfönster och rökte. Och han var inte ensam. Han brukade ha 5-10 kompisar på besök och det var sällan färre än fyra personer som rökte samtidigt (jag fattar att hans mamma köpte en egen lägenhet till honom, men hon borde kanske ha satsat på sommarstuga mitt i skogen istället). Även om vi stängde friskluftsintaget vid fönstret så stank sovrummet ofta av rök. Då och då bad vi grannen och hans kompisar att gå ett par meter ut från husväggen med sina cigaretter, men det tog aldrig ens en vecka innan de var tillbaka precis under fönstret igen. Effekten på vår son var tydlig. När grannen med anhang höll sig längre bort och cigarettlukten kändes mindre i sovrummet så klarade sig sonen med mindre medicin. När de rökte precis vid oss blev sonens hosta värre och hans andning blev oftare tung= mer behov av medicin.
  • Saga23

Har inte ni lärt er att man får röka på balkongen SÅ LÄNGE DET INTE PÅVERKAR grannarna? Bara kolla upp med hyresvärden vad som gäller, och de flesta fall så är det man får röka, så länge det inte stör någon annan.

• MissLilo

Beror på.
    Om jag som person mår ilal av dt, så kan ajag be dem gå ut en bit på gräsmatan eller röka utanför trappen. men blir inte skogstokig för det.

Men om de som i ett fall, stod i trappen och rökte och stack ut huvudet och trodde att det inte kom in och det började lukta rök i vår lägenhet som ligger precis intill trappenc oh dottern hade astma då. Ja då lackade jag ut.
    Skällde ut han. Sagt till han flera ggr.
    Skällde tom ut min morebror som i fyllan rökte i trappen en gång, precis bredvid vagnen.
    Ja fråade vart han rökt. Han vissade i trappen (femvårningshus).
    Jag blev helt galen. mamma med då man ska röka ute, inte i trappen.
    "Jag har precis innan förklarat att dottern lider av förkylningsastma och nu går på pencellin och medicn för att bli bra. Du såg själv hur hon spydde ner er tallrik för allt slem som är en grej med astman. rökning gör det värre! Och så står du och fimpar i min ungen vagn! e du helt jävla sjuk eller?"
    Jag har alltid varit den tysta som aldrig sagt något, men då fick jag spel. Skrek och skrek!
    han fick inte fram så mycket som ett ord på en bra stund.

Har även sagt till rökare under tiden som dottern hade förkylnigsastma att gå bort frå entren, då de kommer in via ventllens om de står precis under. De har då tittat på en som o man vore dum. Men en på min skola fick åka in till sjukhuset för att en gäng stod utanför och rökte preci coh den sögs in i entren av ventillen. Hon dog nästan då hon var allergisk.

Funkade bättre när jag sa högt några meter från ingången till sjukhus/centrum. "Håll anda nu mary. Så att du inte får in rök i lungorna. Vi vill inte åka ambulans in till sjukhuset igen." Det fick alla att flyta på sig, och rökare på busskurer att hoppa ut i regnet.  Så nog får rökare anpassa sig då de faktiskt förpestar luften.

• Dorian Ertymexx
    lenlag79 skrev 2011-03-26 21:00:14 följande:
    Men vad anser du då om mina frågor angående curryn och hundarna?
    Det är ju lite samma sak, för en allergiker kan det också vara katastrofalt.
    Absolut. Då får man skriva om det, och be grannarna att undvika curry, eller vara försiktiga med sina pälsdjur.
  • Dorian Ertymexx
    Manchester skrev 2011-03-27 17:19:27 följande:
    Kanske finns det de som fejkar, men det gäller inte alla! Min son har förkylningsastma och har två mediciner som han använder dagligen en stor del av året. Han har dessutom diagnosticerad pollenallergi och medicin för den. Räcker det för att hans besvär ska "godkännas"?

När vi bodde i vår förra lägenhet hade vi en granne som ständigt stod på sin uteplats alldeles under vårt sovrumsfönster och rökte. Och han var inte ensam. Han brukade ha 5-10 kompisar på besök och det var sällan färre än fyra personer som rökte samtidigt (jag fattar att hans mamma köpte en egen lägenhet till honom, men hon borde kanske ha satsat på sommarstuga mitt i skogen istället). Även om vi stängde friskluftsintaget vid fönstret så stank sovrummet ofta av rök. Då och då bad vi grannen och hans kompisar att gå ett par meter ut från husväggen med sina cigaretter, men det tog aldrig ens en vecka innan de var tillbaka precis under fönstret igen. Effekten på vår son var tydlig. När grannen med anhang höll sig längre bort och cigarettlukten kändes mindre i sovrummet så klarade sig sonen med mindre medicin. När de rökte precis vid oss blev sonens hosta värre och hans andning blev oftare tung= mer behov av medicin.
    Men du förstår väl att din sons hälsa inte är lika viktig som rökarnas rätt att få ägna sig åt sin extremt långsamma självmordsbombning? Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    MissLilo skrev 2011-03-29 01:41:25 följande:
    Beror på.
    Om jag som person mår ilal av dt, så kan ajag be dem gå ut en bit på gräsmatan eller röka utanför trappen. men blir inte skogstokig för det.

Men om de som i ett fall, stod i trappen och rökte och stack ut huvudet och trodde att det inte kom in och det började lukta rök i vår lägenhet som ligger precis intill trappenc oh dottern hade astma då. Ja då lackade jag ut.
    Skällde ut han. Sagt till han flera ggr.
    Skällde tom ut min morebror som i fyllan rökte i trappen en gång, precis bredvid vagnen.
    Ja fråade vart han rökt. Han vissade i trappen (femvårningshus).
    Jag blev helt galen. mamma med då man ska röka ute, inte i trappen.
    "Jag har precis innan förklarat att dottern lider av förkylningsastma och nu går på pencellin och medicn för att bli bra. Du såg själv hur hon spydde ner er tallrik för allt slem som är en grej med astman. rökning gör det värre! Och så står du och fimpar i min ungen vagn! e du helt jävla sjuk eller?"
    Jag har alltid varit den tysta som aldrig sagt något, men då fick jag spel. Skrek och skrek!
    han fick inte fram så mycket som ett ord på en bra stund.

Har även sagt till rökare under tiden som dottern hade förkylnigsastma att gå bort frå entren, då de kommer in via ventllens om de står precis under. De har då tittat på en som o man vore dum. Men en på min skola fick åka in till sjukhuset för att en gäng stod utanför och rökte preci coh den sögs in i entren av ventillen. Hon dog nästan då hon var allergisk.

Funkade bättre när jag sa högt några meter från ingången till sjukhus/centrum. "Håll anda nu mary. Så att du inte får in rök i lungorna. Vi vill inte åka ambulans in till sjukhuset igen." Det fick alla att flyta på sig, och rökare på busskurer att hoppa ut i regnet.  Så nog får rökare anpassa sig då de faktiskt förpestar luften.
Svar på tråden Ska rökarens eller ickerökarens intresse komma först?