• Tinus

Frågeformulär om könsroller!

Hejsan på er. Jag studerar socialpsykologi på universitetet och gör just nu en studie om könsroller. Frågeformuläret har jag delat ut i pappersform till personer på offentliga platser och ska nu även undersöka olika forum, så som familjeliv.se. Jag skulle vara tacksam om några av er skulle vilja svara på några enkla och snabba frågor. Det är fyra stycken frågor och ni behöver endast svara ja, nej eller vet ej. Men om ni har egna åsikter om frågan får ni gärna skriva det också! Tack på förhand =)

Kön?
    Ålder?

1. Tycker du att det är viktigt att behålla ett tradionellt synsätt på män och kvinnor, alltså att män ska vara ”män” och kvinnor ska vara ”kvinnor”?

2. Har du någon gång känt att du har blivit behandlad på ett visst sätt på grund av ditt kön?

3. Om du svarade JA på förra frågan, anser du att din erfarenhet var till din fördel?

4. Arbetar du på en arbetsplats där dina arbetskamrater består huvudsakligen av det motsatta könet?

• Svar på tråden Frågeformulär om könsroller!
  • Toddes mamma

Kön- Kvinna

Ålder- 36

1- Ja

2- Ja

3- Ja

4- Ja

• uniMog

Kön? Kvinna
    Ålder? 34

1. Tycker du att det är viktigt att behålla ett tradionellt synsätt på män och kvinnor, alltså att män ska vara ”män” och kvinnor ska vara ”kvinnor”?
    Nej, jag tycker det är viktigt att arbeta för ett öppet synsätt med individer i fokus.

2. Har du någon gång känt att du har blivit behandlad på ett visst sätt på grund av ditt kön?
    Ja

3. Om du svarade JA på förra frågan, anser du att din erfarenhet var till din fördel?
    Olika beroende på situation

4. Arbetar du på en arbetsplats där dina arbetskamrater består huvudsakligen av det motsatta könet?
    Njaa... på min arbetsplats i stort = mest kvinnor, på min avdelning = mest män. Jobbar i ett mansdominerat yrke.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Millan83

Kön? Kvinna
    Ålder? 27

Nej! Kvinnor är människor, män är människor. Vad är "manligt"? Vad är "kvinnligt"? Vad händer med "avvikarna"?

Ja

Nej

Nej

• lövet2

Kvinna
    46

1. Ja
    2. Ja
    3. Det har varit både och; i bland till min fördel och i bland tvärtom
    4. Nej

• Hallonröd
    * Kvinna
    * 46 år

1. Ja
    2. Ja
    3. Ja men ibland nackdel också
    4. Ja
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Veritaslux

Kvinna
    35 år

1. Nej!!!!! Vad är "kvinnligt" och "manligt"? Vem ska bestämma det? Jag vill allra helst bli definierad som en människa.
    2. Ja.
    3. Ja (fast jag förstår inte frågan riktigt. I vilket sammanhang?)
    4. Nej.

Väntar första barnet. BF 110603
  • JuliaåRonjasmammis

Kvinna
    43 år

- Nej, verkligen inte. Traditionella könsroller begränsar människor.

- Ja, tyvärr ett flertal gånger.

- Nej, inte någon av gångerna.

- Nej.

Don't mess with my integrity!
  • Mymlan L

Människa / individ / ensamförsörjare
    50+

1. Människor är individer. Spelar ingen roll vilket kön man har. Alla människor har sina specifika egenheter, positiva och negativa sidor och kännetecken. Negativa och positiva beteenden. Det viktiga är inte att rätta sig efter en norm; det enda som är viktigt är att man accepterar, är solidarisk med, värderar och behandlar andra människor rättvist och ödmjukt. Allas lika värde/värdegrunden.
    Man ska aldrig ta något för givet.

2. Många, många gånger - inte minst här på FL. Fega, missledda och rädda krakar tror det är okej att behandla andra människor illa när de relativt skyddat gömmer sig bakom ett alias eller anonym avsändare.

3. Det bekräftar bara min erfarenhet av att det kommer att ta tusentals år innan vi får någon jämställdhet att tala om i det här landet.
    Könsroller/normer är till för att motarbetas när de skadar och begränsar hälften av mänskligheten.

4. Kan inte svara på frågan eftersom jag på grund av mitt kön har hamnat i en ond cirkel av utbrändhet, sjukskrivning och arbetslöshet.

• alanbanks

Kön - Kvinna
    Ålder - 21

1. Nej.

2. Jämt och ständigt, speciellt av familjen.

3. Ja.

4. Nej.
    (pluggar till socionom, 95 % tjejer ;))

• broglo
    Kön: kvinna
    Ålder: 32

1. Nej

2. Ja, mycket ofta

3. Ibland till min fördel, ibland till min nackdel.

4. Nej, det är övervägande kvinnor på min arbetsplats.
  • Tahu

Kön: kvinna
    Ålder: 36

1. Nej
    2. Ja
    3. Nej
    4. Nej, bara kvinnor

• fostermamma

Kön Tjej 80talist 1. Ja 2. Ja 3. Ja 4. Nej

• snowinsummer

Kvinna
    31 år

1. Nej
    2. Ja
    3. Oftast nej
    4. Nej

Svar på tråden Frågeformulär om könsroller!