Ska rökarens eller ickerökarens intresse komma först?
Om en person lider av cigrattrök från grannarna i ett lägenhetshus. Ska ickerökaren flytta eller ska rökaren förbjudas röka på sin balkong?
Om en person lider av cigrattrök från grannarna i ett lägenhetshus. Ska ickerökaren flytta eller ska rökaren förbjudas röka på sin balkong?
I sitt egna hem ska man få göra som man vill.
Men på övriga platser (restauranger, busshållplatser, köer, ja kort och gott folksamlingar) där ska icke rökarens intresse gå före. Och i den mån det går så ska man slänga sin fimp i en askkopp, inte på marken.
En rökare har själv valt sin situation, det har inte icke rökaren som utsätts ofrivilligt.
Men vad anser du då om mina frågor angående curryn och hundarna?
Det är ju lite samma sak, för en allergiker kan det också vara katastrofalt.
Idag blir människor "allergiska" så snart det är något de inte gillar. Det gäller framförallt cigarettrök. Mängden människor som "dör", "slutar andas" och "svimmar" av att bara stå bredvid en person som luktar cigarettrök är ofantlig. Och inte alls statistiskt korrekt.
Dessutom kommer en allergi sällan ensam. Är man doftöverkänslig tål man sällan andra dofter, parfym, trycksvärta, rakvatten, vissa blommor osv. Men samma människor som "dör" av cigarettrök parfymerar sej obehindrat och dekorerar sitt hem med hyacinter och julstjärnor utan problem.
Födoämnesallergier är också poplulärt att använda som argument för att slippa äta viss man som man inte tycker om.
Allergi är inte att man inte tycker om eller tycker att någotluktar illa. Allergi är en kraftig fysiologisk reaktion på en allergen. Som i värsta fall kan leda till andningsstopp och död.
Att påstå sej vara allergisk urvattnar både förståelsen och allvaret i sjukdomen för de som faktiskt är allergiska på riktigt. De som faktiskt måste medicinera varje dag för att kunna vistas ute, inte för de som "puffar" lite ventoline vid behov och sen går vidare. Allergi är en allvarlig sjukdom, inget som gemene man ska använda som ursäkt för att slippa sånt man tycker är obehagligt.
Jag tycker också att cigarettrök kan vara obehagligt. Jag avskyr överfulla, stinkande askkoppar. Men jag avskyr också överdriven parfymering, doften av otvättade, svettiga kroppar. Fotsvett. Jag tycker inte om rå fisk, mår illa av degiga bakelser, men jag är allergisk mot nötter och getingstick. Inte "jobbigt-att-andas" allergisk. Utan "sluta-andas" allergisk. Jag bär alltid med mej min adrenalinpenna för att kunna ge initalbehandling innan ambulansen kommer. Och jag roas/irriteras av alla "hobbyallergiker som klagar på allt från rök till mat och de har inte ens en turbohaler i väskan. De har ingen medicinering alls. Men allergiska är dom. Mot allt de inte gillar.
Har inte ni lärt er att man får röka på balkongen SÅ LÄNGE DET INTE PÅVERKAR grannarna? Bara kolla upp med hyresvärden vad som gäller, och de flesta fall så är det man får röka, så länge det inte stör någon annan.
Beror på.
Om jag som person mår ilal av dt, så kan ajag be dem gå ut en bit på gräsmatan eller röka utanför trappen. men blir inte skogstokig för det.
Men om de som i ett fall, stod i trappen och rökte och stack ut huvudet och trodde att det inte kom in och det började lukta rök i vår lägenhet som ligger precis intill trappenc oh dottern hade astma då. Ja då lackade jag ut.
Skällde ut han. Sagt till han flera ggr.
Skällde tom ut min morebror som i fyllan rökte i trappen en gång, precis bredvid vagnen.
Ja fråade vart han rökt. Han vissade i trappen (femvårningshus).
Jag blev helt galen. mamma med då man ska röka ute, inte i trappen.
"Jag har precis innan förklarat att dottern lider av förkylningsastma och nu går på pencellin och medicn för att bli bra. Du såg själv hur hon spydde ner er tallrik för allt slem som är en grej med astman. rökning gör det värre! Och så står du och fimpar i min ungen vagn! e du helt jävla sjuk eller?"
Jag har alltid varit den tysta som aldrig sagt något, men då fick jag spel. Skrek och skrek!
han fick inte fram så mycket som ett ord på en bra stund.
Har även sagt till rökare under tiden som dottern hade förkylnigsastma att gå bort frå entren, då de kommer in via ventllens om de står precis under. De har då tittat på en som o man vore dum. Men en på min skola fick åka in till sjukhuset för att en gäng stod utanför och rökte preci coh den sögs in i entren av ventillen. Hon dog nästan då hon var allergisk.
Funkade bättre när jag sa högt några meter från ingången till sjukhus/centrum. "Håll anda nu mary. Så att du inte får in rök i lungorna. Vi vill inte åka ambulans in till sjukhuset igen." Det fick alla att flyta på sig, och rökare på busskurer att hoppa ut i regnet. Så nog får rökare anpassa sig då de faktiskt förpestar luften.