Ska rökarens eller ickerökarens intresse komma först?
Om en person lider av cigrattrök från grannarna i ett lägenhetshus. Ska ickerökaren flytta eller ska rökaren förbjudas röka på sin balkong?
Om en person lider av cigrattrök från grannarna i ett lägenhetshus. Ska ickerökaren flytta eller ska rökaren förbjudas röka på sin balkong?
Ickerökarens intressen i första hand givetvis!
ickerökaren... eftersom rökaren är den som orsakar det eventuella problemet
ickerökarens.
ickerökaren. Dock tycker jag sammtidigt inte du kan förbjuda någon att röka på deras balkong.
Om det inte är helt rökfria hus (typ allergihus) så får man självklart röka på sin balkong. Jag lider själv av det på sommaren då vår balkong står tätt med grannens. De förpestar luften så att vi inte kan uttnyttja vår fina stora balkong särskilt ofta...men det är ju inte olagligt så. Dock tycker jag att man kan berätta att man lider av det, och fråga snällt om de kanske kan dra ner lite på rökandet på balkongen, typ gå ut på gården varannan gång. Även om balkongdörren står stängd så är ju vädringsventilerna i fönstret öppna så röken tar sig in i lägenheten ändå
I det fallet bör rökarens intresse komma först. Såvida inte ickerökaren i fråga är allergisk, så är det egentligen bara gnäll av samma typ som att någon eldar doftljus, använder vitlök eller liknande. Bor man i hyreshus, så får man ta grannarna som de är ...
gnällspiken får flytta
Om rökaren flyttar sin rökning inomhus så blir alla grannarna drabbade via ventilationen, då har man inga möjligher att skydda sig från rökning. Balkongdörren kan man däremot stänga.
Så eftersom vi inte har börja förbjuda folk röka i deras eget hem, om man inte bor i allergihus, så får man nog stå ut med rökning på balkonger, eftersom alternativet är värre.
men herregud! klart folk ska få röka på sin balkong. De flesta är ju inte hemma så många timmar per dag och hur många cigg hinner de röka på balkongen då?? Jobbigt dock om de kedjeröker o sitter på balkongen hela tiden,då kan jag sympatisera med ickerökaren. Avskyr larvigt gnäll.
Vår förra granne grillade så det stank både t-röd och os men sånt får man leva med tyvärr.